Sign Skrevet 27. januar 2011 #1 Skrevet 27. januar 2011 (endret) Leser i dag at siste forskning viser at man skal kutte frokosten om man vil ned i vekt... Les her Dette styrker min overbevisning om at de ulike "ekspertene" er ute etter å mele sin egen kake og at vanlige mennesker blir mer forvirret jo mer man leser om kosthold og ernæring. Jeg har herved bestemt meg for å slutte å lytte til de såkalte ekspertene og heller bruke min egen sunne fornuft. De kiloene jeg skal ned skal jeg kvitte meg med ved å spise sunn og riktig mat. Kutte på sukker og raske karbohydrater og lage maten fra bunnen. Masse grønnsaker, kjøtt/fisk, nøtter, grovt brød og riktig fett. Ikke noe ferdigmat, ikke noe junkfood. Ikke noe "diett", men mat jeg kan spise resten av livet. Og så skal jeg kose meg på lørdagene... Så det så! Endret 27. januar 2011 av Sign 6
Gjest Consensio Skrevet 27. januar 2011 #2 Skrevet 27. januar 2011 Har nesten ikke spist frokost en eneste gang siden jeg var liten, men jeg sliter med overvekt Gratulerer til deg som endelig har bestemt deg for å slutte å høre på alle disse "ekspertene". Bruk heller sunn fornuft
Pinkee Skrevet 27. januar 2011 #3 Skrevet 27. januar 2011 Lykke til, du har forstått det ekspertene ikke forstår. Eneste jeg vil påpeke er at du bør legge inn litt fysisk aktivitet
Sign Skrevet 27. januar 2011 Forfatter #4 Skrevet 27. januar 2011 (endret) Lykke til, du har forstått det ekspertene ikke forstår. Eneste jeg vil påpeke er at du bør legge inn litt fysisk aktivitet Takk for påminnelsen! Ja, å komme seg opp av godstolen hjelper godt på. Dørstokk-mila kan være hard å komme gjennom, men når man først har kommer seg ut... gud så deilig det er å bevege på seg og få frisk luft! Endret 27. januar 2011 av Sign
Gjest BabyBlue Skrevet 27. januar 2011 #5 Skrevet 27. januar 2011 Kutte ut frokost? Men da får vel forbrenninga en dårlig start på dagen?
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2011 #6 Skrevet 27. januar 2011 Uff, babyblue, det der er bare en myte, at man må starte opp forbrenningen. Forbrenningen er der hele tiden, den eneste gangen den er "litt dårligere" er når man sover. Jeg har selv slitt med overvekt siden jeg var 11, og jeg spiste ikke frokost, men det var ikke grunnen til at jeg ble overvektig. Jeg er nå 28, spiser fortsatt ikke frokost og er nå slank. Det har ikke noe med hvorvidt man spiser frokost, eller om man spiser med så og så mange timers mellomrom. Det hele handler om hvor mye kcal man inntar, i forhold til hvor mye man forbruker. Frokost, et overvurdert måltid: http://www.dagbladet.no/dinside/2008/02/14/526910.html So, there you have it.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2011 #7 Skrevet 27. januar 2011 Hvorfor mange 'eksperter' anbefaler å spise frokost, er at da begynner man dagen med mat, slik at man ikke overspiser av sult på ettermiddagen/kvelden, og ofte da tyr til usunn mat. Hver enkelt må jo finne ut hva som passer for sin kropp/livsstil. Du kan godt spise 1 stor måltid (med alle kalorierne du trenger), eller 10 måltider fordelt utover dagen (med til sammen alle kaloriene du trenger), sistnevnte er kanskje ikke tannlegen så glad for da. Poenget er at det ikke spiller noen rolle om man spiser frokost eller ikke, så lenge man får i seg nok/ikke for mange kalorier i løpet av dagen At forbrenningen stopper opp er bare tull. 1
CocoPiaf Skrevet 27. januar 2011 #8 Skrevet 27. januar 2011 Jeg vet om en som ikke spise frokost fast gjennom mange år, han var overvektig. Så begynte han å spise frokost, og da raste kiloene av.. (var ikke kun frokosten som gjorde det så klart, men hjelper MYE til!!)
Gjest Consensio Skrevet 27. januar 2011 #9 Skrevet 27. januar 2011 Godt at vi har anonyme eksperter her inne da, for de skal man jo iallefall tro på 2
Fluffe Skrevet 27. januar 2011 #10 Skrevet 27. januar 2011 (endret) Kutte ut frokost fungerer svært dårlig. Hvordan har de planer om at folk skal lære da? Sitte på tom mat og være sulten fungerer aldri Endret 27. januar 2011 av mirandaa
Gjest Airi Skrevet 27. januar 2011 #11 Skrevet 27. januar 2011 Det kommer til å føre til at en hel drøss med mennesker som vil slanke seg, kutter ut forkosten og går i gang med hverdagen, blir sultne og ukonsentrerte og kjøper seg en pose med boller på Narvensen, for eksempel. Selv spiser jeg ikke noe særlig på morgenen, jeg har ikke noen apetitt da - men jeg spiser et balansert måltid på formiddagen. Jeg kaller ikke det å droppe frokosten.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2011 #12 Skrevet 27. januar 2011 Hvis frokosten forringer energibalansen er det jo faen ikke rart at det er uhensiktsmessig.
