Gå til innhold

GPRS på iPhone, hva er det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ganske ny i iPhone-verdenen. Sjekket mitt forbruk nå, og jeg har betalt mange kroner til GPRS trafikk! Hva er dette??

Går det på av seg selv, eller er det noe jeg har gått inn på? I så fall hvorda kan jeg unngå at det går på?

Kjipt at det renner ut penger, uten at jeg vet det :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det er datatrafikk som det heter så fint. Det går unna når du bruker facebook, henter mail, surfer osv.. GPRS, Edge, 3G er bare forskjellige hastigheter, samme greia. Du kan skru av data roaming eller noe sånt, har ikke iphonen min nå, så husker ikke helt.

Skrevet (endret)

GPRS er sending av data, så mobilen din driver nok og laster ned data nokså ofte uten å være tilkoplet trådløst nett.

Simultansvar, ja. Hvis du vil slå av så tror jeg du bør gå på "innstillinger" og deretter på "varsling". Der kan du slå av alle varsler til mobilen (den vil så klart kunne ringe og sende SMS likevel) eller du kan velge å slå av varsler for enkelte apps.

Ikke 100% sikker, men tror det er det som er fremgangsmåten.

Endret av Cata
Skrevet

Tusen takk for svar!

Skriv gjerne hvordan jeg får slått det av, når du får tid :)

Skrevet

Det er tydelig at den gjør dette selv hvertfall, for jeg gikk inn på internett først i går (treg til å finne ut..), og forbruket viser at den GPRS-greia har pågått siden jeg fikk iPhonen :(

Skrevet

I starten kan det være lurt å holde øye med den jevnlig for å finne ut når og hvor utgiftene renner på. Jeg har mitt abonnement hos Telenor og har lastet ned faktura-app'en deres. Som regel tar jeg en titt på den hver dag så jeg ikke får meg noen store overraskelser. Bruker du annen teleoperatør så tipper jeg du har en "min side" på nett der du kan se påløpte kostnader på fakturaen.

Skrevet

Jeg er ganske ny i iPhone-verdenen. Sjekket mitt forbruk nå, og jeg har betalt mange kroner til GPRS trafikk! Hva er dette??

Går det på av seg selv, eller er det noe jeg har gått inn på? I så fall hvorda kan jeg unngå at det går på?

Kjipt at det renner ut penger, uten at jeg vet det :(

Du kan skru av "varsling" som andre har nevnt, men det er neppe der det har "rent ut penger".

Skal du sikre deg, MÅ du slå av "mobildata"; innstillinger -> generelt -> nettverk -> mobildata.

Kun når mobildata står i av, er du sikret en tlf som ikke sender/mottar data. Da vil du ikke kunne motta mms, sms går greit.

Årsaken til at mange opplever "uforklarlig" dataforbruk er ofte at mange ikke tenker på/vet at tlf kjører multitasking, dvs at flere programmer ligger og kjører i bakgrunnen uten at du vet om det. Husk derfor å slå av app'er du ikke bruker + Safari!

Skrevet

Takker for alle svar! Varsling er nå slått av :)

Men blir jo litt kjipt å ikke kunne motta mms.

Det er så rart, for jeg fikk meg appser for 2 dager siden, og GPRS-pengene har rent ut helt siden jeg fikk telefonen :klø: Da brukte jeg den bare til meldinger, telefon og alarm.

Skrevet

Takker for alle svar! Varsling er nå slått av :)

Men blir jo litt kjipt å ikke kunne motta mms.

Det er så rart, for jeg fikk meg appser for 2 dager siden, og GPRS-pengene har rent ut helt siden jeg fikk telefonen :klø: Da brukte jeg den bare til meldinger, telefon og alarm.

Det jeg nevnte i svaret over, skal jo ikke være nødvendig.

Hvis du bare passer på hvilke app'er du bruker, og vet hva de gjør, skal ikke tlf laste ned noe du ikke vet om. Det er min erfaring i hvert fall.

Liten vits i så fin tlf uten å kunne bruke alle mulighetene også...

Skrevet

Skal du sikre deg, MÅ du slå av "mobildata"; innstillinger -> generelt -> nettverk -> mobildata.

Kun når mobildata står i av, er du sikret en tlf som ikke sender/mottar data.

Takk for tipset, jeg mente det måtte være noe mer enn "varsling" men kom ikke på hvor det lå hen på telefonen. *memorere med tanke på utenlandsturer*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...