Zoë Castillo Skrevet 25. januar 2011 #1 Skrevet 25. januar 2011 Da barnet vårt ble født tegnet vi barneforsikring gjennom Sparebank 1, der vi har alle våre andre lån og forsikringer. Etter en stund, og mye lesing på nett, kom vi imidlertid fram til at vi skulle droppe forsikringa på henne. Mulighetene for i det heletatt å få utbetalt noe som helst er minimale, og mange barneforsikringer dekker kun sykdom. For barn er jo risikoen størst for ulykker, og vi vurderte det dermed dit hen at hvis noe skulle skje og huset må bygges om osv, så vil vi klare å låne penger til dette uansett. MEN, jeg har en yngre bekjent som nylig har fått en sykdom som gjør at hun er arbeidsufør for resten av livet. Hun sier at hadde det ikke vært for barneforsikringa hennes, så hadde hun vært minstepensjonist for bestandig. Og tanken på dette får meg til å revurdere barneforsikring. Så, hvilken har du? Hva dekker den? Har du satt deg inn i vilkårene, eller at du forsikring bare fordi at det er "lurt?"
Kara W Skrevet 25. januar 2011 #2 Skrevet 25. januar 2011 Vi tittet på dem da jeg gikk gravid med vårt første barn. Den eneste delen av forsikringen som så relevant ut å ha var den der man kunne være hjemme med full lønn dersom barnet ble sykt. Men vi vurderte som dere at det meste dekkes av det offentlig, og det som ikke gjør det skal vi klare å jobbe inn. Selvfølgelig finnes det situasjoner hvor folk knapt hadde klart seg uten den forsikringen, men jeg anser den sjansen for svært liten. Jeg tror vi gjør det bedre dersom vi forvalter pengene våre selv, og da er vi jo garantert utbytte, selv om alle barna vokser opp friske.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2011 #3 Skrevet 25. januar 2011 Storebrands barneforsikring. Delvis fordi de har god uføreforsikring (som er viktig - det er ikke så viktig at man får lønn mens barnet er på sykehus, det dekker det offentlige via sykemelding) og delvis pga vilkårene for å få utbetalingen, som krever en diagnose heller enn uføreprosent. Denne distinksjonen er viktig. Noen forsikringsselskaper krever f.eks. at barnet skal erklæres hvis mange prosent ufør permanent. Mens mange leger er svært tilbakeholdne med å erklære barn permanent uføre da de ikke vet om de vil komme seg i fremtiden. Så i realiteten vil man svært sjelden få utbetalt noe hos de fleste selskapene...evt. bruke mye tid og krefter på å jakte på riktige erklæringer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå