Superknas Skrevet 25. januar 2011 #1 Skrevet 25. januar 2011 Heiheiii. Jeg lurer på om noen vet hvor man kan evnt ta med katten for å finne ut hvilken rase den er? Eller ett nettsted man kan sende inn bilder til noen som har greie på dette.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2011 #2 Skrevet 25. januar 2011 En katt går kun under betegnelsen rasekatt dersom den har stamtavle. Alle katter uten stamtavle går under betegnelsen huskatt. Eller Verdens Beste Huskatt, i de fleste hjem :rødme: 1
NovaFlare Skrevet 25. januar 2011 #3 Skrevet 25. januar 2011 Du kan spørre dyrlegen eller sende inn et bilde til rasekatter.no. Hvorfor vet du ikke hvilken rase det er?
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2011 #4 Skrevet 26. januar 2011 Du kan spørre dyrlegen eller sende inn et bilde til rasekatter.no. Hvorfor vet du ikke hvilken rase det er? Beklager, men hverken veterinær eller rasekatter.no kan påstå at en katt er renraset uten stamtavle. Definisjonen av en rasekatt er: En rasekatt er en katt som er registrert i en stambok og kan bevise det med en stamtavle utstedt av stambokfører. (Hentet fa Norske Rasekattklubbers Riksforbund) Det er forresten NNR som står for bestemmelser og informasjon som finnes på rasekatter.no. 1
Gjest BabyBlue Skrevet 26. januar 2011 #5 Skrevet 26. januar 2011 En rasekatt er registrert i en stambok og har en stamtavle for å bevise det, som en over nevnte. Eier man f.eks en bengal som verken er fra et registrert oppdrett eller har en stamtavle kan den strengt tatt ikke kalles en rasekatt, selv om du vet med deg selv at både moren og faren er renrasede bengaler. Nå er det mange huskatter som ser ut som rasekatter, da =) F.eks en langhåret katt med hvit pels kan se ut som en Tyrkisk angora, eller en korthåret blå katt kan se ut som en chartreux, eller en kraftig huskatt med flott, fyldig pels kan se ut som en sibirkatt. Også er det noen "hjemmeoppdrett" som skaper forskjellige mixer med både uhell og med vilje. Det viktigste er da at du eier en finfin katt du er glad i :rødme:
NovaFlare Skrevet 26. januar 2011 #6 Skrevet 26. januar 2011 (endret) Beklager, men hverken veterinær eller rasekatter.no kan påstå at en katt er renraset uten stamtavle. Definisjonen av en rasekatt er: En rasekatt er en katt som er registrert i en stambok og kan bevise det med en stamtavle utstedt av stambokfører. (Hentet fa Norske Rasekattklubbers Riksforbund) Det er forresten NNR som står for bestemmelser og informasjon som finnes på rasekatter.no. Jeg forklarte meg ikke godt nok. Dette vet jeg selvsagt, da jeg er kattegal med alt det innebærer og har rasekatter selv. Det jeg mente er at hvis hun har f.eks funnet en brunmasket siameser (noe alle ser er en rasekatt) så vil jo en dyrlege eller NRR kunne si at det er nok en siameser, men er den ikke registrert, så er det en huskatt pr definisjon. Jeg regner da med at hun ikke har funnet en bakgårdskatt og lurer på om den er rasekatt? For det hadde jo vært helt teit, så jeg lar tvilen komme henne til gode, og regner med den ser HELT spesiell ut, siden hun spør. Kan jo være en rasekatt som har stukket hjemmefra. Endret 26. januar 2011 av NovaFlare
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2011 #7 Skrevet 26. januar 2011 Jeg forklarte meg ikke godt nok. Dette vet jeg selvsagt, da jeg er kattegal med alt det innebærer og har rasekatter selv. Det jeg mente er at hvis hun har f.eks funnet en brunmasket siameser (noe alle ser er en rasekatt) så vil jo en dyrlege eller NRR kunne si at det er nok en siameser, men er den ikke registrert, så er det en huskatt pr definisjon. Jeg regner da med at hun ikke har funnet en bakgårdskatt og lurer på om den er rasekatt? For det hadde jo vært helt teit, så jeg lar tvilen komme henne til gode, og regner med den ser HELT spesiell ut, siden hun spør. Kan jo være en rasekatt som har stukket hjemmefra. Ja, det er selvfølgelig klart - har katten tydelige trekk av siameser, sphynx, britte eller lignende så vil en veterinær kunne gjenkjenne trekkene å konkludere med at spor av rasen finnes i den aktuelle katten. Men jeg tror de fleste veterinærer og andre "katteeksperter" vil vokte seg vel for å konkludere med at "her har du en renraset siameser uten papirer". Jeg holdt meg til definisjonen da TS har hatt tråder om dette før, og aktuelle katten ikke bærer trekk av å være noe annet enn en huskatt. Du kan jo ta en titt selv å se hva du synes Nå kan det selvfølgelig være snakk om en annen katt, eller rett og slett et generelt spørsmål - men svaret vil forbli det samme.
NovaFlare Skrevet 27. januar 2011 #8 Skrevet 27. januar 2011 (endret) Jeg holdt meg til definisjonen da TS har hatt tråder om dette før, og aktuelle katten ikke bærer trekk av å være noe annet enn en huskatt. Jeg har tittet på tidligere tråd av henne og sett den aktuelle katten. TS: du har en helt vanlig grå/blå semilanghår huskatt med gule øyne. Vakker riktignok, men helt vanlig. Endret 27. januar 2011 av NovaFlare 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå