Gå til innhold

Trøblete tenåring - "jobbe" i barnehage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes dere om at en 14-åring med store atferdsproblemer har utplassering i barnehage en dag i uka et helt skoleår?

Jeg regner med at 14-åringen ikke er alene med barna, og jeg håper h*n ikke får vite sensitive ting om barna og deres familier. Hadde mitt barn gått i den barnehagen hadde jeg tatt dette opp med styrer, da jeg har både personlige erfaringer med denne tenåringen og kjenner andre som har det.

Tenåringen er voldelig, røyker ulovlige stoffer, drikker, lyver om alvorlige ting og har en språkbruk som hadde fått en gammel sjømann til å rødme. Jeg vet ikke noe om hvordan denne tenåringen er i forhold til små barn, så det kan jo hende jeg bekymrer meg unødig.

Jeg er absolutt tilhenger av å gi trøblete tenåringer en sjanse, men tenker at barnehagen er vel ikke rette stedet å plassere vedkommende i starten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenåringen vil skjerpe seg, garantert. Jeg var utplasert i barnehage i 9endeklasse (jeg som spurte, i forbindelse med et fag vi har) Og der var det en kompis som kort sagt er drittunge. Ganske mye det du beskriver, var et år på insutisjon osv. Han forbedret seg kraftig på det året han var utplassert, og er nå tilbake hos foreldrene og går på skolen.

Gjest Instamatic
Skrevet

jeg var en kødd som 15 åring og ble utplassert i en 1.klasse for et år. Fiksa meg ikke, men klarte helt fint å oppføre meg rundt ungene og sluttet med kjempegode referansebrev på slutten av året.

Skrevet

Jeg reagerer på at det er så lav terskel for å få praksisplass i barnehage. Jeg mener at de som skal jobbe i barnehage må ha de rette egenskapene og den rette kompetansen. Og de må snakke norsk.

• Liker 3
Skrevet

Det er vel mange grunner til at tenåringer er trøblete. Kanskje vil denne tenåringen også takle jobben i barnehagen helt fint? Uansett er jeg sikker på at barnehagen vil følge godt opp, slik at det ikke blir noe problem.

Som forelder ville jeg vært forsiktig optimist og iallfall ikke ødelagt noe ved å prate om det for podenes ører.

Skrevet

"Kvalitet i barnehagen."

Jeg reagerer kraftig på at barnehagen blir brukt som "forbedringsanstalt" for trøblete tenåringer. Det kan godt været at det er bra for tenåringen å være der, men det er faktisk ikke derfor vi har barnehager!

På papiret kreves det treårig høyere utdanning for å jobbe som førskolelærer i en barnehage. På papirert skrives det om kvalitet og pedagogikk. I praksis virker det noen ganger som om "hvem som helst kan passe barn".

• Liker 1
Skrevet

I barnehagene har man jo førskolelærere og ped.ledere som har utdanning, men i tillegg må man jo ha assistenter der noen har fagbrev i barne- og ungdomsarbeid og noen er ufaglærte. Jeg er ikke i tvil om at de aller fleste av disse er godt egnet til jobben sin, og jeg skjønner at man ikke kan kreve at alle som jobber i barnehage har utdanning. Skulle man krevd det hadde man virkelig manglet barnehageplasser.

Men jeg er enig i at barnehager ikke bør brukes som "forbedringsansstalt" for trøblete ungdom, som en her kalte det. Jeg skjønner at ungdom som har havnet skjevt ut trenger en sjanse eller ti for å komme seg på rett kjøl. Og jeg skjønner at mange kan ha kjempegodt utbytte av å få jobbe litt istedet for bare å sitte på skolebenken. Men burde man ikke funnet andre arenaer enn barnehager å tilby slik ungdom?

