Gå til innhold

Håpløst at man må legge på seg fett for å få muskler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er en gutt som lurer på hva jeg bør gjøre videre nå.

Har tidligere vært ganske overvektig og har derfor i lang tid spist sunt, trent både kondisjon og litt styrke for å endre det. Og det har hjulpet. Jeg har blitt tynn - litt for tynn.

Jeg var blitt vant til å løpe lenge på tredemølle daglig og fortsatte med dette etter at jeg ble slank. Derfor har jeg nå blitt litt for spinkel.

Har hørt at mye løping daglig setter i ganbg en slags hormonell forandring i kroppen som gjør at man får en spe og spinkel kroppsfasong (tenker ikke på at man forbrenner mer og blir tynnere, men at man grunnen den hormonelle forandringen får en mer feminin kroppsfasong.)

Hvis jeg spiser mer og går i kcal-overskudd og legger på meg får jeg bare mer fett på magen og kroppsfasongen forblir spe og det blir ikke spesielt pent. Har funnet ut at jeg må bli større og bredere ved å bygge muskler og det er der problemet ligger:

Jeg vil ikke bli tjukkere i form av fett, og flesk, er veldig fornøyd med kroppen nå bare at jeg er litt for lite muskuløs. Derfor vil jeg egentlig bare beholde fettprosenten (og den flate magen) men bli større på en god måte, ved å få mer muskuløs kropp - bredere over ryggen, sidene, stor brystkasse og store brede skuldre.

Kan gjerne trene hard styrke. Men har hørt at musklene ikke vil vokse hvis jeg ikke ligger i kalorioverskudd. Og da vil jeg også måtte gå opp i fettprosent, og på den tiden det tar å bygge muskler (som er lenge) vil jeg måtte gå opp så mange kilo i fett at jeg vil bli tjukk igjen. Og det vil jeg helst unngå.

Er det virkelig slik at man må ligge i kalorioverskudd - øke med 20% muskler og 50% fett, og deretter slanke bort fettet igjen?

Kan man få større muskler uten å måtte få mer flesk samtidig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det virkelig slik at man må ligge i kalorioverskudd - øke med 20% muskler og 50% fett, og deretter slanke bort fettet igjen?

Nei, dette stemmer ikke! :) Du kan selvsagt bygge opp muskelmassen samtidig som du forbrenner fett. Men sørg for å spis nok proteiner! Et sunt og godt kosthold med mye kjøtt (gjerne lyst kjøtt dvs. kylling, fisk ++) sørger for det. Proteinpulver er IKKE nødvendig, samme hva folk sier. Med mindre du er toppidrettsutøver går det rett gjennom systemet... kroppen har ikke bruk for de enorme mengdene du får i shaker o.l.

Skrevet

Jeg spiser nøtter, kjøtt/kylling og egg hver dag! Mye protein, men ligger ikke i kalorioverskudd. Kan jeg likevel få større muskelprosent hvis jeg trener styrke?

Og bør jeg slutte å løpe for å unngå den feminine kroppsfasongen?

Skrevet

Hvis du allerede har lav kroppsfettprosent, så MÅ du ligge litt i kalorioverskudd for å få noe særlig mer muskelmasse, du kan ikke skape massen ut av ingenting.

Det er mulig å legge på seg nesten bare muskelmasse, men det krever et veldig presist og disiplinert kosthold. Mye vanskeligere å få til i praksis enn den vanlige bulke/deffe-strategien som de fleste bruker.

• Liker 2
Skrevet

Karen jeg linket til er vegetarianer, så man må ikke trykke i seg ei ku om dagen altså. :lol:

Skrevet (endret)

Det viktigste er ikke at du er så sinnsykt nazi med hva du spiser, men at du spiser mer enn du forbruker. I tillegg er det superviktig at du har et treningsprogram som er lagt opp med en progresjon som du klarer å følge. Avhengig av hvilket nivå du er på vekt-treningen anbefaler jeg å trene et styrkeprogram. De hypertrofi-programmene synes jeg er litt vanskelig å forholde seg til, i tillegg er de litt demotiverende vanskelig for nybegynnere.

Jeg er tilhenger av Stronglifts 5x5. I tillegg kan du ta en titt på han her karens hjemmeside: http://www.leangains.com/

Mange muskelmenn anbefaler å roe ned joggingen mens du bygger muskler. Eneste joggingen bidrar til er at du må spise enda mer, og hvis det er et problem bør du pause littegrann. Kondisen forsvinner ikke permanent.

Endret av Supraspinatus
Skrevet

Du behöver inte lägga på dig extra fett för att bygga muskler! Däremot är det svårt att bygga muskler samtidigt som man går ner i vikt. Det går, men det går mycket långsammare då musklerna kräver extra energi för att bli starkare.

Så vill du bygga muskler börjar du med det, sedan "underhållstränar" du dem medan du går ner i vikt. :)

Skrevet

Du behöver inte lägga på dig extra fett för att bygga muskler! Däremot är det svårt att bygga muskler samtidigt som man går ner i vikt. Det går, men det går mycket långsammare då musklerna kräver extra energi för att bli starkare.

Det går ganske bra en stund hvis man begynner med betydelig overvekt; etter hvert som fettreservene skrumper inn går det langsommere og stopper opp. (Forøvrig har overvektige folk som regel mye mer muskelmasse under alt fettet enn de kanskje tror; det er ikke noe som har bedre anabolsk effekt enn store mengder mat.)

Skrevet

Jeg tror at der mange misforstår og gjør feil, er at de tror de må ligge i voldsomt overskudd for å bygge. Du trenger jo ikke 500kcal i overskudd hver dag for å bygge muskler, det er jo begrenset hvor mye man KAN bygge uansett.

Gjest Elfrida
Skrevet

Har hørt at mye løping daglig setter i ganbg en slags hormonell forandring i kroppen som gjør at man får en spe og spinkel kroppsfasong (tenker ikke på at man forbrenner mer og blir tynnere, men at man grunnen den hormonelle forandringen får en mer feminin kroppsfasong.)

Det var nytt for meg. Har du noen kilde for dette, eller er det altså bare noe du har hørt? Kan ikke si jeg har merket meg at mannlige løpere er hverken spinkle eller spes femi i kroppen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...