Gå til innhold

Plagsom og irriterende svigerbror

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer har en svært plagsom lillebror på 20 år. Jeg har i mange år lurt på om broren er helt 100%. Han bor fortsatt hjemme hos foreldrene, får alt opp i hendene. De lager mat til han når han forlanger det, han får vasket klærne sine, og de godtar at han ikke har jobb. Det eneste han gjør er å sitte foran ps3-en og spille.

Så har vi da hovedproblemet. Han kommer med så sykt mange tåpelige uttalelser, og blander seg inn i ting han ikke har noe med. Både jeg og han som er sammen med svigersøstra mi, har begynt å irritere oss noe veldig over de dumme kommentarene og den utrolig barnslige oppførselen. Typen til svigersøss har sagt til meg at han snart ikke orker å komme på besøk lengre, han er drittlei. Det går ikke an å si ifra til hverken svigerbror eller svigerforeldrene mine. Svigers beskytter "drittungen" sin, og andre får ikke uttale seg.

Jeg har bursdag i helga, og har invitert til fest. Svigersøss med type er invitert, men jeg lot være å be svigerbror. Og hva skjer? Jo, min samboer ber han uten å spørre meg. Jeg tok det opp med samboer at det var min bursdagsfest, men han ble skikkelig gretten, og ville ikke høre snakk om det mer. Broren var invitert og sånn var det med den saken.

Hva gjør man med slikt? Det er jo for seint nå, men...hva gjør man for å klare å overhøre\overse drittungeoppførselen til svigerbror?

Jeg vet at han følger med på alt jeg sier og gjør når jeg har fått i meg litt alkohol, også sladrer han til foreldrene etterpå. Lite kjekt å føle seg overvåket i sin egen bursdag (og ellers). :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her høres det ut som du bare må regne med å få en slitsom svigerbror på kjøpet. Når kjæresten din ikke skjønner det heller, så må du nok leve med begge to eller ingen... Får håpe han vokser seg voksen etterhvert, men bursdagen din nå bli nok litt dempet.

Skrevet

Du får sjenke han så dritings at han ikke husker noe av det du gjør :lur: Ellers er det vel bare og overse de dumme kommentarene, skifte samtale evne, ikke svare osv. Rett og slett gi han minst mulig oppmerksomhet. :)

Skrevet

Det heter svoger og svigerinne! Høres temmelig barnslig ut du også, skal jeg si mitt... Faktisk helt vanlit ikke å ha jobb når man er 20. Er det bra? Nei. Men 20 år gamle gutter ER utrolig umodne. Sånn er det bare. Du skriver ikke hvor gammel du er, men du burde vel være i stand til å heve deg over dette?

Skrevet

Du får sjenke han så dritings at han ikke husker noe av det du gjør :lur: Ellers er det vel bare og overse de dumme kommentarene, skifte samtale evne, ikke svare osv. Rett og slett gi han minst mulig oppmerksomhet. :)

Det klarte han fint å gjøre selv sist han var på fest her. Drakk seg dritings, spydde ut hele stua vår og trodde han var dritkul. :P Vil unngå å tørke oppkast en gang til. Dårlig kombinasjon :D

Skrevet

Det heter svoger og svigerinne! Høres temmelig barnslig ut du også, skal jeg si mitt... Faktisk helt vanlit ikke å ha jobb når man er 20. Er det bra? Nei. Men 20 år gamle gutter ER utrolig umodne. Sånn er det bare. Du skriver ikke hvor gammel du er, men du burde vel være i stand til å heve deg over dette?

Jo, takk for komplimentet! :jepp:

Det er ikke vanlig å la være å sende søknad om lærlingplass når man er ferdig på skolen, fordi man er lat og ikke gidder. Jeg vil også påstå at det ikke er normalt at foreldre driter i at sønnen\datteren ikke søker etter lærlingplass, men lar de bo hjemme uten å jobbe. De legger jo puter under armene på han!

• Liker 1
Skrevet

Hva er problemet? At han er bortskjemt? Er det noe du trenger å legge deg borti?

Skrevet

Nei, det er ikke helt vanlig å ikke ha jobb evt studier når man er 20 år. Å sitte foran ps3 hele dagen og få alt "servert" av sine foreldre i den alderen er overhode ikke vanlig. I allefall ikke i min verden.

Skrevet

Nei, det er ikke helt vanlig å ikke ha jobb evt studier når man er 20 år. Å sitte foran ps3 hele dagen og få alt "servert" av sine foreldre i den alderen er overhode ikke vanlig. I allefall ikke i min verden.

Som lærer på VGS tror jeg det faktisk er mer vanlig enn mange liker å tro.

Min erfaring er at i dag vil ca 15-20% av elevene er av denne sorten og jeg hører om flere som går helt opp til midten av 20-årene før de må gjøre noe annet enn å leve på mor og far og ha det moro.

Mange på studiespesialisering søker ikke utdanning. En del gutter sier "kommer sikkert i militæret" (noe bare rundt en eller to i hver klasse faktisk gjør, og da de som er flinkest og mest pliktoppfyllende!).

Et stort antall av lærlingene blir skremt bort av slike, i deres øyne, grusomheter som vekkerklokker, hardt arbeid, krav og det å stå ansvarlig for egne handlinger ovenfor lærlingbedriften. Veldig mange lærlinger faller fra og jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg hører læringene klage på bedriftene som er så "strenge", "urimlige" eller som ikke bare gir dem jobb og sjangser uten at de gjør noe som helst for å gjøre seg fortjent til det.

Grunnen til at det er for få lærlingplasser (blir i alle fall sagt det er for få...) er fordi bedriftene ikke lenger har noe garanti for at lærlingen møter opp etter 2 måneders arbeid, og for mange bedrifter er det rene sjangsespillet å la lærlingen få ferie.

Dette er en skremmende utvikling. Jeg frykter at mange av disse ungdommene som er fortapt i dataspill kommer til å gjøre akkurat hva de sier i klasserommet: "Kan alltids få penger hjemmenfra, eller penger fra NAV".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...