Gå til innhold

Hva er Concealer og foundation?

Anbefalte innlegg

Gjest miss may
Skrevet

Pinlig spørsmål, men jeg vet ikke forskjellen jeg. trodde det var sånn brunkrem jeg.....Eller?? uff, kan noen hjelpe meg?

Videoannonse
Annonse
Gjest Shivani
Skrevet

Kort sagt:

Conceal betyr å dekke over. For å sammenligne med noe kjent, så er det en meget avansert dekkstift (som nå er fysj og pføy :wink:). En concealer er tynnere i konsistensen og brukes rundt øyepartiet, i nesekrokene, osv. etter behov. Hovedsaklig der man har rød- eller blåskjær i huden eller har andre ujevnheter.

Foundation betyr underlag. Det er dette som før het "brunkrem". Foundation bruker man ikke for å bli brunere, men for å jevne ut huden før resten av make-up'en legges.

Gjest miss may
Skrevet

Tusen takk for svar. Men bruker man concealer under Foundation da? og de må være i samme farge (og merke)?

HVordan velger man farge egentlig? kan man prøve på handa i butikken å finne den fargen som er mest lik sin egen? Har vist ikke gjort dette før jeg :oops:

Skrevet

Concealeren skal påføres under foundationen. Det er meget viktig å velge riktig farge, da men velger ut en foundation. Du kan, som du selv sier, prøve litt ut på hånden og se om den matcher hudfargen din. Ellers kan du jo ta en liten klatt i ansiktet, for å være på den sikre siden.

Gjest Shivani
Skrevet

Concealeren kan brukes enten under eller over foundationen. Jeg bruker å legge over. Da ser jeg hvor stort behovet er for foundation, og kan justere til det blir jevnt (mange makeupartister legger over).

De behøver slett ikke å være i samme merke. Det viktigste er å finne en som passer til deg med hensyn til farge, og en som du liker konsistensen på.

Når det gjelder å finne riktig farge, er det lurt å spørre i et seriøst parfymeri. Men, uansett hva de måtte si er det noen tommelfingerregler:

Den skal være en til to grader lysere enn huden (det betyr at du må få prøve i ansiktet).

Den skal alltid ha en gulteint (uansett hvilken hudteint man selv har).

Prøv flere på en liten "stripe" i ansiktet, se i dagslys om mulig. Den riktige er den som blender inn med huden godt.

Er den for rosa, ser man "syk" ut. Er den for lys eller for hvit ser den krittaktig ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...