Jeg tenker at våre minste er så sårbare og forsvarsløse at en sint og opprørsk tenåring (eller voksen for den del) kan gjøre stor skade i det skjulte. Denne tenåringen jeg nevner her er av den sorten som kan framstå som uskyldig og søt når h*n er i rette humøret. Men når h*n blir sint (noe som skjer ofte) så kan h*n være så gjennomført drittsekk at det skremmer meg.

Jeg har aldri sett denne tenåringen sammen med barn, så jeg vet ingenting om hvordan h*n fungerer i sånne situasjoner. Men det jeg har sett og opplevd selv (i tillegg til ting jeg har hørt fra andre jeg stoler på) gjør at jeg ikke ville stolt på denne personen med mitt barn. Hadde mitt barn gått i den aktuelle barnehagen ville jeg antakelig i det minste krevd at denne tenåringen aldri skulle være alene med barnet mitt et eneste sekund. Muligens hadde jeg tatt barnet ut av barnehagen, jeg er ikke sikker. Det er vanskelig å vurdere når man ikke står i den situasjonen.

Skrevet

"Kvalitet i barnehagen."

Jeg reagerer kraftig på at barnehagen blir brukt som "forbedringsanstalt" for trøblete tenåringer. Det kan godt været at det er bra for tenåringen å være der, men det er faktisk ikke derfor vi har barnehager!

På papiret kreves det treårig høyere utdanning for å jobbe som førskolelærer i en barnehage. På papirert skrives det om kvalitet og pedagogikk. I praksis virker det noen ganger som om "hvem som helst kan passe barn".

Skrevet

Ja, jeg er helt enig!! Har egen erfarenhet og sett mye skremmende upassende "personale" genom 25år som ped.medarbeider i barnehage

Gjest gjest mann
Skrevet

Noen ganger blir tenåringer "trøblete" pga voksne (som minner om TS) som hele veien kommer med kritikk og høye krav til hva de personlig syns tenåringen skulle drive med.

Unger er ikke kritiske på den måten. De tar deg for den du er. I en barnehage kan tenåringen få arbeidserfaring under oppsyn av utdannet personell. Han kan lære konstruktive og inspirerende ting om hvordan leve som voksen- og spare samfunnet for masse utgifter med å bli kriminell eller ufør(arbeidsledig).Og ikke minst fullføre en utdanning og komme ut i jobb så han kan tjene seg opp pensjon og ikke gå på sosialen.

Samtidig som barna og han går bra sammen siden ansvarsfølelsen til tenåringen kicker inn i arbeidet med barna.

Ikke alle er akademikere i hodet, sjøl om APregjeringen vil at alle skal bli dette. Derfor skjærer det seg for mange ungdommer når voksne (som minner om TS) kommer på banen med økte krav til adferd og hva det er legitimt for ungdom å intgressere seg for...

Hvsi du vil kverulere på at barnehager er til for å hermetisk oppbevare barna dine trygt mens du holder på med andre ting, så gjerne for meg...

Men det er faktisk en arbeidsplass med et arbeidsmiljø også, og ikke en ren funksjonalitet for oppbevaring av barna til kvinner som er for opptatt av egen karriære til å være hjemme med dem...

• Liker 1
Gjest gjest mann
Skrevet

Noen ganger blir tenåringer "trøblete" pga voksne (som minner om TS) som hele veien kommer med kritikk og høye krav til hva de personlig syns tenåringen skulle drive med.

Unger er ikke kritiske på den måten. De tar deg for den du er. I en barnehage kan tenåringen få arbeidserfaring under oppsyn av utdannet personell. Han kan lære konstruktive og inspirerende ting om hvordan leve som voksen- og spare samfunnet for masse utgifter med å bli kriminell eller ufør(arbeidsledig).Og ikke minst fullføre en utdanning og komme ut i jobb så han kan tjene seg opp pensjon og ikke gå på sosialen.

Samtidig som barna og han går bra sammen siden ansvarsfølelsen til tenåringen kicker inn i arbeidet med barna.

