AnonymBruker Skrevet 26. januar 2011 #1 Skrevet 26. januar 2011 Hei Noen som kjøper disse first price 2kgs kyllingsposene (filéter)? Hvordan er disse, må man selv krydre for at det skal smake godt? Og hva med da? Er det bare å slenge de i stekeovnen i en time på 225C elns? Takk:))
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2011 #2 Skrevet 26. januar 2011 Jeg bruker disse Gode synes jeg! Trenger ikke krydre dem
iskaffe Skrevet 26. januar 2011 #3 Skrevet 26. januar 2011 Smaker nå som helt vanlig kyllingfilet. Pleier alltid å krydre fileene før jeg steker dem.
Gjest Spinell Skrevet 26. januar 2011 #4 Skrevet 26. januar 2011 Bruker dem masse til kyllinggryter, men har aldri spist dem naturell. De er jo ikke krydret fra før, så hvis du vil ha noe som helst annet enn kyllingsmak så må du krydre dem. "Marinert", som det står på posen, betyr i denne sammenhengen "dynket i saltvann".
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2011 #5 Skrevet 26. januar 2011 Ok. Hva slags krydder brukere dere? Åssen er slike "hele kyllinger" fra first price til rundt 30,- forresten? Og stekes de i stekeovn også? Tak kfor svar )
matentusiasten Skrevet 26. januar 2011 #6 Skrevet 26. januar 2011 De har så vidt jeg har forstått ligget i salt/sukkerlake. Da trekker de til seg mye av dette vannet. Du får altså ikke så mye for pengene som du tror. Har du sett hvor store de er? Dessuten smaker de ikke særlig godt, synes nå jeg. Et dårlig produkt. Kjøp heller fersk kyllingfilet, f.eks på rema1000 (koster vel 100 kr pr kilo). Krydre med litt timian
Gjest Spinell Skrevet 26. januar 2011 #7 Skrevet 26. januar 2011 De har så vidt jeg har forstått ligget i salt/sukkerlake. Da trekker de til seg mye av dette vannet. Du får altså ikke så mye for pengene som du tror. Har du sett hvor store de er? Dessuten smaker de ikke særlig godt, synes nå jeg. Et dårlig produkt. Kjøp heller fersk kyllingfilet, f.eks på rema1000 (koster vel 100 kr pr kilo). Krydre med litt timian Kvaliteten kan en sikkert diskutere, men til gryter, som jeg bruker dem til, er det ingen ting å utsette på kvaliteten. De smaker akkurat som alle andre masseproduserte kyllingprodukter. Kiloprisen er helt utmerket uansett. Du får langt mer kylling for pengene med disse posene enn i ferskvaredisken uansett hvor i Norge du handler (det er nemlig grenser for hvor mye saltvann en har lov til å tilsette et produkt uansett om en kaller det marinert eller ei). Noen av filetene er store, mens andre er temmelig små. Dette fordi FP-produktene ofte er produkter som ikke passer inn i størrelsesmalen til merkevareprodusentene. Det er jo ikke slik som mange synes å tro, at FP produseres i skitne fjøs hos dårlige bønder og videreforedles i snuskete bakgårder, mens merkevarene produseres av syngende bønder med glade dyr og videreforedles av vakre mennesker
Gjesten Skrevet 26. januar 2011 #8 Skrevet 26. januar 2011 Jeg bruker dem og synes de er helt fine. Jeg krydrer med salt, pepper og timian og steker i stekepanne 10-15 min på hver side.
matentusiasten Skrevet 26. januar 2011 #9 Skrevet 26. januar 2011 Kvaliteten kan en sikkert diskutere, men til gryter, som jeg bruker dem til, er det ingen ting å utsette på kvaliteten. De smaker akkurat som alle andre masseproduserte kyllingprodukter. Kiloprisen er helt utmerket uansett. Du får langt mer kylling for pengene med disse posene enn i ferskvaredisken uansett hvor i Norge du handler (det er nemlig grenser for hvor mye saltvann en har lov til å tilsette et produkt uansett om en kaller det marinert eller ei). Noen av filetene er store, mens andre er temmelig små. Dette fordi FP-produktene ofte er produkter som ikke passer inn i størrelsesmalen til merkevareprodusentene. Det er jo ikke slik som mange synes å tro, at FP produseres i skitne fjøs hos dårlige bønder og videreforedles i snuskete bakgårder, mens merkevarene produseres av syngende bønder med glade dyr og videreforedles av vakre mennesker Ikke helt uenig med deg, særlig i ditt siste poeng. Men hvor mye koster en slik pose? 160 kr? Det tilsvarer isåfall ca. 90 kr kiloen hvis det er 10 % saltvann i de. Da går jeg heller for ferskt produkt til 10 kr mer pr. kilo (nå kan det hende jeg tar feil mtp. prisen på disse posene).
