AnonymBruker Skrevet 25. januar 2011 #1 Skrevet 25. januar 2011 Om jeg sier opp jobben nå,får jeg feriepengene med engang? En ekstrajobb jeg hadde i fjor som jeg ikke har tjent noe penger på siden fjorhøst..
Glitnir Skrevet 25. januar 2011 #2 Skrevet 25. januar 2011 Jepp, du har rett på feriepengene siste vanlige lønningsdag før fratreden.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2011 #3 Skrevet 25. januar 2011 Men da må du som regel si ifra, eller så kommer det automatisk til sommeren, eller den måneden jobben vanligvis betaler ut feriepengene. Og vanligvis må du også da betale skatt av de, men tror du slipper det siden det er nytt kalenderår.
Gjest Iah Skrevet 25. januar 2011 #4 Skrevet 25. januar 2011 Men da må du som regel si ifra, eller så kommer det automatisk til sommeren, eller den måneden jobben vanligvis betaler ut feriepengene. Og vanligvis må du også da betale skatt av de, men tror du slipper det siden det er nytt kalenderår. Skattepenger er aldri skattefritt. Min erfaring er at dette varierer litt fra arbeidsplass til arbeidsplass. Som regel utbetales feriepengene den sommeren de skulle ha kommet uansett, om du ikke hadde sagt opp, med mindre du ber om å få de utbetalt før. Et annet sted jeg jobbet var det fast rutine på at de ble utbetalt med en gang man sluttet.
Glitnir Skrevet 25. januar 2011 #5 Skrevet 25. januar 2011 (endret) Men da må du som regel si ifra, eller så kommer det automatisk til sommeren, eller den måneden jobben vanligvis betaler ut feriepengene. Og vanligvis må du også da betale skatt av de, men tror du slipper det siden det er nytt kalenderår. Som det står over - feriepenger er aldri skattefrie, men de er trekkfrie om de utbetales i ferieåret og ikke i opptjeningsåret. Skattepenger er aldri skattefritt. Min erfaring er at dette varierer litt fra arbeidsplass til arbeidsplass. Som regel utbetales feriepengene den sommeren de skulle ha kommet uansett, om du ikke hadde sagt opp, med mindre du ber om å få de utbetalt før. Et annet sted jeg jobbet var det fast rutine på at de ble utbetalt med en gang man sluttet. Feriepengene skal utbetales ved fratreden, jf. ferieloven § 11 (3). Edit: Leif Endret 25. januar 2011 av Glitnir
Gjest Iah Skrevet 25. januar 2011 #6 Skrevet 25. januar 2011 (endret) Feriepengene skal utbetales ved fratreden, jf. ferieloven § 11 (3). Dette var jeg ikke klar over, da er dette et område hvor det syndes mye. Selv fra min kommunale arbeidsgiver måtte jeg etterlyse skattepengene, etter at jeg sluttet. Endret 25. januar 2011 av Iah
Sofie1 Skrevet 26. januar 2011 #7 Skrevet 26. januar 2011 Dette var jeg ikke klar over, da er dette et område hvor det syndes mye. Selv fra min kommunale arbeidsgiver måtte jeg etterlyse skattepengene, etter at jeg sluttet. Mener vel feriepengene her! Det er riktig at feriepenger ved sluttoppgjør skal utbetales ved siste lønnsutbetaling. Det er dette som også er det beste for arbeidsgiver og gjøre. Hos noen har man mulighet for å avtale at de skal utbetales ved vanlig feriepengeutbetaling på sommeren, men mange arbeidsgivere ønsker ikke å utsette dette.
Gjest Iah Skrevet 26. januar 2011 #8 Skrevet 26. januar 2011 Mener vel feriepengene her! Selvfølgelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå