Gå til innhold

Skitur med hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo alle sammen :)

Jeg har nå store planer om å ta med meg rottisen min ut i skiløypene. Har kjøpt sele, bånd med strikk (3 m.) og magebeltet til meg. MEN, jeg har jo aldri gjort dette før, og er usikker på hvor jeg skal begynne. Tenkte å kjøre til løypene, og la Era snuse på alt av nytt utstyr, slik at hun blir kjent med det. Kanskje spesielt på skiene, så hun ikke blir redd dem da de "kommer etter" henne. Så vil jeg lære henne at hun bare skal gå foran meg i løypa, men er litt usikker på hvordan jeg skal gjøre dette... Noen som vet? I tillegg bør jeg ha en kommando i nedoverbakker. Hvor bør hun gå da?

Era er også VELDIG glad i mennesker, og skal hilse på alt som kan krype og gå når vi går tur. Så det kan bli spennende hvis vi møter noen i løypa.. Jeg har jo ski på, og får ikke akkurat holdt henne igjen. Noen som har noen erfaringer på dette?

Jeg blir veldig glad for alle svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om hun ikke er vant med skigåing i det hele tatt, ville jeg valgt løyper laaaangt unna folk. Det gjelder egentlig alltid. For med mindre du får henne til å løpe foran deg alltid (vi bruker kommandoen "gå på!"), kan dette bli livsfarlig for dere begge i en nedoverbakke. Vi pleier alltid å ha berneren vår løs i nedoverbakker, rett og slett fordi det kan gå for fort for dem. Så det å ha "pass" og "gå på" vil jeg i hvert fall erfaringsmessig si at er et must.

Skrevet

Første gangene jeg hadde berneren vår med på skitur hadde jeg en person som gikk med hunden noen meter forran meg. Dette for å vise hunden at den skal være fremfor, og ikke på siden/bak...

Bruker kommandoen "trekk" når den skal gå fortere, særlig når den kommer for nærmt meg. Båndet/strikken er ganske langt, i begynnelsen kom den ofte for nære meg og skiene. Løypene vi har gått i er ganske flate, men som personen over sier så løper hunden fritt i nedoverbakker.

Når det gjelder andre mennesker i skiløypa så holder jeg strikken nærmt meg når det kommer andre mot, ofte er hun ikke interessert i de i hele tatt, men om de har andre hunder med så hender det at hun glemmer seg og vil hilse, da er det fint at jeg har kontroll på båndet.

Anbefaler absolutt bruk av potesokker på skitur! :)

Gjest Consensio
Skrevet

Og vær så snill!! Vær forsiktig med skituppene dine.

Har sett så utrolig mange hunder få revet av sener og nerver og det som verre er fordi skiene har rett og slett skjært potene nesten av.

Skrevet

Tusen takk for svar :) Jeg har vært ute en tur, og det gikk veldig bra :) Litt i rykk og napp, men hun skjønte at hun skulle gå på høyre side. (Hun går vanligvis på min venstre side, når vi går tur, men hun tok dette ganske fort. Tror de er flinke til å skille situasjoner).

Jeg hadde henne i båndet i nedoverbakker også, og det gikk veldig bra. Hun er vant til kommandoen "rolig" fra før, så jeg brukte denne. Funket bra :)

Men tusen takk for svar, jeg hoppet i det, og det gikk over min forventning. Heldigvis møtte jeg ingen mennesker på min vei :P

Jeg skal absolutt gå til innkjøp av potesokker, for jeg så på henne at det var litt kaldt og sårt ettehvert.

Skrevet

Hvis du har ski med stålkanter, som de fleste ski, og har planer om å snørrekjøre med hund regelmessig, ville jeg anbefalt å slite kantene. Å kjøre over poten med stålkanter, er som å skjære med en kniv. Vi kjøper enten "hundeski"(Ski uten stålkant), eller sliper ned stålkantene.

I nedoverbakkene kan hun vel løpe foran, om hun klarer å løpe fortere enn du står. Eller du kan bremse litt, eller du kan be hun "gå bak".

Potesokker er også smart ja! :) Men ikke ta de for stramt på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...