Ikke alle er akademikere i hodet, sjøl om APregjeringen vil at alle skal bli dette. Derfor skjærer det seg for mange ungdommer når voksne (som minner om TS) kommer på banen med økte krav til adferd og hva det er legitimt for ungdom å intgressere seg for...

Hvsi du vil kverulere på at barnehager er til for å hermetisk oppbevare barna dine trygt mens du holder på med andre ting, så gjerne for meg...

Men det er faktisk en arbeidsplass med et arbeidsmiljø også, og ikke en ren funksjonalitet for oppbevaring av barna til kvinner som er for opptatt av egen karriære til å være hjemme med dem...

"Trøblete tenåringer" jobber faktisk andre steder enn i barnehager også, der de kan lære et yrke og ikke bare lese noe akademikere har skrevet.

Og når de jobber i barnehagen gjør de faktisk en sammfunnsinnsats slik at TS sitt barn har et sted å være mens TS er opptatt med å tjene penger til å spise mat og betale lånet sitt med.

Kanskje TS burde vært takknemmlig for at en tenåring som ikke gidder en dritt av frustrasjoner faktisk er intressert i å byne med å legge ned en innsats for at TS sitt barn skal få en ok dag?

Men TS er ikke takknemlig for at noen vil bruke kreftene sine på hennes barn i stedet for å skulke skolen og røyke dop. I stedet henger hun ut den personen på nettet.

Utakknemlig?

• Liker 1
Skrevet

Hermetisk oppbevaring?! Det handler om å skape et trygt og godt miljø for barna å være i! De ansatte bør velges ut i fra hva de kan tilby barna. Små barn er faktisk mennesker de også, men i en ekstremt viktig og sårbar periode i livet.

Skrevet

Jag har ju inte barn och min uppfattning kommer garanterat att förändras den dagen jag får det!

Men min första tanke är "vad bra!". Jag tycker att det är jättebra att involvera tonåringen i lite mänskliga aktiviteter och lära sig att bli en förebild för barnen. :) Barn är ju så fina på så sätt att de ser igenom den tuffa fasaden och gillar de flesta som är snälla mot dem. Så jag tror att så fort han får lite kärlek och bekräftelse från barnen så är han på rätt spår!

Jag tänker också att alla de dåliga saker han sysslar med nu är mer självdestruktivt än avsett för att förstöra för någon annan (även om han hamnar i bråk med andra och sådant). De allra flesta bråkiga tonåringar skulle aldrig skada ett barn, de är bara förvirrade själva.

-Hälsar en före detta bråkig tonåring!

Gjest Instamatic
Skrevet

Tviler på at de fleste ungdom, selv om de er aldri så utagerende, kommer til å sette noens barn i fare eller påvirke de negativt av at de jobber med dem.

Hva vet man vel om de som er faglærte oppfører seg ordentlig på fritiden og er hederlige mennesker sånn egentlig, og hvilken rolle spiller det så lenge de gjør dagen for barna fin og gjør at de føler seg trygge? Blir jo det samme.

• Liker 3
Gjest gjest mann
Skrevet

Hermetisk oppbevaring?! Det handler om å skape et trygt og godt miljø for barna å være i! De ansatte bør velges ut i fra hva de kan tilby barna. Små barn er faktisk mennesker de også, men i en ekstremt viktig og sårbar periode i livet.

Nemlig, det er det barnehagen ikke er visst du klarer å lese det andre skriver.

Jeg tror ærlig talt at TS lider av det komplekset forldre får når dem har dårlig samvittighet fordi dem ikke sjøl passer sitt eget barn.

da vil de nemlig byne å detaljstyre hv aandre som er sammen med barnet gjør- og har ingen tillitt siden ingen er bra nok når ikke de sjøl kan være der.

Det er det denne tråden egentlig handler om, tror jeg: At TS helst skulle hatt ungen sin på fanget om dagene men ikke kan det pga høy gjeld. Så hater hun situasjonen, og finner en syndebukk i barnehagen- som egentlig gjør en glimrende innsats. Men ingen kan si det til TS siden hun i sin sjel hater å ha barnet i barnehage til å begynne med...

