Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger hjelp fra folk som som studere, jeg er litt (egentlig helt) grønn på dette med søking og opptak.

jeg har derfor noen spørsmål jeg kunne ha trengt hjelp med

1: når jeg skal søke, kan jeg bare velge en studie eller kan jeg velg 2-3 hvis jeg ikke kommer inn på første valget mitt?

2:hvis snitter er f.eks: 56.4 og det er 55 plasser og jeg har akkurat snitt, er det stor sjanse for å komme inn?

3: Kunnskapsløftet (2008 - )

Fagnamn Timar i Vg1 og Vg2 Fag du må ta frå Vg3 påbygg

Norsk 56 + 56 årstimar 393 årstimar (inkluderer óg dei 112 årstimane frå Vg1 og Vg2)

Engelsk 84 + 56 årstimar Faget er dekt frå Vg1 og Vg2

Samfunnsfag 0 + 84 årstimar Faget er dekt frå Vg1 og Vg2

Historie - 140 årstimar

Matematikk 84 + 0 årstimar 140 årstimar (Vg2PY eller Vg2TY)

Naturfag 56 + 0 årstimar 84 årstimar

jeg har hatt salg og service, vil dette si at matten min blir telt fra 1 og 3 året pluss naturfag eller misforstår jeg?

4: får jeg noen ekstra poeng (eller hva det heter)

jeg hadde salg og service på vgs og deretter lærling og allmenpåbygg, jeg er 19 nå og skal søke meg inn på psykologi profesjon.

5: i hvilke tilfeller kontakter skolen eller samordanopptakk siste skolen min altså vgs`? ang hva som helst?

setter stor pris på all hjelpen

Videoannonse
Annonse
Gjest WendyClear
Skrevet

1. Du kan fylle hele lista på samordna opptak med ønsker. Husk å sette de i riktig rekkefølge, der du helst vil inn først osv.

2. Hvis du ligger over poenggrensen for ifjor er det stor sannsynlighet for at du kommer inn. Poenggrensa viser hvilket snitt den som kom inn til sist hadde ifjor. Altså student nummer 55 hvis det er 55 som kommer inn.

Husk at det er to forskjellige kvoter ved inntak. Ordinært (med tilleggspoeng) og førstegangskvote (rett ut av videregående). Samordna opptak velger hvilken kvote du skal havne i ettersom hva som er best for deg.

3. Jeg er usikker på hva slags matte som er på salg og service, men tror kanskje det er den samme som jeg har. Jeg har 3 mattekarakterer fra medier og kommunikasjon og påbygg (1. året, 3. året og eksamen)

4. Du får 2 alderspoeng det året du fyller 20, hvilket er i år?

Lykke til! :D

Skrevet (endret)

Jeg hadde mattte og naturfag bare første året, jeg husker ikke hvor mange timer naturfag jeg hadde men matte hadde jeg 84 timer hele året.

vil dette si at begge karakterene mine blir telt? fra første og 3?

Åjaah 56,4 vil det siste mannen hadde :gjeiper: jeg forstår

ja jeg fyller 20 i år, men jeg har ikke ordinær kvote, jeg har førstegangskvote, blir alderspoeng telt da å?

en ting til blir da matte fra første og fra påbygg telt som ett fag eller 2? og hvordan regnet jeg ut karakter igjen

alle karak del to antall fag ganger 10???

Endret av Kyo<33
Skrevet

er det ingen andre som kan hjelpe meg?

Skrevet

Karakterene som gjelder er de karakterene som står på vitnemålet. Da jeg gikk salg og service hadde jeg matte 1 og 3. året, kun karakteren fra 3. året kom på vitnemålet:) Men jeg tilhørte den gamle reformen med gk, vk1 og vk2 da, isteden for vg 1,2 og 3 :) Så mulig det er annerledes nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...