LetThemEatCake Skrevet 27. januar 2011 #13 Skrevet 27. januar 2011 Man ska använda sig av sunt förnuft och lyssna på kroppen! De allra flesta är hungriga på morgonen och det betyder att man ska äta på morgonen. Sedan bestämmer du själv hur mycket! Allt handlar bara om matematik när du går ner i vikt. Äter du mindre än du förbrukar så går du ner i vikt, enklare än så blir det inte. 1kg fett är ungefär 9000kcal, så om du äter 200kcal mindre/dag så tar det alltså 45 dagar att gå ner 1kg. Förutsatt att du rör dig lika mycket som innan då. Det här är ju inget man ska följa slaviskt, men en ungefärlig måttstock i alla fall. Träna mer och ät mindre! Allra bäst är att äta regelbundet, för då blir du inte vrålhungrig och äter mer än du egentligen behöver. Frukost och mellanmål är nyckeln för mig i alla fall!
¤flicka¤ Skrevet 27. januar 2011 #14 Skrevet 27. januar 2011 Poenget er vel at det handler om at det totale inntaket ikke skal bli for stort, og at tidspunktet på dagen når man inntar maten ikke er så viktig. Jeg er ikke alltid særlig sulten om morgenen så jeg stresser ikke med spise med det samme jeg har stått opp. Forbrenningen ødelegges ikke av det, men såklart; hvis jeg ikke spiser innen rimelig tid vil jeg bli veldig sulten og da er det mer fristende med sjokolade og boller enn ellers. 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2011 #15 Skrevet 27. januar 2011 jeg veide 50 helt til jeg var 20, å da spiste jeg aldri frokost. i et fotsøk på å "bli sunn" begynte jeg å spise frokost å i løpet av 8 måner hadde jeg lagt på meg 59kg. spiser jeg frokost går jeg hele resten av dagen å er så sulten jeg har helt vondt....
The Kitten Skrevet 27. januar 2011 #16 Skrevet 27. januar 2011 Jeg spiser når jeg er sulten, det er mye enklere enn å høre på ekspertene. Noen morninger er jeg skrubbsulten og lager pannekaker til frokost. Andre ganger har jeg ikke appetitt før det har gått en time eller to.
bergans Skrevet 27. januar 2011 #17 Skrevet 27. januar 2011 (endret) Leser i dag at siste forskning viser at man skal kutte frokosten om man vil ned i vekt... Les her Dette styrker min overbevisning om at de ulike "ekspertene" er ute etter å mele sin egen kake og at vanlige mennesker blir mer forvirret jo mer man leser om kosthold og ernæring. Jeg har herved bestemt meg for å slutte å lytte til de såkalte ekspertene og heller bruke min egen sunne fornuft. De kiloene jeg skal ned skal jeg kvitte meg med ved å spise sunn og riktig mat. Kutte på sukker og raske karbohydrater og lage maten fra bunnen. Masse grønnsaker, kjøtt/fisk, nøtter, grovt brød og riktig fett. Ikke noe ferdigmat, ikke noe junkfood. Ikke noe "diett", men mat jeg kan spise resten av livet. Og så skal jeg kose meg på lørdagene... Så det så! Er helt enig at man skal være kritisk til det som media framstiller, og synes at ditt syn på kosthold høres fornuftig ut. Men hvorfor leser folk, og stoler på, slike hubbabubbaversjoner av forskning som det denne lenken representerer? Det er en rosabloggerutgave av studiet, og jeg kan vedde hårbørsten min på at journalisten ikke noensinne har lest lærebøker innen fysiologi eller satt seg ned og studert grafene i artikkelen. Og hvorfor leser ikke folk mer om hvordan kroppen faktisk fungerer? Igjen, ikke bloggutgaven av en persons oppfattelse av hva som skal gjelde alle. Kunnskapsnivået bestemmes for mange ut i fra å generalisere (helt feilaktig) ut fra enkelthendelser, og forkaste viten, men heller tro på historier som ikke henger på en halv greip. Hva med kasualitet og confounding factors, dvs alle de elemenetene du må eliminere og vite effektene av, før det i det hele tatt er sannsynlig at A har forårsaket B? Hvis det å droppe frokost ikke gjør at du spiser mer og mer usunt ellers i løpet av dagen, så har det ikke noe å si for den totale energibalansen. Er det så veldig ulogisk? Er dette noe som andre "eksperter" har benektet? Og hvor mange har lest selve artikkelen? Hvorfor ikke? Men å dra bastante konklusjoner om at eksperter ikke er verdt et halvt studielån, ut ifra åtte setninger på et nettsted som reklamerer for undertøy og humbugpiller, er helt greit? Ved å lese artikkelen så viser det seg at den bare understøtter det som allerede er ganske kjent; hvis du spiser sunt ellers, og ikke lar energiinntaket overstige forbruket, så spiller det liten rolle om du spiser frokost eller ei. Dropper du derimot frokost, og dette fører til at du overspiser senere på usunn mat, så blir bildet noe annet. Å droppe frokosten kan altså være en god ting om du da spiser sunt og helt normalt resten av dagen og ikke belønner deg selv med større porsjoner. Endret 27. januar 2011 av bergans 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2011 #18 Skrevet 27. januar 2011 Det sier seg jo selv at du går opp i vekt hvis frokosten gjør at du "bikker over" det daglige energibehovet.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2011 #19 Skrevet 27. januar 2011 Kutte ut frokost? Men da får vel forbrenninga en dårlig start på dagen? Nei.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2011 #20 Skrevet 27. januar 2011 Jeg vet om en som ikke spise frokost fast gjennom mange år, han var overvektig. Så begynte han å spise frokost, og da raste kiloene av.. (var ikke kun frokosten som gjorde det så klart, men hjelper MYE til!!) Da hjalp det i såfall ved at han spiste mindre resten av dagen. Om jeg spiser frokost ender jeg opp med kalorioverskudd, ergo opp i vekt. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå