Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvem betaler hva? Har dere felles konto? Betaler du mest, eller den andre? Eller betaler dere like mye? Hvor mye har du til over hver måned? Og hvor mye sånn ca shopper du for i månden?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har mye lavere inntekt enn min mann (men til gjengjeld mye flinkere med penger også :lur: ), men vi deler alt likt. Syns det er like greit. Vi har en konto som vi begge setter inn et fast beløp på hver måned som går til alt felles. Resten av pengene våre er lommepenger som vi bruker til det vi selv vil uten at den andre bryr seg. Det hender jo at min mann spanderer ting på meg siden han har mye mer penger, men i hverdagen deler vi alt likt. Nå har vi riktignok ikke barn enda. Hvis jeg har like lav inntekt den dagen det kommer en unge så kan det nok hende at han må bidra litt mer enn meg. Etter faste utgifter og mat sitter jeg igjen med ca 2000 i mnd. Klarer meg fint på det. Bruker max 500 kr på klær i mnd. Spesielt gensere kjøper jeg aldri. Liker å sy så lager meg mine egne topper av diverse stoff jeg får tak i, eller syr om gensere min mann har gått lei av :lur:

Skrevet

Hvem betaler hva? Har dere felles konto? Betaler du mest, eller den andre? Eller betaler dere like mye? Hvor mye har du til over hver måned? Og hvor mye sånn ca shopper du for i månden?

Felles konto som begge lønningene går inn på.

Alle faste utgifter i løpet av året er regnet sammen + å sette av en fast sum til andre ting og delt på 12 mnd slik at vi setter av en lik sum til dette vær mnd.

(dvs.setter av faste summer til lån, strøm, vann, kloakk, tlf, lege/tannlege, klær, bil, vedlikehold, ungenes aktiviteter, sparing osv har vær sin sum vær mnd.)

Så er det en sum på en felles brukskonto som går til mat, bensin og andre småinnkjøp i mnd.

Begge har tilgang til denne kontoen med vært sitt kort.

Skrevet

interresant å se hvordan andre har det. Jeg tjener mindre en samboeren, men vi setter begge inn en fast sum hver måned som går til mat, regninger o.s.v. Og resten bruker vi som vi selv vil. Jeg prøver å spare hvertfall 2 tusen hver måned. Og ellers så handler jeg meg litt av det som er igjen :)

Skrevet

Vi har en fast sum vi setter inn på en felles konto hver månede. I bunn og grunn skal vi sette inn lik sum, men siden jeg har litt ujevn inntekt så er det måneder der han betaler mer enn meg. Jeg har ikke mye igjen når de faste utgiftene er betalt, og derfor shopper jeg veldig lite.

Skrevet

Vi deler likt. Jeg har igjen ca 10 000 når alle mine utgifter er betalt, av disse går en stor andel til sparing.

Skrevet

Jeg tjener mye mer enn mannen, i og med at han fortsatt er under utdanning. Vi setter inn et fast beløp hver på regningskontoen, jeg setter inn litt mer enn ham. Så sparer jeg mest mulig at det jeg har til overs, slik at vi har en buffer til utgifter som kan komme senere. Akkurat når lever vi billig, men når vi snart får barn vil ting endre seg (snart må vi kjøpe leilighet, for eksempel). Jeg shopper ikke noe særlig, men hvis jeg plutselig får lyst så kan jeg bruke en del penger om gangen.

Gjest Glad i reiser
Skrevet

Felles konto som begge lønningene går inn på.

Alle faste utgifter i løpet av året er regnet sammen + å sette av en fast sum til andre ting og delt på 12 mnd slik at vi setter av en lik sum til dette vær mnd.

(dvs.setter av faste summer til lån, strøm, vann, kloakk, tlf, lege/tannlege, klær, bil, vedlikehold, ungenes aktiviteter, sparing osv har vær sin sum vær mnd.)

Så er det en sum på en felles brukskonto som går til mat, bensin og andre småinnkjøp i mnd.

Begge har tilgang til denne kontoen med vært sitt kort.

Går klær til dere fra denne fellskontoen også?

Vi deler likt, den ene betaler regningene, mens den andre overfører halvparten tilbake.

Skrevet

Nå har vi ikke begynt å betalt på vårt lån ennå (3 mnd igjen!), men vi kommer til å ordne oss en felleskonto, der vi setter inn 12 000 hver i måneden. Dette er ca. 1 500 mer enn hva vi vil få i faste utgifter i måneden. Disse pengene skal vi bruke til uforutsette ting. Nå er riktignok huset og alt helt nytt, men alltids greit å ha en liten buffer allikevel.