Hvis problemet ikke var at han var 14 så ville det vært at en mann skifte bleier på hennes elskede nurk.

Eller at styreren var en usympatisk dame, eller at vaskedama ikke gjorde en bra nok jobb med å vaske.

TS er ute for å finne fem feil, og fant en hun likte å konsentrere seg på.

Værre tror ikke jeg at det er.

Skrevet

Tillägg: Sedan tror jag att tonåringen är mer eller mindre en praktikant eller rehabiliteringsprojekt på arbetsplatsen och inte någon som får lämnas ensam med barnen och får en massa eget ansvar. Inte till en början i alla fall. Om det är på så vis att han faktiskt lämnas ensam med barnen från dag ett så är det självklart fel. Men så länge det finns en annan vuxen där som kan övervaka att allt går rätt till så är jag fortsatt för. :)

Skrevet

"Trøblete tenåringer" jobber faktisk andre steder enn i barnehager også, der de kan lære et yrke og ikke bare lese noe akademikere har skrevet.

Og når de jobber i barnehagen gjør de faktisk en sammfunnsinnsats slik at TS sitt barn har et sted å være mens TS er opptatt med å tjene penger til å spise mat og betale lånet sitt med.

Kanskje TS burde vært takknemmlig for at en tenåring som ikke gidder en dritt av frustrasjoner faktisk er intressert i å byne med å legge ned en innsats for at TS sitt barn skal få en ok dag?

Men TS er ikke takknemlig for at noen vil bruke kreftene sine på hennes barn i stedet for å skulke skolen og røyke dop. I stedet henger hun ut den personen på nettet.

Utakknemlig?

Det finnes noe som heter Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Barnehageloven. St.meld.nr. 41 Kvalitet i barnehagen.

Barnehagen har riktignok også et samfunnsmandat, den er et frivillig første steg på utdanningen og den har til hensikt å "passe" barna mens foreldrene er på jobb. Men dette skal IKKE gå på bekostning av "barns beste"! (Hva som er "barns beste" er et evig diskusjonstema, men fokuset er på hva som er bra for barna.)

Du viser med ditt innlegg et skremmende syn på barn!

Skrevet

I min kommun har vi en fritidsgård som drivs av före detta brottslingar som suttit i fängelse! Organisationen är 10 år gammal och det fungerar jättebra! De är självklart benhårda med regler och missköter någon sig pyttelite åker han/hon ut.

Tanken är att ungdomar som är på väg att råka illa ut ska kunna få lite hjälp och råd från de som jobbar där då de garanterat har erfarenhet i ämnet.

Jag var jätteskeptisk när jag först hörde talas om det, men jag har inte hört ett negativt ord på 10 år och ungdomarna är jättenöjda! :jepp:

Gjest gjest mann
Skrevet

Det finnes noe som heter Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Barnehageloven. St.meld.nr. 41 Kvalitet i barnehagen.

Barnehagen har riktignok også et samfunnsmandat, den er et frivillig første steg på utdanningen og den har til hensikt å "passe" barna mens foreldrene er på jobb. Men dette skal IKKE gå på bekostning av "barns beste"! (Hva som er "barns beste" er et evig diskusjonstema, men fokuset er på hva som er bra for barna.)

Du viser med ditt innlegg et skremmende syn på barn!

Hvorfor det? Fordi jeg er kritisk til TS sin agenda?

Skrevet

Hvorfor det? Fordi jeg er kritisk til TS sin agenda?

Jeg tolket innlegget ditt som at TS burde være TAKKNEMLIG for at noen GIDDER å passe på barnet hennes. Det er faktisk et barn vi snakker om.

TS sin agenda er vel som de fleste andre småbarnsforeldre her i landet? Ut i jobb og gjøre en innsats for å tjene til livets opphold, samtidig som hun vil at barnet skal ha det bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...