Gå til innhold

Vondt i kjeven..

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det hele startet etter en natt. Jeg fikk litt vondt bak ene visdomstannen min, men tenkte ikke så veldig mye over det den dagen..

Dagen etterpå hadde jeg smerter der som kjeven henger sammen.. Nå klarer jeg så vidt å åpne munnen uten at det gjør vondt. Det gjør også vondt når jeg tar utenpå kinnet der som kjeven er festet, og på undersiden av kjeven (det er kun på venstre side jeg har vondt). Når jeg skal spise må jeg presse maten inn i den lille åpningen jeg klarer å lage med munnen..

hva kan dette være? skal jeg gå til lege eller tannlege?

Takker for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde det sånn når jeg hadde betennelse i tannkjøttet pga visdomstann. Ring tannlegen og få antibiotika

Skrevet

Kan vere at du har fått en overspenning i muskelaturen i kjeveleddet. Eller at du i søvne har fått kjeven halveis ut av ledd.

Gnisser du tenner eller biter hardt sammen tennene på natten ?

Smertene du beskriver høres veldig kjent ut.

Jeg får kjeven halveis ut av ledd titt og ofte. Gnisser også tenner om natten, så det er ikke uvanlig å våkne med ømhet i kjeveleddet og nesten ikke kan gape.

Helt umulig å sitte å gape hos tannlegen, da verker det gjerne i kjeven en ukes tid etterpå.

Kan bli rimelig ille av og til om det låser seg for mye.

Da hjelper det å gjøre munnøvelser for å løse opp muskelaturen.

(Er det ille har jeg 1-2 dråper med peppermynteolje i det området som er mest vondt)

Skrevet

Har du hatt noe snev av dette før? Eller kom det kastet på deg?

Betennelse i tannkjøttet er fryktelig vondt! Jeg kunne omtrent ikke åpne munnen når det var på sitt verste. Hvis det er det så må du til tannlegen og få antibiotika.

Kjenn med tungen om du treffer noe som er ømt.

Skrevet

Har du hatt noe snev av dette før? Eller kom det kastet på deg?

Ja jeg hadde det for ca en/to mnd siden, men det var ikke så vondt og gikk vekk av seg selv etter et par dager.. når jeg kjenner med tunga (eller fingeren) så er det veldig vondt der som kjeven er festet (bak visdomstennene på venstre side) og helt bak på innsiden av kinnet hvis du skjønner hva jeg mener.

Skrevet

Gnisser du tenner eller biter hardt sammen tennene på natten ?

Det aner jeg ikke.. Ingen som har sagt at jeg har gjort det før. Samboeren min smatter og gnisser tenner i alle vinkler og veier om natten så kanskje det har smittet over på meg :P

Skrevet

Høres ut som betennelse i tannkjøttet pga visdomstannen, ja. Har selv opplevt det samme. Hovnet opp i ansiktet og hadde vanskelig med å åpne munnen skikkelig. Dro til tannlegen og fikk beskjed om å kjøpe corsodyl dental gel og pusse den vonde visdomstannen med det til det gikk over av seg selv. Kunne velge om jeg i ettertid ville operere vekk visdomstannen, men det kunne ikke gjøres når det var betent.

Skrevet

Jeg har hatt betennelse i tannkjøttet rundt visdomstannen mange ganger, det går oppover mot kinnen ja. Noen ganger klarer jeg å få det bort selv ved å bruke Corsodyl gel og pusse på stedet. Selv om det er vondt så er det viktig og pusse der og legg på litt gel.

Om det ikke blir bedring etter et par dager så gå til tannlegenm kan hende du må ha antibiotika.

Det er fryktelig vondt, så jeg føler med deg!

Skrevet

TS her.. Da har jeg vært hos legen og fått antibiotika og smertestillende. Skal operere vekk visdomstennene min også :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...