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2011 #10 Skrevet 26. januar 2011 Det er jo ikke slik som mange synes å tro, at FP produseres i skitne fjøs hos dårlige bønder og videreforedles i snuskete bakgårder, mens merkevarene produseres av syngende bønder med glade dyr og videreforedles av vakre mennesker Er det mange som tror det, tror du? Imidlertid er det ingen tvil om at dersom du velger økologisk, bidrar du til at kyllingen har hatt et ok liv før den havnet i frysedisken. Det er hvertfall ingen tvil om at ikke er mulig å legge grunnlag for et godt kyllingliv når den koster tredve kroner, når både oppfostring, slakting, skjæring, pakking, transport og avanse i alle ledd, samt mva skal dekkes inn av disse kronene. Det sier seg selv at dyrevern ikke akkurat kan stå i fokus. 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2011 #11 Skrevet 26. januar 2011 Riktig det. Dyrevernet står ikke i fokus. Grei mat til en rimelig penge er viktigere. Synes FP kyllingfileter er helt greit både i gryte og hele som ovnstekt. 1
Kladd Skrevet 26. januar 2011 #12 Skrevet 26. januar 2011 Ikke helt uenig med deg, særlig i ditt siste poeng. Men hvor mye koster en slik pose? 160 kr? Det tilsvarer isåfall ca. 90 kr kiloen hvis det er 10 % saltvann i de. Da går jeg heller for ferskt produkt til 10 kr mer pr. kilo (nå kan det hende jeg tar feil mtp. prisen på disse posene). Jeg tror den koster rundt 120 kr (58 kr/kg). I allefall gjør den det på Rema (ikke First Price, men samme gata). Mener jeg iallefall å huske. Men uansett, som svar til trådstarter: Jeg bruker disse kjempemye, og kvaliteten er helt ok. Det er litt mer "sener" (heter vel ikke det på kylling, men) på disse enn de fra feks Prior, men det er bare å skjære bort. Jeg bruker å krydre de med salt og pepper, eventuelt marinere med chilli og lime. Som student er de uunnværlige, mener nå jeg!
SmallTalk Skrevet 26. januar 2011 #13 Skrevet 26. januar 2011 Ikke helt uenig med deg, særlig i ditt siste poeng. Men hvor mye koster en slik pose? 160 kr? Det tilsvarer isåfall ca. 90 kr kiloen hvis det er 10 % saltvann i de. Da går jeg heller for ferskt produkt til 10 kr mer pr. kilo (nå kan det hende jeg tar feil mtp. prisen på disse posene). Koster 117 kr på butikken her hos meg. Dvs 58,50 kr/kg.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2011 #14 Skrevet 26. januar 2011 Riktig det. Dyrevernet står ikke i fokus. Grei mat til en rimelig penge er viktigere. Synes FP kyllingfileter er helt greit både i gryte og hele som ovnstekt. Dessverre tenker de fleste som deg. Hvilket danner grunnlag for en matindustri som behandler dyr dårlig for at vi skal få lov til å spise urimelig billig kjøtt. Men dette er ikke hva tråden handlet om, så jeg skal ikke bidra mer til avsporing.
Lillefruen Skrevet 26. januar 2011 #15 Skrevet 26. januar 2011 Fungerer akkurat som en kyllingfilet skal gjøre spør du meg :D
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2011 #16 Skrevet 27. januar 2011 Dessverre tenker de fleste som deg. Hvilket danner grunnlag for en matindustri som behandler dyr dårlig for at vi skal få lov til å spise urimelig billig kjøtt. Men dette er ikke hva tråden handlet om, så jeg skal ikke bidra mer til avsporing. Vår velferd er viktigere enn kyllingers.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2011 #17 Skrevet 27. januar 2011 Vår velferd er viktigere enn kyllingers. Din velferd er ikke avhengig av å kunne kjøpe en kylling til tredve kroner. 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2011 #18 Skrevet 27. januar 2011 Din velferd er ikke avhengig av å kunne kjøpe en kylling til tredve kroner. Nei, men da er heller ikke Prior sin kylling et veldig bra alternativ, ettersom de kommer fra samme sted og således er blitt behandlet likt. 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2011 #19 Skrevet 27. januar 2011 Nei, men da er heller ikke Prior sin kylling et veldig bra alternativ, ettersom de kommer fra samme sted og således er blitt behandlet likt. Helt enig. Da bør man spise kylling fra Stange gård eller Holte gård eller annen økologisk gård. 3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2011 #20 Skrevet 27. januar 2011 Ikke helt uenig med deg, særlig i ditt siste poeng. Men hvor mye koster en slik pose? 160 kr? Det tilsvarer isåfall ca. 90 kr kiloen hvis det er 10 % saltvann i de. Da går jeg heller for ferskt produkt til 10 kr mer pr. kilo (nå kan det hende jeg tar feil mtp. prisen på disse posene). FP-kyllingen er like god som feks Prior sin, og de mister like mye vekt ved steking. Og du bommer litt når du sammenligner ett ferskt og ett frossent produkt, da de har hver sin fordeler og ulemper. FP har også fersk kyllingfilet, og det er jo den du må teste opp mot Prior sin ferske. Økologiske produkter stiller i en helt annen pris og kvalitetsklasse, men kjøper man konvensjonell kylling er FP ett like godt alternativ som noe annet. At FP inneholder noe mer dritt enn andre produkter en seiglivet myte, som vanligvis blir hevdet hardest av de som har liten erfaring med produktene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå