Ellam Skrevet 27. januar 2011 #1 Skrevet 27. januar 2011 Hei! På stua har vi store vinduer, der folk som går og kjører forbi ser rett inn. Hvilke valg har man ifht gardiner? husker ikke hva de heter de gardinene som henger hele veien ned i remser, og som man vrir for å få de helt tette/slippe inn lys. Er disse fine, eller blir det litt stivt/industri av det, hvis dere skjønner hva jeg mener? Tenker på persienner også, men må jo da ha de helt ned for at ingen skal se inn. Vil jo egentlig ha inn dette lyset, og trivelig med utsikten. Men ikke så trivelig at alle ser hva vi ser på tv, og ellers hva vi bedriver med på stua.. Noen som har det samme problemet og har tips eller vil fortelle hvordan de har løst problemet
Gjest Spinell Skrevet 27. januar 2011 #3 Skrevet 27. januar 2011 De gardinene du viser til kalles lameller/lamellgardiner. Om det fungerer eller ikke i private hjem synes jeg avhenger av hvilken stil en har ellers. I et litt stramt funkis- og designmiljø kan det passe ganske godt, og det var fryktelig moderne for etpar år siden. Et annet alternativ, som kanskje kan passe, er trådgardiner. De hindrer selvsagt ikke innsyn 100%, men er bedre enn helt nakne vinduer, og du får fremdeles masse lys inn.
Ellam Skrevet 27. januar 2011 Forfatter #4 Skrevet 27. januar 2011 Trådgardiner?, hm, det må jeg google
Ellam Skrevet 27. januar 2011 Forfatter #6 Skrevet 27. januar 2011 Vindusfolie, takk for tips:) Skal google litt:)
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2011 #7 Skrevet 27. januar 2011 Helt tynne lyse/hvite bomullsgardiner (evt syntetiske), slipper også gjennom mye lys. Vi hadde dette i et sørvendt rom der vi bodde før, og jeg syntes det var lyst nok. Men der var det veldig mye direkte sollys (ting som sto i vinduet falmet raskt, stearinlys smeltet etc)...
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2011 #8 Skrevet 3. februar 2011 Jeg bodde i en slik leilighet før, to vinduer helt til gulvet, og et standard vindu. Hadde parkeringsplass til leilighetene og gangvei rett utenfor vinduene, men brukte bare vanlig persienner. Hadde de lukket på kvelden, og "åpne" på dagen. Altså de var nede hele tiden, men bare vridde i stangen for å åpne eller lukke de. Når de er åpne slipper de inn overraskende mye lys, og man ser veldig bra ut igjennom de.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå