AnonymBruker Skrevet 25. januar 2011 #1 Skrevet 25. januar 2011 Kort fortalt, jeg er student. Og jeg er veldig glad i å lage mat Men når man ser på profesjonelle kokker så ser man alltid det at de bruker plenty av råvarer, en enkelt vaniljestang i butikken koster jo rundt en 10 kroner, men de tar gjerne 2-3 stykker, kutter opp grovt og bruker som smakstilsetning. Hadde dette kostet 30 kroner tror jeg de hadde moderert seg litt mer for å si det sånn Gode tips til hvordan det går an å få tak i spesielt krydder i litt store porsjoner. Jeg blir så fantastisk irritert fordi det er så mye mat som ikke går an å lage i det daglige på grunn "Norske Priser"... Coq au Vin koster jo like mye for min del som på en resturant =\
Gjest Airi Skrevet 25. januar 2011 #2 Skrevet 25. januar 2011 Jeg handler mye på innvandrerbutikker, krydder er generelt mye billigere der
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2011 #3 Skrevet 25. januar 2011 Men når man ser på profesjonelle kokker så ser man alltid det at de bruker plenty av råvarer, en enkelt vaniljestang i butikken koster jo rundt en 10 kroner, men de tar gjerne 2-3 stykker, kutter opp grovt og bruker som smakstilsetning. Hadde dette kostet 30 kroner tror jeg de hadde moderert seg litt mer for å si det sånn Mange proffe kokker modererer seg ikke nei - antagelig bruker endel av dem vaniljestenger som er langt dyrere enn det fordi de er opptat av kvaliteten. Er det en rett som ikke kan tilpasses budsjettet deres fordi det kompromisserer kvaliteten, så lager de vel heller en annen rett.
Kamikatze Skrevet 25. januar 2011 #4 Skrevet 25. januar 2011 Greier du ikke hane i vin, greier du kanskje kyllinglår i vinbunnsk, eller om du er interessert i mat, og evner å lage ditt eget: kyllingfilet i druejuice ellerno? Ellers blir det fort hermegås i kokebok... Du kan jo prøve å ta direkte kontakt med krydderimportører? Snakke litt med kokker om hvor de henter råvarer? Selvdyrkede urter kan du ha i krukke på kjøkkenet. Frø er ikke så dyrt.Jord er gratis, potter er bare et spørsmål om kreativitet. Pepper og paprika er voksevillige, og kan brukes som prydplanter. Siste krever mye lys, vann og næring. Setter du frø nå, kan plantene få komme ut til våren/sommeren, og bli store og sterke. Altankasser rommer også litt. Mye kan fryses og tørkes. Plassbegrensning kan motvirkes ved å alliere seg med likesinnede. Du tar salvien, mens jeg tar løken. Mens alle har sin egen persille og gressløk og daglig ferskkrydder...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå