AnonymBruker Skrevet 25. januar 2011 #1 Skrevet 25. januar 2011 Hei! Vet hvor mye jeg har mulighet til å ta opp i lån, men vet ikke om jeg "tør" å ta opp like mye, da jeg ikke vil "bo meg ihjel"... Så mitt spørsmål til dere er: Hvor mye er minimum man "bør" ha hver måned av penger? Da mener jeg penger til klær, festligheter, reise, sparing, tannlege, lege, gaver, ting&tang osv... Selv bruker jeg ikke å feste, så utelivsposten min er på kr. 0. Transport er på kr 500,- i måneden... Har lyst å kunne leve litt utenom også, og ikke ha dårlig råd, men nå er jeg vant til å ha mye penger, så vet ikke hva folk flest mener er "minumum"... Vi er 2 om dette lånet, jeg og min samboer, men greit å vite andres meninger, da dette er vårt første lån!
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2011 #2 Skrevet 25. januar 2011 Du kan ta utgangspunkt i Sifos standarsbudsjett: http://script.sifo.no/cgi-bin/standard/standard.cgi Jeg synes tallene de opererer med er latterlig lave, så jeg ville ganget med 2 eller aller helst 3.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2011 #3 Skrevet 25. januar 2011 Du kan ta utgangspunkt i Sifos standarsbudsjett: http://script.sifo.no/cgi-bin/standard/standard.cgi Jeg synes tallene de opererer med er latterlig lave, så jeg ville ganget med 2 eller aller helst 3. Latterlig lave? Når jeg plotter inn så får jeg nærmest eksakt det forbruket jeg og samboer har, selv om vi bruker mer på mat nå enn før. (nei til frikkings moms på frukt og grønt!!) Også har vi ett lån.
Fluffe Skrevet 25. januar 2011 #4 Skrevet 25. januar 2011 Du kan ta utgangspunkt i Sifos standarsbudsjett: http://script.sifo.no/cgi-bin/standard/standard.cgi Jeg synes tallene de opererer med er latterlig lave, så jeg ville ganget med 2 eller aller helst 3. lave? hvis jeg ganger med tre hadde jeg og mannen min skulle brukt 45 000 i månden.urealistisk
Timseh Skrevet 25. januar 2011 #5 Skrevet 25. januar 2011 Du kan ta utgangspunkt i Sifos standarsbudsjett: http://script.sifo.no/cgi-bin/standard/standard.cgi Jeg synes tallene de opererer med er latterlig lave, så jeg ville ganget med 2 eller aller helst 3. synes budsjettet der var greit jeg =)
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2011 #6 Skrevet 25. januar 2011 lave? hvis jeg ganger med tre hadde jeg og mannen min skulle brukt 45 000 i månden.urealistisk JEG synes de er lave. Jeg ligger mellom 2-3 gangen av det budsjettet som enslig, men jeg setter pris på livet og ønsker ikke å snu på krona.
Nuith Skrevet 26. januar 2011 #7 Skrevet 26. januar 2011 Her er vi 2 personer med 15.000 tilsammen i måneden. 6500 i husleie, ca 3000 i nedbetaling på billån, ca 2-3000 på mat, og kanskje en tusenlapp i måneden på uteliv. Heldigvis bruker vi lite strøm og bensin, ellers hadde det ikke gått rundt. Klær og sånt har vi ikke kjøpt på en stund nei.. Å være arbeidsledig er ikke morsomt. Men det går da, sånn vi har det nå. Så foruten husleie og lån, vil jeg si at 6000 i måneden for 2 personer absolutt er levelig, iallefall i en kortere periode (2-3 år).
