Soon Skrevet 26. januar 2011 #1 Skrevet 26. januar 2011 Vi planlegger å gifte oss, men skal ikke gifte oss i kirken. Vi har ikke så lyst på å bare gå til et kontor heller, men heller nok mot å få noen til å vie oss utendørs/evnt. der vi skal leie etc. HEF har vel opplegg hvor flere gifter seg samme dag, og med en "langvarig" seremoni, eller? Det er vi heller ikke så lystne på. Vil ha det veldig enkelt, men ikke så enkelt som på et kontor... Hvor finner man personer som kan vie "privat"?? Noen som kan hjelpe?
Anglofil Skrevet 26. januar 2011 #2 Skrevet 26. januar 2011 Vi blir viet borgelig gjennom Unitarforbundet, dvs "privat". Vi blir viet utendørs i en hage. Mvh Yvonne
Barcelone Skrevet 26. januar 2011 #3 Skrevet 26. januar 2011 HEF har private sermonier. Har faktisk aldri hørt noe om at de har lange sermonier med mange par. Jeg kjenner ei som er vigsler for HEF og hun jobber på mange måter slik en prest i kriken gjør ifht å legge tilrette vielsen slik brudeparet ønsker. Anbefaler dere og ta kontakt med HEF for ytterligere info. Lykke til =o)
pyttipanne Skrevet 26. januar 2011 #4 Skrevet 26. januar 2011 Men, enn om du kjenner en prest? Kan han vie dere, utenom i kirka? Feks i en hage, park eller på ett fjell? Er det mulig?
Gjest Consensio Skrevet 26. januar 2011 #5 Skrevet 26. januar 2011 Men, enn om du kjenner en prest? Kan han vie dere, utenom i kirka? Feks i en hage, park eller på ett fjell? Er det mulig? Det kommer ann på presten. Alle er forskjellige og velger å gjøre ting på forskjellig måte. Jeg vet at en prest sa blankt nei til slikt, og mente at et bryllup skulle foregå i kirken, mens andre prester ikke har hatt noe imot det.
pyttipanne Skrevet 26. januar 2011 #6 Skrevet 26. januar 2011 Det kommer ann på presten. Alle er forskjellige og velger å gjøre ting på forskjellig måte. Jeg vet at en prest sa blankt nei til slikt, og mente at et bryllup skulle foregå i kirken, mens andre prester ikke har hatt noe imot det. Så det du sier at det er opp til presten selv? Jeg har en kollega som faktisk er prest (jobber med noe helt annet nå da)... kanskje han kan vie? Går det an?
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2011 #7 Skrevet 26. januar 2011 Hva med å vies ombord på en båt? Kapteiner kan vie. Tror ikke kapteiner vier homofile/lesbiske da men.
Gjest Consensio Skrevet 26. januar 2011 #8 Skrevet 26. januar 2011 Så det du sier at det er opp til presten selv? Jeg har en kollega som faktisk er prest (jobber med noe helt annet nå da)... kanskje han kan vie? Går det an? Ja, noen prester nekter å vie homofile, mens andre prester ikke har noe imot det. Samme gjelder nok også hvor man ønsker å vies. Jeg kan ikke svare så veldig utdypende, da jeg ikke er medlem av statskirken og ikke har så veldig mye med den norske kirke å gjøre. Eneste er at jeg kjenner folk som har fortalt meg, om du skjønner Samme gjelder jo faddere også, dette etter hva jeg selv har erfart. Jeg fikk ikke lov av en prest å være fadder for min nevø siden jeg ikke var medlem av statskirken, men jeg fikk lov til å være fadder til min beste venninnes barn av en annen prest. Dette fordi han forstod hvorfor jeg ikke var medlem, og han respekterte min tro. Jeg respekterer også kristendommen, og fortalte presten under en samtale at jeg ikke har noe i mot å hjelpe min beste venninne å oppdra hennes barn i en kristen tro dersom det er det hun vil. Samme hvor mye jeg forklarte meg for presten som skulle døpe min nevø, så nektet han plent og kalte meg bare for hedning (han brukte det som et skjellsord)
Soon Skrevet 26. januar 2011 Forfatter #9 Skrevet 26. januar 2011 Okei,var ikke klar over at HEF gjorde som nevnt ovenfor, men det var jo gode nyheter Vi snakker også litt om å muligens gifte oss i vår, da skal vi på kjærestetur til Milano. Er det noen som vet hvordan man da går frem, altså hvis man skal gifte seg i et annet land, og evnt. hvor skal man henvende seg? Må man søke på noe vis? Som dere skjønner, jeg kan null og niks om dette...
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2011 #11 Skrevet 26. januar 2011 De fleste tingretter setter av noen lørdager i året, fortrinnsvis i sommerhalvåret, hvor de vier. De kan også vie utenfor selve kontoret. Kjenner du noen dommere eller dommerfullmektiger?
Soon Skrevet 26. januar 2011 Forfatter #12 Skrevet 26. januar 2011 Kjenner ingen dommere nei, får undersøke litt videre. Leste litt om å vie seg i Milano nå, virket som en ganske stor papirmølle...(?) så tror nok vi havner på vielse i Norge. Kom gjerne med erfaringer, dere som har giftet dere på andre måter enn på kontor/kirke
Barcelone Skrevet 26. januar 2011 #13 Skrevet 26. januar 2011 Det kommer ann på presten. Alle er forskjellige og velger å gjøre ting på forskjellig måte. Jeg vet at en prest sa blankt nei til slikt, og mente at et bryllup skulle foregå i kirken, mens andre prester ikke har hatt noe imot det. Kommer ikke nødvendigvis bare an på presten. I statskirken er det ganske strenge kriterier for hvor en vigsel kan holdes og det MÅ være vigslet jord. Om ikke presten følger rettningslinjene gitt av Biskopen i sitt Bispedømme kan man risikere å få ekteskapsinngåelsen underkjent. Jeg fant ut dette da vi skulle gifte oss og det ble mye frem og tilbake for å finne en plass utenfor kirkerommet hvor vi kunne få holde vielsen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå