Gå til innhold

Garmin Forerunner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har peiling på Garmin klokker?

Er det noen som vet om GPSen må være aktiv for at klokken skal kunne klare å regne ut energiforbruk, kcal?

Når jeg trener inne på treningsstudio regner den ikke ut hvor mange kcal jeg forbruker når jeg feks løper på tredemøllen.. Men med en gang jeg løper ute, og GPSen er på, da klarer den å telle kcal.

Takk..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Min Garmin Forerunner 110 teller kalorier inne også. En gang fikk den av en eller annen årsak ikke "kontakt" med pulsbeltet, og da telte den ikke kalorier inne. Kanskje dette er problemet med din klokke også? Lykke til!

Skrevet

Det kunne vært det som var problemet, men det skjer hver gang.. Og med en gang jeg kommer ut fungerer det igjen. Og jeg har pulsbeltet på like stramt som ellers, og jeg fukter alltid beltet før jeg tar det på..

Skrevet

Nå er design av programvare delvis min profesjon, og jeg synes det ville vært særdeles dårlig programdesign hvis GPS-funksjonen må være på og fungerer for at den ikke-beslektede funksjonen energiforbruk skal fungere. Utregningen av energiforbruke gjøres på grunnlag av målt puls, og har ikke noe med din geografiske posisjon å gjøre. Har du sett etter om du kan slå av GPS-funksjonen?

Hvorvidt Garmins programvare er slik eller ikke vet jeg ikke, siden jeg aldri har brukt den.

Når det er sagt så skjønner jeg ikke hvorfor folk er så opphengt i å se på energiforbruket ved forskjellige aktiviteter. Man ser da på vekten om man går opp, ned eller ligger stabilt, og dermed om man spiser og trener passelig. Dessuten er forbruket du får fra en slik pulsklokke høyst omtrentlig; det er basert på en cirkaformel beregnet for et gjennomsnittsmenneske med din alder og kjønn, på noen slike pulsklokker kan man også legge inn sin vekt og makspuls. Uansett så kan tallet man får ut være mange titalls prosent feil. Det tas ikke hensyn til total muskelmasse, fettprosent samt diverse genetiske faktorer. Som oftest får man et veldig høyt tall ut av slike pulsklokker, som hvis de var riktige skulle bety at man er i avsindig god form, ja faktisk i verdenseliten.

• Liker 1
Skrevet

Jeg irriterer meg over det samme med min Forerunner. Teller kalorier ute, men ikke inne. Klokka spør meg jo om jeg er innendørs når den ikke finner GPS-signaler, jeg svarer ja, men fortsatt teller den ikke kalorier. Time for some googeling, tror jeg :gjeiper:

Skrevet

"I researched it a bunch on the internet and found that Garmin devices determine calories burned from speed and distance NOT from heart rate. Therefore, you must be traveling for the calories burned to record. The heart rate monitor has nothing to do with it.

This is also a bad way of calculating calories because lets say you ride your bike a lot like me. Well if you are going down a hill, the 305 will think you are actually pedaling down hill at 31 mph and will calculate your calories accordingly."

Link

Skrevet

Det kommer an på hvilken Forerunner du har.

Tipper du har Forerunner 305. Den suger på kaloritelling. Den bruker nemlig GPSen og beregner kaloriforbruket ved hjelp av farten du har, dermed vil du få helt idiotiske kaloritellinger ute og ingen målinger når du trener inne uten bruk av GPS. Dette innebærer at klokken tror du bruker flere kalorier når du sykler enn når du jogger, fordi du holder høyere fart når du sykler. Den tar heller ikke hensyn til feks motvind, opp- eller nedoverbakker osv. På Forerunner 310XT og sikkert flere andre nyere modeller skal dette være utbedret.

Har Garming Forerunner 305 selv og er veldig fornøyd selv om det er litt kjedelig at kaloritellingen ikke fungerer bedre, men det er jo bare å følge med på andre parametere som feks. hjertefrekvens og fart hvis man ønsker å måle innsatsen fra økt til økt.

• Liker 1
Skrevet

"I researched it a bunch on the internet and found that Garmin devices determine calories burned from speed and distance NOT from heart rate. Therefore, you must be traveling for the calories burned to record. The heart rate monitor has nothing to do with it.

This is also a bad way of calculating calories because lets say you ride your bike a lot like me. Well if you are going down a hill, the 305 will think you are actually pedaling down hill at 31 mph and will calculate your calories accordingly."

Link

Du må jo skjønne at det går ikke an å bruke Garmin Forerunner når du sykler, da må du kjøpe Garmin Edge :gjeiper: .

Skrevet

Men man kan jo sette den i sykkel-mode. Hva er det da?

Skrevet

Min Garmin Forerunner 110 teller kalorier inne. Man kan slå av GPS-funksjonen (klokka spør om jeg skal trene inne når den ikke får kontakt med satelitter).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...