Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøvde å søke på NAV sine sider, men ble ikke klokere.

Får man støtte hvis man er student og blir gravid? Hvor mye får man? Er det en slags minstetakst man får hvis man ikke jobber ved siden av?

Takk for hjelp!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle som ikke har krav på foreldrepenger (jobbet i minst 6 av 10 mnd før fødsel) kan søke om engangsstønad hos NAV. Den er på 1/2 G, som i dag tilsvarer ca 35 000 kr. I tillegg kan du få fødseslstipend og forsørgerstipend fra lånekassen.

Skrevet

I tillegg kan du ha rett til engangsbeløpet fra NAV

Gjest Spinell
Skrevet (endret)

Hvis du ikke har hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de siste ti månedene før fødsel har du heller ingen rett til foreldrepenger.

Hvis du ikke har denne rettigheten har du rett på engangsstønad på kr 35263,00 ved fødselen.

Edit:

Beklager ekko av de andre. Du verden så mange som var hjelpevillige her ;)

Endret av Spinell
Skrevet

Alle som ikke har krav på foreldrepenger (jobbet i minst 6 av 10 mnd før fødsel) kan søke om engangsstønad hos NAV. Den er på 1/2 G, som i dag tilsvarer ca 35 000 kr. I tillegg kan du få fødseslstipend og forsørgerstipend fra lånekassen.

Hva hvis man har jobbet litt ved siden av? :klø:

Skrevet

Hvis du ikke har hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de siste ti månedene før fødsel har du heller ingen rett til foreldrepenger.

Hvis du ikke har denne rettigheten har du rett på engangsstønad på kr 35263,00 ved fødselen.

Edit:

Beklager ekko av de andre. Du verden så mange som var hjelpevillige her ;)

Så man får fødselstipend og engangsstøtte fra NAV?

Hva hvis man har jobba litt ved siden av?

Hvor mye er fødselsstipendet på?

Skrevet

Tusen takk for svar! :) Så man bør greie seg greit på dette stipendet da?

Skrevet

Hva hvis man har jobbet litt ved siden av? :klø:

Du vil få det som lønner seg. Om du har jobbet 6 av 10 mnd før permisjonen starter ( senest 3 uker før termin) OG har tjent mer enn 35 000 forrige kan du søke om foreldrepenger. Da vil du få utbetalt din vanlige lønn i permisjonstiden. Om den var variabel regner de et representativt snitt.

Skrevet

Tusen takk for svar! :) Så man bør greie seg greit på dette stipendet da?

Det går sikkert fint :) Gratulerer med graviditeten!

Skrevet

Har jeg rett på foreldrestipend hvis jeg blir gravid etter endt bachelorstudium?

Skrevet (endret)

Har jeg rett på foreldrestipend hvis jeg blir gravid etter endt bachelorstudium?

Da må du søke deg inn på et nytt studie og søker permisjon derfra. Du må ha studierett for å få stipned fra lånekassen.

Edit: du må også ha hatt RETT på støtte fra lånekassen de siste 6 mnd før fødsel (men du må ikke ha mottatt støtte) ergo må du være student 6 mnd FØR fødsel, og så kan du søke permisjon når fødselen er.

Endret av flickan
Gjest Spinell
Skrevet

Hvis du blir gravid etter studiet bør du jo kunne rekke å jobbe litt før barnet kommer, men hvis du tenker at du blir gravid slik at du føder rett etter at eksamen er avlagt er eneste måten å løse det på at du melder deg opp til et nytt studium, og dermed er berettiget støtte fra lånekassen.

Skrevet

Jeg tror du vil finne fortere ut av ting ved å lese Lånekassen sine sider om det enn å spørre om hver enkelt ting her.

Alle vilkårene under må være oppfylt for at du skal få foreldrestipend:

* Du må ha vært i utdanning og hatt rett til stipend eller lån fra Lånekassen de siste seks månedene før fødselen/adopsjonen. Du trenger ikke å ha mottatt støtte. Vi kan gjøre unntak ved prematur fødsel. Var du i utdanning om våren, vil sommerferien telle med i de seks månedene.

* Du må bo sammen med barnet.

* Ektefellen/samboeren din kan ikke motta foreldrepenger fra Nav samtidig med at du får foreldrestipend. Vi kan gjøre unntak hvis han/hun kombinerer arbeid med gradert uttak av foreldrepenger.

Skrevet

Takk! Har tenkt til å ta master etterhvert! :)

Skrevet

Da kan du søke deg inn på master og så søke permisjon fra studiet :)

Gjest Spinell
Skrevet

Takk! Har tenkt til å ta master etterhvert! :)

Unnskyld at jeg er en drittkjerring nå, men med så liten evne til å finne fram og bruke lett tilgjengelig informasjon som du utviser; hvordan skal du evne å ta en master egentlig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...