Chiyo Skrevet 26. januar 2011 #1 Skrevet 26. januar 2011 Jeg har et kunst historie fag på uni og sliter litt med å finne på et prosjekt. Jeg skal skrive om en egen "oppdiktet" utstilling hvor jeg må ha seks kunstverk. Det skal være et hoved kunstverk som har noe til felles med de andre. Det skal være en slags connection mellom dem, eller i alle fall mellom hovedverket og de andre. Jeg lurte på om jeg skulle bruke Metamorfoser av Ovid og bruke kunstverk som viser fortellingene. Som for eksempel Berninis Apollo og Daphne (men får ikke bruke den da fordi vi har hatt om den i timen). Noen som plutselig fikk en ide om hva jeg kan gjøre? Trenger ikke være fra Ovid. Jeg greier bare liksom ikke å komme i gang. Hvis du skulle gått på en utstilling som hadde et hoved tema, hva tema ville du likt?
Gjest Bond Skrevet 27. januar 2011 #2 Skrevet 27. januar 2011 (endret) Jeg liker tematikk som utfordrer og provoserer, så hadde sikkert valgt noe litt kontroversielt. Og forbindelsen mellom verkene må jo heller ikke være helt åpenbar men heller noe som er ikke helt 100% 'riktig'. Skal du for eksempel ha kjærlighet, kan du jo ha med noe litt provokativt fra Cindy Sherman, 'Blind Date' fra John Duncan (de hadde intervju med ham nylig på NRK), noe eldre og erkeromantisk i tillegg, Tolouse Lautrec i midten.. Skape en slags kontrast mellom det eksplisitte, implisitte og kontroversielle - men samtidig finne fellestrekk i det hele gjennom historien. Tvungen 'kjærlighet' (?) vs frivillighet Eller ta for eksempel femininitet eller kvinner.. Finnes jo haugevis av feministiske kunstnere som kan da brukes der. Hirst sin "For the Love of God" kan jo også være bra hovedverk - derfra kan du tolke det videre i ganske forskjellige retninger. Og den krever jo litt oppmerksomhet, så kan jo godt være hovedverk Patricia Piccinini - "We are Family" kan jo også være bra utgangspunkt. Derfra kan du både gå videre til gudommelig familie og nådagens familiekonsepter, menneskelighet, naturlighet, osv osv (kan også linke til skjønnhet for eksempel) Altså - hvis jeg forstod deg korrekt da - oppgaven er at du skal sette sammen kjente verk, ikke sant? /ed-staving Endret 27. januar 2011 av Bond
Chiyo Skrevet 27. januar 2011 Forfatter #3 Skrevet 27. januar 2011 Jo det er riktig. Man skal ha et tema og finne kjente verk som alle er knyttet til tema. Bra tips. Tuen Takk. Ble veldig fascinert av "For the Love of God" veldig shiny. Den skulle jeg likt å ha. Likte også veldig godt ideen med å ta feministiske kunstnere. Eller i det hele tatt verk som har med femininet å gjøre.
Gjest norah Skrevet 29. januar 2011 #4 Skrevet 29. januar 2011 Du kan jo velge hva som helst av temaer egentlig. Kropp/død/dyr/konflikt/seksualitet/vitenskap/kapitalisme/religion/politisk retning..... Vet ikke om dere må bruke pensumrelaterte kunstnere - men om du kan unngå det hadde jeg kanskje forsøkt å finne noe fra litt ulike tidsepoker, men som skildrer det samme temaet på ulike måter? Eller kunstnere med ulike uttrykk og teknikker men samme tematikk. Morten Viskum er jo ganske "temabasert" og kontroversiell - og kan garantert spille over på mange andre kunstnere. Her kunne man eks hatt tema som vitenskap/død/dyr e.l. Jeg personlig ville ikke brukt de vanlige populærverkene - med mindre man starter med en veldig kjent og trekker inn mer ukjente for å fortelle en spennende historie og vise sammenheng. Enig i at "for the love of god" av hirst kan inngå i flere tematikker - er jo selve inkarnasjonen på kapitalisme i kunsten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå