AnonymBruker Skrevet 27. januar 2011 #1 Skrevet 27. januar 2011 Vet ikke om jeg skulle lagt denne under jobb eller graviditet, den flyttes vel om det er feil Jeg har nylig fått halv stilling innen salg på arbidsplassen jeg har hatt i 4 år. Det er salgsjobb som innebærer litt reising, men ikke minst mye press. Jeg har et vikariat frem til juni. Vel, tingen er at jeg får kommentarer på at nå er jeg gravid og skal slutte etterhvert så nå blir det ikke lagt så mye ressurser i meg. Får f.eks ikke egne kunder og noe ansvar generelt. Jeg føler meg rett og slett brukt og trives ikke så veldig godt i jobben. Blir jo litt tilsidesatt siden jeg er gravid og ikke skal jobbe mer enn juni. Skal til legen på mandag og lurer på om dette er grunn nok til sykemelding? Ingen som vil ansette meg nå som jeg er gravid og da står jeg jo i klemma. Ikke får jeg tilrettelagt jobben heller.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2011 #3 Skrevet 27. januar 2011 Ja, eller nja. I forrige svangerskap ble jeg sykemeldt fordi arbeidsplassen ikke kunne tilrettelegge så det stemmer jo ikke helt. Jeg spør fordi jeg lurer, hvordan kan jeg isåfall gå frem? ' Jeg orker ikke å føle meg som en dritt på jobb, iallefall ikke nå når jeg er gravid. Blir utslitt av å strebe etter skryt eller gode tilbakemeldinger samt reisingen. Får knapt et godt ord tilbake. Er bare så oppgitt, aldri opplevd det slik.
Sushi Skrevet 27. januar 2011 #4 Skrevet 27. januar 2011 Høres kjipt ut, men du er jo ikke syk. Jeg ville heller snakka med sjefen og hørt om noe kan gjøres for at du skal trives bedre.
Gjest pysepusen Skrevet 27. januar 2011 #5 Skrevet 27. januar 2011 Høres kjipt ut, men du er jo ikke syk. Jeg ville heller snakka med sjefen og hørt om noe kan gjøres for at du skal trives bedre. Enig! Håper det ordner seg for deg - det er jo en stund til juni!
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2011 #6 Skrevet 27. januar 2011 Nei, syk er jeg absolutt ikke. Det er klart at jeg merker godt at jeg er mer utslitt nå når jeg er gravid enn jeg var før. Men det er generelt trivselen som gjør at jeg kvier meg for å gå på jobb. Utrolig kjedelig situasjon. Men hva skjer da, hvis jeg gir beskjed til sjefen min at jeg ikke trives? Får jeg sparken? Arbeidet kommer ikke til å bli tilrettelagt, jeg er ansatt for å ha en annen region og kommer ikke til å bli noe annerledes. Det kan jeg iallefall ikke risikere nå, ingen som vil ansette ei som er gravid. Åh, dette er så ubeskrivelig kjipt!
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2011 #7 Skrevet 27. januar 2011 Ts: Du er gravid, ikke syk. Graviditet er IKKE en sykdom
kontorstol Skrevet 27. januar 2011 #8 Skrevet 27. januar 2011 Sykemelding skal du ha om du er syk. Håper virkelig ingen lege gir seg sykemelding fordi du ikke liker deg på jobb...
