Gå til innhold

Fruktbarhet..


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hvor lenge er man fruktbar? Jeg har ett barn, og ønsker meg flere, men vet ikke riktig hvor god tid jeg har. Jeg er i slutten av tyveårene, så ennå har jeg vel godtid, men det hadde vært greit å vite sånn cirka...

Hilsen Trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjennomsnittsalderen for menopause er noe sånnt som 52 år. Men de siste årene før dette er man ikke veldig fruktbar, og risikoen for å få et sykt barn er ganske høy. Noen kommer i overgangsalderen allerede tidlig i 30-årene, selv om det ikke er vanlig. Så det er umulig å si noe sikkert. De fleste kan nok regne med å kunne få barn i hvertfall til de er rundt 40... Men hvis det er veldig viktig for deg å få et barn til, ville jeg ikke ventet fullt så lenge.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Heisan!

Har nettopp lest et sted at fruktbarheten er merkbart redusert ved midten av tredveårene. Dvs at det vil ta deg lengre tid å bli gravid jo eldre du blir. Høyest fruktbarhets nivå har vi i tenårene og begynnelsen a tjueårene, sånn generelt.

Du bør ikke ta det for gitt at du kan bli gravid så lenge du fremdels har mens. Overgangs alderen er nødvendigvis grensen for fruktbarheten, den går nedover gradvis over lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så en statistikk for dette engang. Dessverre husker jeg ikke tallene, men kurven så litt sånn ut: Høy gjennom hele 20-årene, en veldig liten knekk rundt 30 og en større knekk rundt 35. Det begynte ikke å se svart ut før 40. Gjennomsnittsalderen for førstegangsfødende i Oslo er nærmere 30, så SÅ vanskelig kan det ikke være!:)12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes jeg leste en plass, at gjennomsnittlig alder hos førstegangsfødende i Norge var 29,6 år!! Så da skulle du vel ha god tid!!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

En ting er at du fortsatt er fruktbar, men faren for at barnet vil bli fodt med en funksjonshemming oker med alderen din. Er ikke sikker, men tror ca 50% av eggene dine har kromosomfeil naar du er 40 aar.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, i går/ forigårs i Aften Aften stod det at man var på topp mellom 25 og 30 år. Det stod sammen med et bilde av en mengde gravide i badedrakt...

Amarone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Denise,

det er riktig at gjennomsnittsalderen på førstegangsfødende er over 29 år. Men husk også at det at kvinner i dag venter så lenge med å få barn er en av årsakene til at mange sliter med å bli gravide...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...