Gå til innhold

Santiago Chile !

Anbefalte innlegg

Gjest lostlove
Skrevet

Er det noen her på forum som har vært i Santiago med noen som helst informasjon og/eller synspunkter??

Da jeg ønsker å reise hit, men om det vil bli for en ferie, eller bo litt for å oppleve noe nytt i livet vet jeg ikke enda :) Det er foreløbig med en tanke, men hadde vært kjekt å hørt litt fra andre som har vært der allerede, kanskje til og med bor der eller kjenner noen som bor der ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp!

Santiago er en fin by med et gøyalt og spennende uteliv! Noen severdigheter er å se, men noe mer enn det føler ikke jeg at det er. Det er på en måte en stor Oslo/Stockholm til sammen i mine øyne, men nå har jo jeg bodd der en del år også da.

For deg blir det sikkert berikende :) Folk er hyggelige og åpne. Vil anbefalle deg å lære deg litt spansk før du reiser da mange er litt "sjenerte" for å snakke engelsk. Mange unge kan veldig godt engelsk og de er på nivå med tyskere og nedelendere for å si det sånn, så det er null problem å kommunisere på engelsk, men det kan hende du må gjennom en to tre personer før du finner en som ikke "er redd" for å snakke med deg :)

Dette problemet finner du ikke på diverse utesteder da folk selvfølgelig er åpne så fort man har fått i seg litt rødvincola ;)

En annen god nyhet er at du ikke vil bli overkjørt av virile mannfolk da man er godt vant med ariske personer osv. Du kan helt og holdent være deg selv, gå som du vil hvor du vil.

Prøv å se noe utenfor Santiago også. Mange fine kystbyer bare en time eller to unna med bil :)

Chileneren :)

Gjest lostlove
Skrevet

Jepp!

Santiago er en fin by med et gøyalt og spennende uteliv! Noen severdigheter er å se, men noe mer enn det føler ikke jeg at det er. Det er på en måte en stor Oslo/Stockholm til sammen i mine øyne, men nå har jo jeg bodd der en del år også da.

For deg blir det sikkert berikende :) Folk er hyggelige og åpne. Vil anbefalle deg å lære deg litt spansk før du reiser da mange er litt "sjenerte" for å snakke engelsk. Mange unge kan veldig godt engelsk og de er på nivå med tyskere og nedelendere for å si det sånn, så det er null problem å kommunisere på engelsk, men det kan hende du må gjennom en to tre personer før du finner en som ikke "er redd" for å snakke med deg :)

Dette problemet finner du ikke på diverse utesteder da folk selvfølgelig er åpne så fort man har fått i seg litt rødvincola ;)

En annen god nyhet er at du ikke vil bli overkjørt av virile mannfolk da man er godt vant med ariske personer osv. Du kan helt og holdent være deg selv, gå som du vil hvor du vil.

Prøv å se noe utenfor Santiago også. Mange fine kystbyer bare en time eller to unna med bil :)

Chileneren :)

Takk for svar !! :)

Så i og med at jeg er høy og blond, så vil det ikke føles som å være i Spania f.eks?

Da alle plystrer rundt på gatehjørnene osv.. Pga nordisk utseende, som dem tydeligvis liker..

Hvis Santiago er litt mer som en storby, da er det vel bedre på den fronten ja :)

Men hvordan er priser på ting der nede ? På mat, reise rundt, transport, hus leie ?

Om jeg hadde ønsket å bodd der, f.eks ville ha jobbet ? Måtte jeg hatt oppholdstillatelse og arbeidstillatelse? Mer eller mindre jeg hadde studert kanskje? :)

Har så mange tanker og planer som jeg vil i livet, at vet ikke hvor jeg skal ta fatt..

Hva som gjor at du bodde der i noen år?

Nok en gang, takk for svar :) :)

Skrevet

Takk for svar !! :)

Så i og med at jeg er høy og blond, så vil det ikke føles som å være i Spania f.eks?

Da alle plystrer rundt på gatehjørnene osv.. Pga nordisk utseende, som dem tydeligvis liker..

Hvis Santiago er litt mer som en storby, da er det vel bedre på den fronten ja :)

Men hvordan er priser på ting der nede ? På mat, reise rundt, transport, hus leie ?

Om jeg hadde ønsket å bodd der, f.eks ville ha jobbet ? Måtte jeg hatt oppholdstillatelse og arbeidstillatelse? Mer eller mindre jeg hadde studert kanskje? :)

Har så mange tanker og planer som jeg vil i livet, at vet ikke hvor jeg skal ta fatt..

Hva som gjor at du bodde der i noen år?

Nok en gang, takk for svar :) :)

Hei igjen!

Når det kommer til transport så er det relativt billig. Husker jeg ikke feil koster en t-banebillett noe rundt en seks, syv norske kroner.

Mat finner man billig, bare man velger de riktige butikkene for å handle vel og merke. Man sparer egentlig mer på å handle på de store kjedene da prisene er billigere.

Når det gjelder arbeid og arbeidstillatelse er jeg usikker da jeg har både chilensk og norsk statsborgerskap. Jeg arbeidet på et sykehus der nede da jeg ønsket å ha litt aveksling fra Norge. Mener å huske at jeg måtte melde meg inn i skatteregister og noe, så var det bare for meg å jobbe... Hvordan det er med personer uten statsborgerskap vet jeg rett og slett ikke. Det jeg vet er at man kan studere der med studentvisum. Regner med at de har arbeidsvisum også... Hør med ambassaden!

Å reise og se Chile gjøres best med bil! Det er langstrakt og lange fine veier med mye fint å se! Sør i landet føler man seg som hjemme i Norge, mens nordsiden byr på vakker ørken og varmt klima. Hele landet har en flott kyst, og det er noen perler av kystbyer som er verdt å bruke litt tid i! :) Liker du å gå på fjellet har du, i mine øyne, verdens vakreste fjellkjede å boltre deg i. Ingenting er som å komme ned etter en lang fjelltur til grønne og frodige sletter og skoger med flotte elver. Gjerne etterfulgt av en reise til stranda og bade :)

Husleie varierer etter beliggenhet og standar. Jeg fikk leid gjennom sykehuset jeg arbeidet på, da de formidlet boliger til sine ansatte. Veldig flott fin leilighet i 21 etg. med utsikt til fjellene og stranda :) Ca. 45-50 kvm til 3000 NOK i mnd. Var _veldig_ fin standar på den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...