Vi betaler som sagt like mye hver måned. Han har sagt at han kan betale mer enn meg, siden han tjener mere, men jeg synes det er "rett" at vi begge betaler lik sum.

Regner med at jeg kommer til å ha ca. 5- 6000 igjen i måneden, altså til klær, tannlege, medisiner, reise, sparing etc. :)

Skrevet

Gubben hadde mer penger spart enn jeg hadde da vi ble sammen pluss at han eide en leilighet som han tjente bra på da han solgte. Han tjener også ca 100.000 mer enn meg i året.

Dvs. at da vi kjøpte huset vårt sammen så gikk han inn med mer penger og eier en større prosent enn meg. Hverdagen derimot deler i ganske likt på. Vi betaler 7500,- hver i huslån og husleie. Vi setter inn 2500,- på en felleskonto hver måned. Dette dekker forsikringer, bilen, strøm osv. Butikken tar vi mer eller mindre annenhver gang så der også bruker vi omtrent det samme.

Vi sparer en sum hver måned, resten har vi på hver vår konto og gjør som vi vil med. :)

Skrevet

Vi betaler begge like mye inn på felleskontoen vår hver måned (den hvor lån og regninger blir betalt fra), resten av pengene har vi hver for oss. Bytter på å fylle bensin og å handle mat, og deler også på andre utgifter. Vi betaler inn nok til at felleskontoen går noen tusen i pluss hver måned.

De pengene som ikke blir betalt inn på felleskontoen har vi hver for oss. Hva samboeren bruker lønna si på så lenge lån og regninger blir betalt, og så lenge han også er med på å betale mat/bensin/annet, det blåser jeg i.

Gjest Nigiria
Skrevet

Vi deler alt helt likt. Begge er heltidsstudenter, får akkurat like mye stipend og lån hver måned og har samme husleie. Regner med at jeg kommer til å betale litt mer enn han fremover siden jeg snart får fulltidsjobb.

Skrevet

Vi deler det meste likt. Han tjener mer enn meg fast, men i fjor f eks hadde vi omtrent samme inntekt. Dessuten har vi relativt lave boutgifter, slik at begge sitter igjen med noe etter at faste utgifter er betalt. Han betaler litt mer forsikringer og det meste på bilen (siden det er han som bruker den mest og har lappen, men jeg betaler bensin o.l av og til). Vi betaler fra hver vår konto, har ikke felleskonto. det som blir igjen av penger disponerer vi hver for oss. Tror en felles regningskonto med "overskuddssparing" også ville fungert for oss, men ikke helt felles økonomi pga ulikt forbruk og behov for "frihet" (slik vi føler det, andre opplever det selvsagt annerledes).

Skrevet

Jeg tjener litt mindre enn mannen, men vi deler likt på regninger, boutgifter, osv. Vi overfører penger til en felles konto hver måned. Så bytter vi på å handle mat.

Skrevet

Her flyter pengene bare om hverandre. Samboeren tjener en god del mer enn meg, men likevel så går alt til en felles pott :) har fungert veldig bra her :) pengene blir borte uansett :tristbla:

• Liker 1
Gjest Consensio
Skrevet

Han tar seg av regninger, jeg tar meg av innkjøp av mat og slikt.

Jeg har 1/3 av hans inntekt, så det sier seg selv at vi ikke kan bidra like mye.

Nå har vi felles økonomi da. Har ikke jeg mer penger igjen på min konto og jeg trenger noe, så overfører han til meg. Trenger han litt penger til regningskontoen, så overfører han fra min konto.

Har ingen viss sum til å shoppe for. Trenger jeg noe så kjøper jeg det, uansett om det er opprinnelig mine eller hans penger.

Gjest Consensio
Skrevet

Her flyter pengene bare om hverandre. Samboeren tjener en god del mer enn meg, men likevel så går alt til en felles pott :) har fungert veldig bra her :) pengene blir borte uansett :tristbla:

Ja, du sa det jeg ville si, bare med færre ord

Gjest Spinell
Skrevet

Vi tjener omtrent likt, og bidrar likt. Setter inn samme sum hver på en felles "driftskonto" der alle utgifter til hus, hjem, mat, forsikringer, boliglån osv skal dekkes.

Skrevet

Vi er like blakke på slutten av måneden begge to- det er rettferdighet i praksis! :ler:

Men pengene "flyter" her også. Jeg tar noen regninger, han tar andre regninger, begge kjøper mat og klær og sportsutstyr... Jeg overfører til ham (huslån), og ellers passer vi på at begge har litt igjen til seg selv. Men det meste forsvinner i det store sluket Hus&Barn ;)

Skrevet

det meste forsvinner i det store sluket Hus&Barn ;)

Er merkelig hvor fort ting renner ned det sluket der :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...