AnonymBruker Skrevet 26. januar 2011 #1 Skrevet 26. januar 2011 Folk sier at tiden leger alle sår. Det er pisspreik. Det gjør den ikke. I beste tilfelle så gjør den bare så at du får et litt tjukkere lag med hud oppå dine arr. Men de blir aldri borte. Noen ganger er de sårene bare mer ømme enn den dagen de oppsto.
Equinox Skrevet 26. januar 2011 #2 Skrevet 26. januar 2011 (endret) Den leger noen, men det verste leger den aldri i mange tilfeller dog kan man selvfølgelig bli bedre med tiden å leve med det. Endret 26. januar 2011 av Equinox
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2011 #3 Skrevet 26. januar 2011 Det at tiden leger alle sår stemmer ikke. Noen sår leges aldri de kan bli skjult hjemt bort men de leges ikke. 1
Gjest Rosemor Skrevet 26. januar 2011 #4 Skrevet 26. januar 2011 Jeg tror, i motsetning til dere, på at tiden leger alle sår. Det vil gjøre mindre vondt etter en tid, men arret vil alltid være der, og minne oss på smerten som var. Men hvor lang tid det tar, det varierer. 1 år, 10 år, 30 år... det tar den tiden det tar, men jeg tror at smerten blir tilslutt borte. 3
Brunhilde Skrevet 26. januar 2011 #5 Skrevet 26. januar 2011 Jeg mener også at tiden leger sårene, uten at det betyr at sorg, savn og minner forsvinner. De blir bare en litt mindre del av hverdagen og tanken på det man har mistet er litt mindre vond å bære. 1
Hoppetaujenta Skrevet 26. januar 2011 #6 Skrevet 26. januar 2011 Det kommer helt an på hva som skal leges det. Tiden bidrar til at ting blir blekere når det kommer på avstand, og nå mener jeg år her altså. Enkelte ting trenger lang tid på å leges. Og jo mere gode ting en klarer å få med seg videre på livsferden, desto bedre grokjøtt blir det i den gamle vonde tingen. Om en blir sittende i sorg og bitterhet, og venter på at det skal gro - da tar det veldig lang tid, fordi en holder såret åpent hele tiden. Jo, jeg mener at tiden leger de aller fleste sår såpass at det bli levelig og bra liv igjen etterpå. Ha tålmodighet. 1
Hankjønn Skrevet 26. januar 2011 #7 Skrevet 26. januar 2011 Er enig i mange her, tiden leger sårene, men etterlater ofte arr ved dype skader. Det værste med sjelearrene er at de alltid blir der, de blekner, men de er der. 2
Gjest Caylee Skrevet 26. januar 2011 #8 Skrevet 26. januar 2011 Jo tiden lege NESTEN alle sår for meg ialfall. Jeg har nesten glemt mobbingen, fordi jeg har det så bra nå Hvor lengre tid det går hvor mere glemmer jeg det.. Jeg har forsatt dårlig selvbilde, men mye bedre nå enn før
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2011 #9 Skrevet 26. januar 2011 Tiden leger alle sår, og erstatter den med nye. Selv om de ikke blir borte, så blir de mindre smertefulle.
Hoppetaujenta Skrevet 26. januar 2011 #10 Skrevet 26. januar 2011 (endret) Tiden leger alle sår, og erstatter den med nye.Sånn er det å være menneske. Om vi skulle ha gått uberørte gjennom livet,- hadde vi da lært noe? Det er ikke hvordan vi har det, men hvordan vi velger å ta det, som betyr noe i den store sammenhengen.Det er det vi kan lære å videreutvikle oss, og vokse via som mennesker. I think. Endret 26. januar 2011 av Margareth
Katana Skrevet 26. januar 2011 #11 Skrevet 26. januar 2011 (endret) Det er ikke noe poeng at arrene skal bli borte. De er med på å gi deg erfaring på godt og vondt, alle har dem, og de er en uunngåelig del av livet. Endret 26. januar 2011 av Katana
Gjest Lebewesen93 Skrevet 27. januar 2011 #12 Skrevet 27. januar 2011 Jeg synes ikke det stemmer, kommer så klart ann på hva det er snakk om da. Jaja, jeg vet jeg er bare 17 år så jeg har god tid på meg til å "leges", men hittil blir ting verre, men på en annen måte da ;P
Carrot Skrevet 27. januar 2011 #13 Skrevet 27. januar 2011 Jeg tror det har mye mer med hvordan du tar det enn hvordan man over tid har det - fordi man kan velge å la ting som skjedde plage en like mye som dagen det oppsto eller man kan velge gå videre og lære av det, finne igjen fotfeste og vokse på erfaringene man gjør seg... Og jeg tror det gjelder alle typer "sår" Man trenger ikke glemme, man trenger bare gå videre (med plaster på) ...
HopelessFear Skrevet 27. januar 2011 #14 Skrevet 27. januar 2011 Alle sår gror, så lenge en ikke pirker i det.
Hankjønn Skrevet 27. januar 2011 #15 Skrevet 27. januar 2011 Trenger ikke pirke i det, de kan jo revne stadig vekk om en må omgås personer eller være steder som gjør at såret holdes ferskt.. 1
KaDust Skrevet 27. januar 2011 #16 Skrevet 27. januar 2011 Tiden leger alle fysiske sår, ja. Men ikke psykiske. 1
spinnwild Skrevet 27. januar 2011 #17 Skrevet 27. januar 2011 Tiden som går gjør det lettere å leve med... "It's just a frame of mind"
Tears.of.the.Sun Skrevet 28. januar 2011 #18 Skrevet 28. januar 2011 Det du sier med at tiden leger alle sår, det er jo et ordtak. Ordtak er som regel ikke sanne har jeg funnet ut.
frøken_øst Skrevet 28. januar 2011 #19 Skrevet 28. januar 2011 Om en blir sittende i sorg og bitterhet, og venter på at det skal gro - da tar det veldig lang tid, fordi en holder såret åpent hele tiden. Veldig bra sagt Margareth, slik tror jeg og det er, uten at jeg av den grunn har noen gode råd om hvordan disse typene sår bør leges, kanskje andre har? Tiden leger sår kanskje, noen type sår, men de får ulik skorpe og har ulik grotid vil jeg si. De kan bli leget,om til noe annet, endres. Jeg er usikker på hvor godt jeg synes det er å bruke dette uttrykket om psykiske skader eller traumer. Folk legger vel ulike ting i det at det leges også, for noen kan det kanskje dreie seg om fortrengning av ting også. Men mange snakker som at det bare er å velge det ene eller det andre, å gå videre eller ikke, så enkelt er ikke menneskesinnet, og det er jo forskjell på sårene også. For noen kan kanskje ordtaket virke som en trøst, mens andre kanskje synes det er overflatisk og upresist. Det er viktig at folk med traumer ikke får skyldfølelse for å ikke å gå raskt nok videre i tillegg til det de sliter med
Gjest Prøvis Skrevet 28. januar 2011 #20 Skrevet 28. januar 2011 Tiden som går gjør det lettere å leve med... "It's just a frame of mind" Ja, det er sant.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå