Gå til innhold

Pinlig svetteproblem

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har tidligere hatt et ganske kraftig svetteproblem. Det luktet ikke veldig, men jeg hadde alltid store ringer under armene. Dette var når jeg var ca.14-15. Nå er jeg voksen og plutselig har det kommet tilbake. Ikke i like stor grad som før, men fortsatt sånn at det har blitt et problem for meg. Jeg jobber i nærkontakt med kunder og det er fryktelig å vite at du kanskje lukter veldig vondt.

Jeg har prøvd å bytte deodoranter og prøvd forskjellige typer stoff for å se om det kan ha noe å si, men ingenting hjelper.

Jeg har forresten begynt å trene fast i det siste, men trener ikke så mye at det burde ha noe å si på svettemengden...?

Noen som har noen gode råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Gå på apoteket å spør etter aluminiumklorid. Det er ganske effektivt og iallefall verdt et forsøk :)

Skrevet

Hei

Gå på apoteket å spør etter aluminiumklorid. Det er ganske effektivt og iallefall verdt et forsøk :)

på meg funka aldri den :(

TS: mitt forslag som fellow svetter er Dermica deodoranten fra apoteket. de har ulike typer, og du må ha den for "ekstrem svette". Den ser ut som denne: http://www.gronnhverdag.no/var/ezwebin_site/storage/images/media/images/bilder-til-tester/deodoranter-2008/cosmica/5547-1-nor-NO/Cosmica.jpg bare at den er hvit med rød skrift. den jeg lenka til er for vanlig svette.

Den jeg sikter til fungerer i hvert fall kjempebra på meg. De første ukene svidde det noe jævlig da jeg påførte den, og det pleier som regel å klø litt hver gang også nå, men kløen har minsket etterhvert. har brukt den i tre år nå. Først måtte jeg påføre den om kvelden ca. 3-5 ganger i uka, nå holder det med 1-2!

Skrevet

Har du prøvd denne?

http://www.perfume99.co.uk/f-1/112810650/Garnier-Deodorant-Mineral-48hr-Ultra-Dry-Ultimate-Protection-50ml.jpg

i såfall ikke så anbefaler jeg den ;)

Jeg har plagdes med svette i alle år fra jeg kom i puberteten og kan ikke si at jeg har vært så heldig med og finne en god deodorant, har prøvd den stop24 fra apoteket og den funket i kanskje noen uker pluss at den svei en del.

Jeg har prøvd mange deodoranter og prøvde den jeg linket til her for over et halvår siden nå, og det er den eneste som har funket på meg og den funker enda. I tillegg har den en god mild lukt og ikke den der sterke hæslige lukten som de fleste deodoranter har.

• 5 uker senere...
Skrevet

Burde vakse deg med vann med noen dråper sitron, da svetter du ikke så mye :)

Skrevet

Jo jeg har lest man kan begynne å svette mer sånn generelt hvis man begynner å trene. Aluminiumsklorid funker jo du burde prøve det. Ellers så anbefales jo faktisk botox injeksjoner mot heavy svetteproblem.

Skrevet

Naton og vann blandet sammen til en paste funker for meg. Jeg lukter mye når jeg svetter. Den blandingen der gjør at jeg etter en hel dag ikke lukter noe. Fantastisk! Er verdt å prøve.

Skrevet

For å se det fra en annen vinkel; hvordan er hormonnivåene i kroppen din? Hvis man har for mye østrogen i kroppen kan det slå ut i bl.a. ekstra mye svetting. Men da vil du jo også merke det på menssyklusen (uregelmessig og rar) og at du får en del PMS med ømme pupper og humørsvingninger. Bare en tanke.

Ellers vil jeg anbefale Yerka, et rosa vann på flaske fra apoteket. Smøres på om kvelden og gjør armhulene knusktørre neste dag. Eneste aber er at man ikke kan bruke deodorant morgenen etter og at man risikerer mer svetting andre steder, som på ryggen. Jeg syntes uansett det funket veldig bra, spesielt mot nervøs svetting under armene. Mitt svetteproblem hang nok sammen med hormonene, for det forsvant når jeg begynte på p-pillene.

Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Har du forsøkt Yerka? Det er en spesialdeodorant som blant annet kan kjøpes på apotek. Les om den på google.

Edit: Nå ser det ut som jeg hermer. Jeg leste ikke innlegget over. Vi skrev samtidig.

Endret av Belladonna
Skrevet

For å se det fra en annen vinkel; hvordan er hormonnivåene i kroppen din? Hvis man har for mye østrogen i kroppen kan det slå ut i bl.a. ekstra mye svetting. Men da vil du jo også merke det på menssyklusen (uregelmessig og rar) og at du får en del PMS med ømme pupper og humørsvingninger. Bare en tanke.

Ellers vil jeg anbefale Yerka, et rosa vann på flaske fra apoteket. Smøres på om kvelden og gjør armhulene knusktørre neste dag. Eneste aber er at man ikke kan bruke deodorant morgenen etter og at man risikerer mer svetting andre steder, som på ryggen. Jeg syntes uansett det funket veldig bra, spesielt mot nervøs svetting under armene. Mitt svetteproblem hang nok sammen med hormonene, for det forsvant når jeg begynte på p-pillene.

Eh, og der tok jeg det som en selvfølge at du er av hunnkjønn, så beklager hvis du er mann! :fnise: Men Yerka skal nå funke uansett :)

Skrevet

Jeg har tidligere hatt et ganske kraftig svetteproblem. Det luktet ikke veldig, men jeg hadde alltid store ringer under armene. Dette var når jeg var ca.14-15. Nå er jeg voksen og plutselig har det kommet tilbake. Ikke i like stor grad som før, men fortsatt sånn at det har blitt et problem for meg. Jeg jobber i nærkontakt med kunder og det er fryktelig å vite at du kanskje lukter veldig vondt.

Jeg har prøvd å bytte deodoranter og prøvd forskjellige typer stoff for å se om det kan ha noe å si, men ingenting hjelper.

Jeg har forresten begynt å trene fast i det siste, men trener ikke så mye at det burde ha noe å si på svettemengden...?

Noen som har noen gode råd?

For det første så lukter det ikke fersk svette, så det trenger du ikke bekymre deg for. Det er gammel svette som det har gått bakterier i som lukter. Du bør derfor skifte klær hver dag ( i hvertfall bluse/ genser) og vaske deg hver morgen eller dusje. Du behøver ikke bruke såpe hver gang du dusjer hvis du dusjer hver dag.

Prøv å investere i en god deodorant og antiperspirant fra apoteket. Forhør om de har noen bra produkter. Deodorant gir god lukt mens antiperspirant hindrer svette.

Bruk gjerne klær som transporterer fuktighet. Vinterstid er det fint å bruke ull innerst. Bomull tar opp fuktighet og blir vått, kaldt og får svettemerker, så unngå bomull innerst. Treningstøy kan være et fint alternativ, en del t-skjorter som selges er ganske pene og kan evt brukes innerst. De transporterer fuktighet på en god måte og gjør at du føler deg tørr og ikke våt og kald.

Fortsett å trene. Du svetter kun når du trener, trening gjør ikke at du svetter mer ellers (når du ikke trener).

Skrevet

For det første så lukter det ikke fersk svette, så det trenger du ikke bekymre deg for. Det er gammel svette som det har gått bakterier i som lukter. Du bør derfor skifte klær hver dag ( i hvertfall bluse/ genser) og vaske deg hver morgen eller dusje. Du behøver ikke bruke såpe hver gang du dusjer hvis du dusjer hver dag.

Prøv å investere i en god deodorant og antiperspirant fra apoteket. Forhør om de har noen bra produkter. Deodorant gir god lukt mens antiperspirant hindrer svette.

Bruk gjerne klær som transporterer fuktighet. Vinterstid er det fint å bruke ull innerst. Bomull tar opp fuktighet og blir vått, kaldt og får svettemerker, så unngå bomull innerst. Treningstøy kan være et fint alternativ, en del t-skjorter som selges er ganske pene og kan evt brukes innerst. De transporterer fuktighet på en god måte og gjør at du føler deg tørr og ikke våt og kald.

Fortsett å trene. Du svetter kun når du trener, trening gjør ikke at du svetter mer ellers (når du ikke trener).

Det har du ikke belegg for å si, for noen er det slik dessverre, selv om man ikke anbefaler andre å slutte å trene av den grunn. Er problemet veldig ille med for mye svette så ville en runde med botox i armhulene vært en god ide, vet om mange som har hatt gode resultater med det.

Uansett vet hun vel om normale hygienemetoder som du har listet opp over her.. var ikke det hun spurte etter..

Skrevet

jeg bruker ACO sin med rød hette som det var anbefalt tidligere, når jeg vil være helt sikker på at det ikke kommer antydning til svette under armene mine. Men denne er ikke det sterkeste osm fins på markede. Jeg svetter ikke mye under armene lengre, er ikke et problem i det hele tat. men det var det før. Natriumsklorid huske ikke om det var 97-97 eller 98% men en av di:P Du får tak i den på appoteket.. Dette fungerer!! MEN! VÆr forsiktig med mengde, første gang jeg brukte den sikkert 13-14 år tok jeg på aaaaalt for mye, jeg ble syk, hadde enorme smerter de første dagene. Svettet ikke under armene på nærmere 7 mnd tror jeg. Etter det lærte jeg og tok på i små mengder, den svir litt, for all del. Men det er vært det. Lykke til

Skrevet

Det har du ikke belegg for å si, for noen er det slik dessverre, selv om man ikke anbefaler andre å slutte å trene av den grunn.

Økt svetteproduksjon har ingen kjent årsak: http://nhi.no/foreldre-og-barn/ungdom/sykdommer/svetteplager-fra-armhulene-13937.html#

Uansett vet hun vel om normale hygienemetoder som du har listet opp over her.. var ikke det hun spurte etter..

Det er fint å få gode råd og tips som er enkle å omsette i hverdagen og som beroliger frykt for for eksempel svettelukt. Det kan være ting som ved gjennomlesning er velkjente, men som i vrimmelen av tanker og forslag blir glemt.

Forøvrig: Innlegg som ikke besvarer ts' spørsmål kan du spare deg. Har du noe fornuftig å bidra med så kom heller med det.

Gjest Ruccola
Skrevet

Stemmer i på denne!

Bruker den 1-2 ganger i uka og den funker som fy!

Og så kombinerer jeg med sterilan sin cotton stick til resten av dagene.

Ingenting annet har funket på meg over lang tid. Yerka virket bare et par uker for meg, og den med aluminiumsklorid ble for sterk.

Men pass på å ikke vere nybarbert når du tar på, og begynn med veldig lite! Ta på på kvelden før du legger deg.

Blir du sår, så smør på en god fet salve for å lindre, for den kan vere røff for huden de første gangene!

• 10 måneder senere...
Gjest Jazzie
Skrevet

Stemmer i på denne!

Bruker den 1-2 ganger i uka og den funker som fy!

Og så kombinerer jeg med sterilan sin cotton stick til resten av dagene.

Ingenting annet har funket på meg over lang tid. Yerka virket bare et par uker for meg, og den med aluminiumsklorid ble for sterk.

Men pass på å ikke vere nybarbert når du tar på, og begynn med veldig lite! Ta på på kvelden før du legger deg.

Blir du sår, så smør på en god fet salve for å lindre, for den kan vere røff for huden de første gangene!

Hva vil egentlig nybarbert si? at man har barbert seg samme dagen selv om det er leeenge før på dagen eller er det rett før man tar på deoen? kan jo ikke la være å barbere armhulene heller... :/ det står også at man kan dusje som vanlig dagen etter...kan man da bruke såpe på armhuleområdet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...