Gå til innhold

Hvorfor lyver dere i nettdating profiler?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Og da vil jo sannheten komme på bordet da det gjelder utseende, personlighet, aktiviteter osv. Er spesielt nysgjerrig på dere som later som dere har et annet utseende enn det dere egentlig har, en ser jo at en veier 80 kg mer enn det som bilder viser, eller det som er oppgitt som normlvektig, eller om det er brukt gamle bilder. Blir dere ikke drit flaue når dere møter daten som dere har gitt et helt annet inntrykk? Tror dere at folk ikke legger merkek til det? eller hva? Dere skaper jo bare kipe situasjoner for alle parter...

Hilsen bare kjempe nysgjerrig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er et interessant spørsmål, og er et av temaene i den utmerkede boka Freakonomics. Der har forfatterne blant annet sett på amerikanske datingsider, og de konstaterer at det er langt flere kvinner der som oppgir at de er blonde enn andelen blonde i USAs befolkning. Så enten har de farget håret, eller så lyver de, antakelig fordi de tror at det å fremstå som blonde gir dem et fortrinn på sjekkemarkedet.

Det er altså slik at mennesker som vet de har store lyter bagateliserer eller utelater dette helt i sjekkeprofiler, selv om det er dømt til å bli oppdaget med en gang partene treffes i den virkelige verden. Jeg har ikke lest noen om noen forklaringsmodeller, men min personlige teori er at de gjør dette for å ikke bli filtrert bort når folk blar gjennom profiler, og satser på at den andre ikke bryr seg så mye om det når de treffes ansikt til ansikt. De håper vel at andre kvaliteter de besitter vil overskygge lytene.

Den åpenbare innvendingen mot dette er at hvis man møter noen man har sett for seg sånn og slik som viser seg å være helt annerledes, så vil man vel føle seg noe snytt eller lurt, og det er jo ikke noe godt utgangspunkt for et forhold. Siden folk allikevel lyver så viser vel det at håpet er sterkere enn realismen, og det er jo godt at mennesker har den egenskapen, ellers ville mange ofte bare legge seg ned og deppe. :gjeiper:

En ting er de som setter inn et photoshoppet bilde av seg selv, evt. et bilde av en helt annen person, fordi de tror det øker deres sjanser. På den annen side har vi optimistene som ikke er de hotteste på sjekkemarkedet, men allikevel går etter "indrefileten" når de søker partner. Dette er gjerne menn, som ofte risikerer å støte på svindlere som har lagt ut et bilde av en fotomodell og som svarer alle menn som skriver til dem. Så ber om økonomisk hjelp til et eller annet, og optimistene i den andre enden betaler villig vekk. Ofte er de tilbakeholdne med å anmelde fordi de ikke vil innrømme at de har blitt lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte om en (gjennom venner, dette er helt sant assa, -mer seriøst, jeg kjenner ikke personen personlig, men venner av meg gjør det) som hadde blitt kjent med en kjekk kar på nettdating. Fyren virket greit og de skulle treffes. Han kom med toget og hun sto og venta men kunne ikke se han. Så kom det en fremmed fyr bort og hilste på henne og presenterte seg som fyren som hun hadde ventet på. "Men du ser jo ikke ut som på bildet?", spurte hun. "Nei, jeg tenkte du heller ville ha et bilde av en kjekk mann", svarte han. Han ble sendt hjem igjen med toget, hun ville ikke ha noe med han å gjøre.

Sånn kan det gikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lyver ikke.

For som du sier så vil realiteten kommer opp for en dag dersom man etterhvert møtes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mannfolk lyver på høyden iallefall. Jeg er høy selv, og erfaringmessig konstaterer jeg at 1.78 i høyde for mannfolkene som regel betyr 1.72 eller lavere...... :gjeiper:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lyver ikke i dating-profiler. Er jo jævla driti ut, og hvordan skal man finne en man passer sammen med om man lyver om seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannfolk lyver på høyden iallefall. Jeg er høy selv, og erfaringmessig konstaterer jeg at 1.78 i høyde for mannfolkene som regel betyr 1.72 eller lavere...... :gjeiper:

Hahaha, dette har jeg merket ofte også. Jeg er 182, og har pratet med flere menn som har skrevet at de er 186 ++. Så møtes vi, og de er lavere enn meg. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har møtt en mann på date som var totalt anderledes enn hva han sa i profilen sin.

Han hadde ikke noe bildet i profilen men fortalte at han var høy og mørk. Han trente mye og friluftsliv var stort for ham. Han fortalte om sine interesser og virket som en veldig engasjert fyr.

Så da jeg sto der utenfor en restaurant så ventet jeg jo på en høy og sporty fyr. Han kom ikke. Han som kom var helt anderledes enn det han hadde gitt meg bilde av.

Det var ikke det at det var noe galt med ham. Men jeg blir skuffet når noen påberoper seg egenskaper de ikke har. Han hadde nok lest mye - men du blir ikke Lars Monsen av å lese bøkene til Lars Monsen for å si det sånn!

