Gå til innhold

Hvor lang er en masteroppgave?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor lang er en masteroppgave? Hvor mange sider?

Varierer dette mye utifra hvilket fag det er snakk om, eller er den en noenlunde felles standar?

Jeg vurderer mastergrad til neste år, men vil gjerne ha en liten peiling på hvor overkommelig det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror det varierer en del. På mitt studie var øvre grense 18 000 ord for oppgaver på 30 studiepoeng, og 40 000 for oppgaver på 60 studiepoeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer, ta en titt på emnesiden til masteroppgaven du vil skrive. Som regel mellom 80-120 sider, sånn ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer veldig fra fag til fag - og er også avhengig av hvor mange studiepoeng det er snakk om. Variasjon mellom 60 - 100 sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer, ta en titt på emnesiden til masteroppgaven du vil skrive. Som regel mellom 80-120 sider, sånn ca.

Signerer denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om det er 30 eller 60 studiepoeng.

Men antall sier er jo bare rent teknisk - innholdet er det som teller! Det er ikke vanskelig å skrive 100 sider, men det er betraktelig mer vanskelig å skrive bra oppgave.

Så om du vurderer å ta master er nok antall sider det minste viktig her. Tenk heller om du har lyst å fordype deg på noe veldig spesifisk, om du brenner nok for faget og tematikken. Husk at det er ofte ganske ensom prosess, og man må kunne jobbe med teori og metode på en struktuert måte.

Men det er moro da! Synes jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørs om det er 30 eller 60 studiepoeng.

Men antall sier er jo bare rent teknisk - innholdet er det som teller! Det er ikke vanskelig å skrive 100 sider, men det er betraktelig mer vanskelig å skrive bra oppgave.

Så om du vurderer å ta master er nok antall sider det minste viktig her. Tenk heller om du har lyst å fordype deg på noe veldig spesifisk, om du brenner nok for faget og tematikken. Husk at det er ofte ganske ensom prosess, og man må kunne jobbe med teori og metode på en struktuert måte.

Men det er moro da! Synes jeg ;)

Enig med deg Bond. Er noen år siden jeg ble ferdig med en hovedoppgave men det var en utrolig morsom, krevende og lærerik prosess. For mange så er ikke det vanskeligste å komme opp i "riktig" antall sider - men å få sidetallet ned. På mange studier er man blitt veldig restriktive mht å ikke overskride limit - mange steder blir oppgaver avvist/ikke vurdert hvis den overskrider limit med litt slingrinsmonn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer etter studiet ja! Jeg holder på med min master i arkeologi nå. Vi bruker 20 sp. på prosjektbeskrivelse, så 60 sp. på oppgaveskriving. Oppgaven skal være på rundt 60 sider, maks 70 (skjemaer, illustrasjoner og slikt kommer i tillegg).

Før hadde de en ordning med at studentene kunne skrive omtrent så langt som helst, noe som førte til at folk leverte hele fjell av oppgaver med en masse uvesentligheter og utenomsnakk. Det er IKKE en faglig styrke å prøve å vise at du kan masse om mye - det som virkelig krever innsikt er å kunne kort og konsist fremstille argumentasjonsrekken din uten uvesentligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer etter studiet ja! Jeg holder på med min master i arkeologi nå. Vi bruker 20 sp. på prosjektbeskrivelse, så 60 sp. på oppgaveskriving. Oppgaven skal være på rundt 60 sider, maks 70 (skjemaer, illustrasjoner og slikt kommer i tillegg).

Før hadde de en ordning med at studentene kunne skrive omtrent så langt som helst, noe som førte til at folk leverte hele fjell av oppgaver med en masse uvesentligheter og utenomsnakk. Det er IKKE en faglig styrke å prøve å vise at du kan masse om mye - det som virkelig krever innsikt er å kunne kort og konsist fremstille argumentasjonsrekken din uten uvesentligheter.

Riktig. Har vært sensor i mange år før det ble restriksjoner på lengde - og det var ganske så utfordrende å lese masse sider med uvesentligheter på tema som oppgaven kunne ha vært foruten. Men samtidig ble det jo tydelig på helheten om det ble mye "vomfyll" mellom permene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig. Har vært sensor i mange år før det ble restriksjoner på lengde - og det var ganske så utfordrende å lese masse sider med uvesentligheter på tema som oppgaven kunne ha vært foruten. Men samtidig ble det jo tydelig på helheten om det ble mye "vomfyll" mellom permene.

Dessveree kan noen like greit skrive om uvesentligheter innenfor riktig antall sider også :fy_fy:

Men ellers helt enig - det er vanskeligere å skrive kort enn å skrive langt, i motseting til det mange tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...