Gå til innhold

Forberedelser før valpekjøp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tenkt til å kjøpe en mopsevalp til sommeren. Denne fantastisk sjarmerende rasen er midt i blinken for meg og samboeren min og vi ser virkelig frem til sommerferien med glede! Men vi har veldig lyst til å lære mye mer om disse fantastiske dyrene før den tid. Derfor vil jeg gjerne at dere anbefaler oss en hundebok.

Foreløpig har jeg tatt kontakt med en oppdretter og raseklubbens valpeformidler. Valpeformidleren anbefalte meg å kjøpe Allt om mopsen, men jeg lurer på om dere kan anbefale en bok som retter seg mer direkte mot uerfarene hundeeiere. En slags Alt om hunden på 1-2-3 eller noe.

Deres erfaringer med mopsoppdrettere mottas med glede!

All informasjon dere har, egentlig..

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Vil anbefale dere bøker fra Canis, altså bøker med fokus på positive(klikker) treningsmetoder! :)Bøker for nye hundeeiere (Canis)

100% positiv hverdagslydighet har jeg ikke selv, men den skal vist være veldig, veldig god! Skal kjøpe den selv etterhvert :)

Klikkertrening for din hund har jeg selv, og syns den er kjempe bra! Her lærer du alt(!!) du trenger om klikkertrening, og med mye bilder, og tips.

Valpesosialisering er også en god liten bok, som er bra for førstegangseiere! :)

Hvis du vil lære litt mer så vil jeg anbefale; Ikke skyt hunden(læringspsykologi) og Kulturkollisjon mellom hund og menneske.

Og mitt beste tips etter dette er; Gå på valpekurs! Dere får så mye igjen for det senere :)

Endret av Quickchick
Skrevet

Jeg har kjøpt tre bøker så langt: Klikkertrening for din hund (Egtvedt & Røste), 100 % positiv hverdagslydighet (Aarrestad) og På talefot med hunden (Rugaas). Tror nok at de tre er litt obligatoriske :)

Skrevet

fobredelser: tenk på at dere skal ha tid til hunden i 12år. Selv om du skulle få barn, må dere ha tid til den

Skulle ønske alle viste dette

Skrevet

Bøkene kennedy anbefalte er fine ,nå vet jeg ikke om det finnes spesifike bøker om nettopp mops,men det går jo ann å søke på.

ikke glem vetrinærer er dyre,spar opp en liten "buffer" og pass på at dere fyller opp hver måned

Forsikring og chipping er et must,dyreidentitet.noer en flott side der du kan sjekke at opplysninger om hunden er riktig + mye mer

Skrevet

Jeg annbefaler også "ikke skyt hunden".

i tillegg hadde jeg segge ned en liste over hva som dere ser på som det viktigste å lære valpen. eks:ordet nei/tisse ute/være alene hjemme/ordene vær så god.

det jeg har vært mest gla for jeg har lært mine er:

-ordet nei og utrykke vær så god

-ordet tisse/det og gjøre fra seg ute

-ligge i buret(må alltid læres på en lystbetont måte/aldri stenges inne)

-være alene hjemme

-ordene gå bort

angret på at jeg lærte de å bry seg om andre hunder.

angret på at jeg ikke lærte valpen å slappe av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...