Gå til innhold

Avdragsfrihet på boliglån for å bruke på billån/BSU/megler-konto?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi vurderer å bytte bolig til noe større innen et års tid, og vi lurer på hvilke økonomiske grep vi skal ta fram til da.

Vi vil selge en leilighet med antatt markedsverdi 1,5 mill, som vi har 1,22 mill i lån på.

Vi har ca 40 000 i fond, som vi KAN bruke til meglerutgifter, men i utgangspunktet hadde vi en mer langsiktig plan for disse pengene.

Pga en lang rekke uforutsette utgifter de siste månedene er sparekontoen relativt tom.

Mannen min har en netto månedslønn på 20-30 000 kr, jeg kommer til å ha en netto månedslønn på 14-16 000 fram til sommeren 2012. Etter dette skal jeg ta deltidsstudier over 2 år, men håper på å jobbe nærmest full stilling da også, noe som vil gi meg fortsatt samme inntekt.

Vi har et ganske stramt budsjett framover, og vi sparer det vi kan. Vi har imidlertid en del utgifter vi ikke får gjort noe med, som billån, studielån, høyt farsbidrag, utstyr til barn i vekst osv.

Vi vurderer derfor å be banken om avdragsfrihet på boliglånet, slik at vi kan sette inn disse pengene på BSU, konto for meglerutgifter/dokumentavgift, samt betale ned på billånet raskere.

Jeg er veldig dårlig på rente-tankegang, og jeg lurer på om jeg tenker litt bakvendt her? Om sluttsummen på boliglånet blir høyere er ikke så farlig. Det er nå økonomien er trang, og det er nå vi trenger større leilighet pga familieforøkelse.

Jeg tror at lånetaket vårt kommer til å være høyt nok til at vi finner noe nytt godt innenfor marginene våre, og det å ha så lite nåværende lån som mulig er derfor ikke hovedprioritet. Vi trenger penger til utgifter knyttet til kjøp og salg, samt mer EK.

Kan noen komme med noen synspunkter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor i all vide verden skal du sette av penger til meglerhonorar?

Meglerhonoraret trekkes vanligvis av kjøpesummen, men det er noen ting som må betales løpende som fotograf, takst, annonser osv.

Avdragsfriheten fører ikke bare til at totalsummen dere betaler blir høyere, den fører også til at dere på ett eller annet tidspunkt også vil ende opp mer høyere avdrag hver måned pga at dere må betale inn avdragsfriheten også.

Vet du at dere får lån som er høyt nok til at dere finner noe? Dersom du ikke er helt 100% sikker på hva lånetaket deres er, så burde dere først og fremst starte med en runde i banken for å få en oversikt over hvor mye dere faktisk får låne. Renta skal oppover, bankene har en del retningslinjer å forholde seg til og det er ikke sikkert at dere vil få mer enn 3x bruttoinntekten deres i lån.

Skrevet

Hvorfor i all vide verden skal du sette av penger til meglerhonorar?

Meglerhonoraret trekkes vanligvis av kjøpesummen, men det er noen ting som må betales løpende som fotograf, takst, annonser osv.

Avdragsfriheten fører ikke bare til at totalsummen dere betaler blir høyere, den fører også til at dere på ett eller annet tidspunkt også vil ende opp mer høyere avdrag hver måned pga at dere må betale inn avdragsfriheten også.

Vet du at dere får lån som er høyt nok til at dere finner noe? Dersom du ikke er helt 100% sikker på hva lånetaket deres er, så burde dere først og fremst starte med en runde i banken for å få en oversikt over hvor mye dere faktisk får låne. Renta skal oppover, bankene har en del retningslinjer å forholde seg til og det er ikke sikkert at dere vil få mer enn 3x bruttoinntekten deres i lån.

Jeg har aldri solgt bolig før, og visste ikke dette med meglerhonorar. Mulig at det sier seg selv, men.

Vi vet ikke nøyaktig hva lånetaket er, og har uansett tenkt oss i banken snarest for å undersøke dette. Jeg tenkte bare å lufte forslaget mitt om avdragsfrihet her inne, for å slippe å evt bli ledd av i banken. Dumme spørsmål er det greit å gjøre unna før en har møte med de som feller dom over økonomien min!

Skrevet

Jeg har aldri solgt bolig før, og visste ikke dette med meglerhonorar. Mulig at det sier seg selv, men.

Vi vet ikke nøyaktig hva lånetaket er, og har uansett tenkt oss i banken snarest for å undersøke dette. Jeg tenkte bare å lufte forslaget mitt om avdragsfrihet her inne, for å slippe å evt bli ledd av i banken. Dumme spørsmål er det greit å gjøre unna før en har møte med de som feller dom over økonomien min!

Tro meg, de har garantert vært borti værre ting enn spørsmål om avdragsfrihet og hvordan dette fungerer i praksis! Så lenge dere har inntekt og et ganske realistisk syn på hvor store månedlige utgifter dere kan klare, så har du ingenting å frykte, og da er det også grenser for hvor dumme spørsmål det er mulig å stille. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...