Pinkee Skrevet 27. januar 2011 #9 Skrevet 27. januar 2011 Du er fast ansatt? Da kan du ikke sparkes bare fordi du sliter med trivselen pga graviditet! Snakk med sjefen om hvordan du har det, men på en konstruktiv måte. Mange plasser gravide havner i et vakum,fordi dem snart blir vekk i mange måneder. Litt kjedelig for bedrifta med en person som forsvinner midt i et prosjekt. Kjedelig for den ansatte å ikke få utfordringer. Livet er ikke enkelt, å ikke skal det være det heller!! (Tja, kanskje en tanke å gjøre unna barna før man går ut i jobb )
Sushi Skrevet 27. januar 2011 #10 Skrevet 27. januar 2011 Nei, syk er jeg absolutt ikke. Det er klart at jeg merker godt at jeg er mer utslitt nå når jeg er gravid enn jeg var før. Men det er generelt trivselen som gjør at jeg kvier meg for å gå på jobb. Utrolig kjedelig situasjon. Men hva skjer da, hvis jeg gir beskjed til sjefen min at jeg ikke trives? Får jeg sparken? Arbeidet kommer ikke til å bli tilrettelagt, jeg er ansatt for å ha en annen region og kommer ikke til å bli noe annerledes. Det kan jeg iallefall ikke risikere nå, ingen som vil ansette ei som er gravid. Åh, dette er så ubeskrivelig kjipt! Hvis du ikke er syk skal du ikke ha sykmelding. Ferdig med det. Men du får da ikke sparken av å si fra til sjefen om hvordan du har det! Hva slags sted er det du jobber, egentlig? Synes du tenker vel negativt. Prøv i alle fall å snakke med lederen din før du konkluderer med at ingen gidder å hjelpe deg... Beklager hvis jeg virker krass, men jeg synes du er heldig som er i stand til å jobbe - noen blir faktisk virkelig syke av graviditeten.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2011 #11 Skrevet 28. januar 2011 Jeg vil bare komme med en liten kommentar, selv om ikke TS er syk nå, så er det faktisk stor fare for at man kan bli syk hvis man går hver eneste dag å gruer seg til jobb. Det er viktig å ta tak i dette nå, sånn at du ikke kommer inn i en ond sirkel. Det er stor forskjell på å kjede seg på jobb, og å virkelig grue seg til jobb. Jeg snakker av erfaring da jeg hadde en jobb der jeg grein i bilen hver dag både til og fra jobb.. Det resulterte i kroniske nakkeplager.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2011 #12 Skrevet 28. januar 2011 Sushi: Jeg er 40% sykemeldt pga bekkenløsning i den andre stillingen min i samme bedrift så jo, jeg vet hvordan det er å ikke kunne jobbe. Ved forrige sv.skap var jeg 100% sykemeldt pga det samme. Forstår at sykemelding ikke er det rette her, men det er flere som har sagt at dette kanskje er det rette. Nå tenker jeg at jeg kanskje må snakke med sjefen min istedet Det som er, er at jeg er ansatt for å selge i en annen region, det var derfor jeg fikk denne jobben. Hadde tidligere 100% i en annen avdeling. I den avdelingen jeg jobber nå er det min sjef og ei til som har en region. Jeg merker jeg blir sliten av reisingen, selvom det bare er 3-4 dager i mnd. Det er en veldig pressende jobb som igrunnen ikke passer gravide særlig godt. Men det er min mening. Jeg er ikke negativ når jeg sier at jeg vet at jeg ikke kommer til å få andre oppgaver der jeg sitter nå. Grunnen til at jeg føler meg så oversett er at min sjef kan sitte å ha medarbeidersaltame med den andre ansatte (som har et vikariat til høsten) hvor hun sier at hun helt klart er 1. valget om det blir en ledig stilling. Dette har skjedd 2 ganger. Det er i og for seg greit for hun har jobbet der lengre enn meg, men det er da ikke nødvendig å gni det inn i trynet mitt på den måten. Hu er hennes høyre hånd virker det som og hun får all tilbakemeldingen. Jeg får bare beskjed at nå er jeg gravid og det vil ikke bli lagt videre ressurser i meg, og det er greit det også. Men hvorfor gni det inn på den måten da? Hvis jeg gir beskjed om at jeg ikke trives så kommer jeg ikke til å få andre oppgaver, og de kommer iallefall ikke til å ansatte meg 100% i den andre stillingen jeg har når de vet at der klarer jeg ikke jobbe pga bekkenet. Og hvor ender jeg da: Da får jeg avskjed. Tro meg, denne bedriften er slue som f, og jeg snakker av erfaring. Jeg har bare ikke sett det på denne måten tidligere, men jeg kommer ikke tilbake til dette stedet etter permisjonen iallefall. Tenker jeg ringer LO og hører før jeg snakker med sjefen min, om de f.eks har lov til å gi meg sparken dersom de gjør det. Det er vel igrunnen bare de og loven som kan fortelle hva jeg har rett på her. Ja, jeg kan prøve å holde ut med dette, men det er faktisk 5 mnd til jeg er ferdig og jeg klarer ikke holde ut med det.
Wonders Skrevet 28. januar 2011 #13 Skrevet 28. januar 2011 Ta dette opp med verneombudet og eller tillitsvalgt. Det er krav at ting skal tilrettelegges! Legen din har ikke noe med dette. Snakk med din sjef også, det skal ikke være slik at man gruer seg pga psykososiale faktorer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå