Gå til innhold

Lek med dokker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta på snart to år har virkelig begynt å leke med dokker nå. Hun vil gjerne involvere meg i leken, og forteller hva hun gjør med dokka. "Kose dokka, jeg er snill mot dokka" osv. Ja, du er snill mot dokka, svarer jeg da.

Men så er det det motsatte, hun kaster dokka i gulvet og sier at nå gråter dokka og trenger trøst. Tråkker på dokka og kikker forventningsfullt på meg osv. Det føles litt feil å korrigere henne på dette, og å si at du ikke må være slem mot dokka. Det er jo en ting, og hun kan gjøre hva hun vil med den.

Hun blir storesøster om en måneds tid, så jeg tenker litt på det også. Men det skillet mellom dokke og ekte baby skjønner de vel uansett? Jeg vil liksom ikke sammenligne dokka med en ekte baby som har følelser, men vil jo heller ikke at hun venner seg til at småttiser skal herjes fritt med.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ettersom hun ser litt forventningsfullt opp på deg ville jeg har blandet meg inn. Ikke kjefte på henne, men si ting som "Det er ikke snilt å kaste henne i bakken." "Gråter hun? Da må vi trøste." og så vise henne hvordan hun kan trøste. Andre ganger, når hun er oppslukt i sin egen lek så ville jeg latt henne gjøre som hun selv vil.

Barn skjønner forskjellen mellom en ting og en ekte baby, men de øver seg med dukken. Dersom du ikke reagerer kan det hende de tror at dette er akseptert oppførsel. Andre ganger bruker de dukken til å få ut frustrasjon, og ha noen som er mindre enn seg.

Gjest Trebarnsmamma
Skrevet

En dukke er en dukke, og en baby er noe helt annet. Men hun begynner å bli stor nok til rollelek, og kan sikkert synes det er uendelig morsomt hvis du leker sammen med henne og "mater" dukken, kler på, bytter bleie, synger nattasang osv. Kanskje det kan få henne over i et annet spor også …

Minsta mi er like gammel som jenta di, og hun leker MYE med dukker. Men hun har ei storesøster og lærer selvfølgelig av henne. De har utrolig mye glede av dukkeleken sammen :)

(Bare fordi jeg aldri kan la være når noen snart får ny baby: Les Søskenboka av Faber & Mazliesh. Finnes ikke i salg på norsk lenger, men kan lånes på biblioteket. Den er utrolig nyttig!)

Skrevet

Kjenner litt igjen her, du sier du er gravid, i mitt tilfelle var det sjalusi.

Datteren min lekte på samme måte. Og noen ganger fikk dokka/bamsen gjennomgå. Det er sikkert usikkerhet rundt det nye familie medlemmet. Henger ofte sammen med at de forstår at babyen tar mye av mamma, og h*n ikke er aleine, sikkert mye du ikke orker/kan nå pga graviditet.

Ta og les litt om søsken sjalusi, tror ikke du skal legge mer i det, og ikke vær redd for at babyen skal få det på samme måte som dokken, barn bruker gjerne lek for å kunne få utløp for følelser.

Snakk eventuelt med jordmor/helsesøster om du er usikker på hvordan å håndtre søsken sjalusi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...