Det endte opp med at han ble skikkelig sur på meg fordi jeg verken ville bli med ham i drosjen hjem eller avtale ny date. Også begynte han å slenge dritt fordi jeg tydeligvis ikke mente han var bra nok. Man da fikk han streng beskjed om at han kunne skylde seg selv, for jeg hadde forventet meg en date med den mannen han påsto han var på nettet. Og den mannen eksisterte ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk vil jo fremstå på best mulig måte, derfor lyver de litt. Selv lyver jeg ikke, men syns det er ubehagelig å merke av på "et par kilo for mye", da de fleste som gjør dette egentlig har en del kilo for mye :-P men, heller det enn å lyve på meg at jeg er helt normalvektig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt en del på dette selv. Det er egentlig helt utrolig at folk gidder å lyve om seg selv i datingprofilene. De blir jo likevel avslørt når man møter dem.

Dessverre er dette en svært vanlig trend som speiler den tiden vi lever i. Vi skal være så fordømt perfekte, for ikke å si frigjorte hele tiden, og ingen må få inntrykk av noe annet,liksom. Nettdating har jeg gitt opp for lengst, mye pga dette idiotiske spillet som foregår der ute.

Selv har jeg alltid vært ærlig, uten å være utleverende i mine profiler. Jeg var ærlig i forhold til utseende, vekt, interesser og utdannelse. Jeg er ikke blandt de mest velykkede på noen av disse områdene, men har aldri latet som det heller. Men jeg er heller ikke blandt de minst velykkede, er bare en ganske vanlig kvinne på godt og vondt. Dessverre blir ikke slik ærlighet verdsatt der ute lengre, derfor blir jeg lett sortert ut. Vi blir altfor lett vurdert etter utseende og ekstaordinære seksuelle ferdigheter. Om man i tilegg kan skryte av å være sporty og å ha en flott jobb, da får man napp med en gang.

Ingen verdsetter personlige kvalitete, ærlighet og god moral lengre. Det er trist, synes jeg. :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen verdsetter personlige kvalitete, ærlighet og god moral lengre. Det er trist, synes jeg. :tristbla:

Javisst, er det trist. Samtidig som de skyter seg selv både her og der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er blant dem som har møtt damer som er så stygge at photoshop aldri ville ha funka.

Men i motsetning til dere så er ikke jeg respektløs. Jeg behandler alle med respekt for det og det er ikke deres skyld at dem er så stygge, og med litt godvilje og innstilling til så kan man ha en hyggelig date for det!

En jeg møtte var så forferdelig at jeg var usikker på om hun hadde sminka seg sånn med vilje at kanskje hun var statist eller no? Uansett da, hun så hun som en reke med medusahode men det forhindret meg ikke i å være hyggelig for det! Riktig nok så passet jeg på at hun satt med ryggen til folk og huet mot veggen da vi spiste på fridays, og jeg passe også på å sitte i slik vinkel at ingen så meg og ansiktet hennes samtidig, og jeg valgte den mørkeste delen av stedet, - ellers ikke forhåndsregler!

Føler meg skikkelig gem som som ikke er så utseendefiksert og forfengelige som dere, - jeg bryr meg ikke om at dater man møter er stygge, da kan de betale maten, og blir man dritings så kan de suge deg, - tilslutt så behøver man nesten uansett aldri ligge med dem!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er blant dem som har møtt damer som er så stygge at photoshop aldri ville ha funka.

Men i motsetning til dere så er ikke jeg respektløs. Jeg behandler alle med respekt for det og det er ikke deres skyld at dem er så stygge, og med litt godvilje og innstilling til så kan man ha en hyggelig date for det!

En jeg møtte var så forferdelig at jeg var usikker på om hun hadde sminka seg sånn med vilje at kanskje hun var statist eller no? Uansett da, hun så hun som en reke med medusahode men det forhindret meg ikke i å være hyggelig for det! Riktig nok så passet jeg på at hun satt med ryggen til folk og huet mot veggen da vi spiste på fridays, og jeg passe også på å sitte i slik vinkel at ingen så meg og ansiktet hennes samtidig, og jeg valgte den mørkeste delen av stedet, - ellers ikke forhåndsregler!

Føler meg skikkelig gem som som ikke er så utseendefiksert og forfengelige som dere, - jeg bryr meg ikke om at dater man møter er stygge, da kan de betale maten, og blir man dritings så kan de suge deg, - tilslutt så behøver man nesten uansett aldri ligge med dem!

Problemet er ikke at folk er stygge.

Men at de på profilen sin legger ut et bilde av en annen person, som er pen!!

Hadde hun reka med medusahode eget bilde på profilen så er det jo greit. Eller ble du også lurt av at hun påsto at hun var noe annet enn det du møtte på daten???

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som AB sier, denne tråden handler ikke om at vi ikke vil date stygge mennesker. Den handler om de som utgir seg for å være noe helt annet enn de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på å regelrett lyve og å ikke fortelle alt.

Helt greit om hun ikke er perfekt, og jeg har aldri påstått jeg er det selv heller. Men å utgi seg for å være bortimot det, så møtes til date å se en sannheten blir galt. Forventningene er da lagt deretter og fallet kan bli høyt.

Mye bedre da enten å si det som det er eller holde tilbake med hva man legger ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...