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2011 #8 Skrevet 26. januar 2011 Når jeg har bodd alene har jeg definitivt brukt godt under det SIFO estimerer, som par tja..., men det er en grei sum å "regne med" så man har til litt mer enn det nødvendigste og kan dekke litt sånne uforutsette utgifter.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2011 #9 Skrevet 26. januar 2011 JEG synes de er lave. Jeg ligger mellom 2-3 gangen av det budsjettet som enslig, men jeg setter pris på livet og ønsker ikke å snu på krona. Man trenger ikke å sløse penger eller ha så mye av det for den del, for å sette pris på livet. :gjeiper: 5
Mykela Skrevet 26. januar 2011 #10 Skrevet 26. januar 2011 I følge SIFO kalkulator burde vi ha et forbruk på ca. 15000 kr/mnd. Vi er 2 stykker. Syns det går greit med det. Men 1550 kr/mnd på klær og sko, bruker vi aldri!
lillemia Skrevet 26. januar 2011 #11 Skrevet 26. januar 2011 JEG synes de er lave. Jeg ligger mellom 2-3 gangen av det budsjettet som enslig, men jeg setter pris på livet og ønsker ikke å snu på krona. = Standardsetningen fra de som har vært med i Luksusfellen. 7
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2011 #12 Skrevet 26. januar 2011 = Standardsetningen fra de som har vært med i Luksusfellen. Eller oss som tjener godt.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2011 #13 Skrevet 26. januar 2011 Vi er et par med ett barn, og ligger godt under SIFO sine tall, men det er likevel de banken går utifra om vi søker lån.
Gjest Nigiria Skrevet 27. januar 2011 #14 Skrevet 27. januar 2011 (endret) I følge SIFO kommer jeg og samboer på et totalt forbruk på kr 12620,- i måneden. Det passer overraskende bra med hva vi bruker. MEN vi betaler husleie i tillegg, og det er faktisk ikke medregnet i SIFO-tallene. Det vil si at du kan halvere den og få forbruket vårt utenom nedbetalinger, som er på nærmere 6000 kr i måneden. Begge er fulltidsstudenter. Jeg eier en sentral leilighet som begge er med å betale ned på, kjøper i grunn all den maten og drikken vi ønsker. På konserter/ute et par ganger i måneden. Det går helt greit! Bare snakk om prioriteringer, og kanskje det å ikke ha et "behov" for dyre vaner. Kan nesten ikke skjønne at folk klarer å bruke opp mot tre ganger mer jeg Men uansett: Tror det er veldig realistisk å kunne ta utgangspunkt i SIFO. Det er de tallene bankene ser på ved et evt. lån også. Det syntes jeg dessverre var litt frustrerende i enkelte banker (blant annet SpareBank 1 som var helt manisk i å følge disse tallene) - da jeg jo bruker omtrent halvparten, i likhet med de fleste andre studenter. Vi lever nå vi også ;P Endret 27. januar 2011 av Nigiria
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2011 #15 Skrevet 27. januar 2011 Eller oss som tjener godt. Eller som liker å utgi seg for å være noe de ikke er under anonym? 1
Furstina Skrevet 28. januar 2011 #16 Skrevet 28. januar 2011 I følge SIFO kalkulator burde vi ha et forbruk på ca. 15000 kr/mnd. Vi er 2 stykker. Syns det går greit med det. Men 1550 kr/mnd på klær og sko, bruker vi aldri! Jag trodde inte heller att vi har så stort förbruk varje månad. Det har vi inte heller, däremot om vi slår ut årskostnaden för skor och kläder för alla familjemedlemmar så blir det mer per månad än man tror. Det är vinterkläder och vinterskor till barnen, samt nya inneskor till ett barn en månad som gör att det går flera tusenlappar just den månaden. Sen kan det vara 0 kr de följande två men genomsnittskostnaden blir lätt högre än man tror
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2011 #17 Skrevet 28. januar 2011 Eller som liker å utgi seg for å være noe de ikke er under anonym? Hvorfor skulle jeg det?
Fluffe Skrevet 28. januar 2011 #18 Skrevet 28. januar 2011 Du kan ta utgangspunkt i Sifos standarsbudsjett: http://script.sifo.no/cgi-bin/standard/standard.cgi Jeg synes tallene de opererer med er latterlig lave, så jeg ville ganget med 2 eller aller helst 3. Jeg og typen klarer å leve ett utrolig bra liv uten å måtte svi av 45k i mnd. Ikke må vi snu på krona heller. Tabellen er nok laget for folk som ikke kaster penger ut av vinduet og eter på ressturranger hver dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå