Bonito Skrevet 25. januar 2011 #1 Skrevet 25. januar 2011 Noen som har god greie på puls her inne? Det har seg slik at jeg som regel har veldig høy puls ved bevegelse. Både normal bevegelse og under trening. I dag jogget jeg på tredemølle 20 min, i 8,5 kmt. Pulsen steg da til rundt 190, og holdt seg stabil til jeg sakket farten igjen. Jeg føler ikke jeg har store problemer med å springe de 20 min, selv om pulsen er såpass høy. Men jeg syntes det er litt rart at den stiger så voldsomt, og så raskt ved bevegelse. Hvilepulsen min ligger på rundt 70, så er ikke i superform. Men alikevel?? Noen som kan forklare meg litt rundt dette temaet?
Wiggins Skrevet 25. januar 2011 #2 Skrevet 25. januar 2011 Noen som har god greie på puls her inne? Det har seg slik at jeg som regel har veldig høy puls ved bevegelse. Både normal bevegelse og under trening. I dag jogget jeg på tredemølle 20 min, i 8,5 kmt. Pulsen steg da til rundt 190, og holdt seg stabil til jeg sakket farten igjen. Jeg føler ikke jeg har store problemer med å springe de 20 min, selv om pulsen er såpass høy. Men jeg syntes det er litt rart at den stiger så voldsomt, og så raskt ved bevegelse. Hvilepulsen min ligger på rundt 70, så er ikke i superform. Men alikevel?? Noen som kan forklare meg litt rundt dette temaet? Makspulsen er som en tommelfingerregel 220 minus alder for menn, og 226 minus alder for kvinner. Dette er kun en tommelfingerregel, den reelle makspulsen kan være noen titalls slag mer eller mindre. Når du jogger med 190 i puls, føler du at dette er et greit tempo der du kan snakke ikke så altfor anstrengt med personen ved siden av? Hvis du derimot gisper etter luft så bør du holde lavere tempo. Du kan finne din makspuls ganske nøyaktig ved å gjøre en makspulstest, søk litt på Google om hvordan du gjør det hvis du ikke vet det allerede. Hvis din makspuls skulle vise seg å være 225 så er det ikke så galt å ligge på 190.
bergans Skrevet 26. januar 2011 #3 Skrevet 26. januar 2011 Støtter Lance her. Jeg har et par kompiser og en samboer som alle har fått testet sin makspuls, og alle tre ligger på 220-230 bpm. Jeg derimot har en maks på ca 195. Da sier det seg selv at når jeg skal ligge på ca 80 %, så får jeg en puls på ca 160, mens de andre vil opp i 175-180 i puls ved samme intensitet. Husk at makspuls ikke sier noe om grunnform, da den er bestemt fra første vræl som nyfødt. Din hvilepuls er helt gjennomsnittlig og normal, og så lenge du føler deg i fin form når du trener så er det mest sannsynlig at du har en høy makspuls. Er du i tvil, så tilbyr de fleste store treningssenter testing. Jeg synes testen i seg selv er helt pyton, men veldig nyttig og interessant. Opplever du svimmelhet, ekstraslag og/eller føler deg fysisk uvel ved høy puls, så bør du undersøkes av helsepersonell.
Superlilje Skrevet 26. januar 2011 #4 Skrevet 26. januar 2011 Noen som har god greie på puls her inne? Det har seg slik at jeg som regel har veldig høy puls ved bevegelse. Både normal bevegelse og under trening. I dag jogget jeg på tredemølle 20 min, i 8,5 kmt. Pulsen steg da til rundt 190, og holdt seg stabil til jeg sakket farten igjen. Jeg føler ikke jeg har store problemer med å springe de 20 min, selv om pulsen er såpass høy. Men jeg syntes det er litt rart at den stiger så voldsomt, og så raskt ved bevegelse. Hvilepulsen min ligger på rundt 70, så er ikke i superform. Men alikevel?? Noen som kan forklare meg litt rundt dette temaet? Jeg har jogget endel med pulsklokke (flere forskjellige, så jeg vet at det er riktig), og når jeg jogger i det jeg synes er et greit tempo ligger pulsen på 180-190. Men jeg har da sett ut fra pulsklokkene at jeg har ganske høy makspuls. Har vært oppe i 225 en gang når jeg presset meg skikkelig. Så det er nok gjerne det at du har høy makspuls
Bonito Skrevet 26. januar 2011 Forfatter #5 Skrevet 26. januar 2011 Tusen takk for svar. Jeg kan holde på en stund med såpass høy puls, uten å bli helt utslitt. Pleier ikke å føle meg uvel heller. Så da er det nok bare det dere sier her, at jeg har høy maxpuls. Etterhvert puster jeg ganske kraftig, så pleier å roe ned å kjøre intervaller isteden når jeg kommer til det punktet.
Supraspinatus Skrevet 26. januar 2011 #6 Skrevet 26. januar 2011 Noen som har god greie på puls her inne? Det har seg slik at jeg som regel har veldig høy puls ved bevegelse. Både normal bevegelse og under trening. I dag jogget jeg på tredemølle 20 min, i 8,5 kmt. Pulsen steg da til rundt 190, og holdt seg stabil til jeg sakket farten igjen. Jeg føler ikke jeg har store problemer med å springe de 20 min, selv om pulsen er såpass høy. Men jeg syntes det er litt rart at den stiger så voldsomt, og så raskt ved bevegelse. Hvilepulsen min ligger på rundt 70, så er ikke i superform. Men alikevel?? Noen som kan forklare meg litt rundt dette temaet? Brukte du pulsklokke eller måleren på tredemøllen? På tredemøllen der jeg trener påstår den at jeg trente 30 min med snittpuls på 233. Jeg løp da i hastighet 10 og hadde ingen problemer med å prate lett med sidemannen. Målerne på møllene er elendige og bør ikke stoles på. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå