Gjest Sus Scrofa Skrevet 26. januar 2011 #1 Skrevet 26. januar 2011 Leser overalt at man skal begynne på folat når man begynner å prøve (eller 3 mnd før man begynner å prøve?). Har i hvertfall forstått det slik at man bør bruke folat 3 mnd før man blir gravid? Vil dette si at det ikke er vits i å bruke folat om man blir uventet gravid? Eller er det bare å begynne da, med vanlig dose (400mg?)?
kvn84 Skrevet 26. januar 2011 #2 Skrevet 26. januar 2011 Bare å begynne... skal tas de tre første mnd av svangerskapet hvis jeg har forstått det rett
Athene Skrevet 26. januar 2011 #3 Skrevet 26. januar 2011 Det er viktig å begynne med en gang man finner ut man er gravid, det er ikke alle som planlegger dette godt nok til å ta det tre mnd før unfangelse Nye råd går ut på å ta 400mg i første trimester, deretter 200mg ut svangerskapet.
Snart Frue Skrevet 26. januar 2011 #4 Skrevet 26. januar 2011 Jeg leste et sted at de nå hadde funnet ut at det kunne ha en sammenheng mellom astma hos barn og inntak av folat i svangerskapet...? Synes det er vanskelig med alt man MÅ ta for å senere finne ut ikke er like bra som de har trodd likevel... http://www.forskning.no/artikler/2010/november/271651
Athene Skrevet 27. januar 2011 #5 Skrevet 27. januar 2011 Jeg leste et sted at de nå hadde funnet ut at det kunne ha en sammenheng mellom astma hos barn og inntak av folat i svangerskapet...? Synes det er vanskelig med alt man MÅ ta for å senere finne ut ikke er like bra som de har trodd likevel... http://www.forskning.no/artikler/2010/november/271651 Jeg synes man skal holde seg til de offentlige anbefalinger. Forskningsstudier kan vise det meste, og i feil doser er det meste farlig. Det er derfor skummelt å forholde seg til diverse undersøkelser og påstander i stedet for det fagpersoner anbefaler. Jeg har sett denne studien tidligere. Den konkluderer ikke absolutt på at det er en sammenheng, de sier bare at ved store doser kan det kanskje være en sammenheng. Videre viser den til at dersom man i fremtiden kan konkludere på en slik sammenheng blir det snakk om en nedjustering av dosen og ikke å kutte ut folat, da alternativet med nervalrørsdefekter er betydelig værre en astma.
Honesty Skrevet 27. januar 2011 #6 Skrevet 27. januar 2011 (endret) Å ta 400 mg ville være å overdosere grovt. Den anbefalte dagsdosen er 0,4 mg. Endret 27. januar 2011 av Honesty
Athene Skrevet 28. januar 2011 #7 Skrevet 28. januar 2011 Å ta 400 mg ville være å overdosere grovt. Den anbefalte dagsdosen er 0,4 mg. 400 Mikrogram, men ser at mg blir feil forkortelse her da det brukes om miligram. 1 miligram er 1000 mikrogram. Riktig forkortelse er vel ug, om jeg husker riktig. Opp mot 4mg anbefaler de kun for kvinner som har økt risiko, eller har fødd barn med ryggmarksbrokk tidligere,og da i samråd med lege.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå