Gå til innhold

Måtte svare på om han var døpt i klassen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min, som går i sjette klasse, fortalte at alle i klassen måtte svare på om de var døpt eller ikke. Læreren, som jeg vet er personlig kristen, hadde bedt alle om å rekke opp hånden, og sønnen min var den eneste som ikke var døpt. Han har fortalt meg at han syntes dette var litt ubehagelig.

Selv synes jeg dette er et personlig spørsmål, og det er svært urimelig av en lærer å kreve at elevene skal rekke opp hånden om slike ting.

Dette hadde blitt etterfulgt av informasjon om at alle barn kunne kreve å la seg døpe - og at dette ikke var noe foreldrene kunne bestemme.

Jeg synes som sagt dette var merkelig, og vurderer å ta det opp med læreren direkte. Hverken hun eller resten av elevene i klassen har noe med hva vi velger å gjøre i slike spørsmål.

Hva synes dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syntes faktisk det er drøyt at lærerer gjør slikt. Personlig er jeg motstander at relgion og grunnskole blandes.

• Liker 7
Skrevet

Ærlig talt, kan det virkelig være så farlig?! Hva vet vi om hvilken sammenheng han spurte i?

Jeg blir da ikke sur om noen spør om jeg er døpt. Det er bare et spørsmål. Forresten så bør man ikke døpe seg kristen heller. Spørsmålet er vel i dag ganske åpent mener jeg.

• Liker 1
Skrevet

I utgangspunktet tenkte jeg at det var greit, hvis det var i sammenheng med generell prat om dåp. Men å opplyse om at en 12-åring selv kan kreve å la seg døpe er vel litt voldsomt. Kan de det? Det er 15-års aldersgrense for å melde seg inn- og ut av religiøse organisasjoner, så da kan vel ikke 12-åringer kreve dåp uavhengig av foreldrene?

• Liker 1
Skrevet

Syntes faktisk det er drøyt at lærerer gjør slikt. Personlig er jeg motstander at relgion og grunnskole blandes.

Er du mot at politikk og grunnskole blandes også?

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan ikke se på dette som noe alvorlig overtramp, altså. Ikke at jeg kan se det nødvendig å stille et sånt spørsmål, men så ille synes jeg ikke det er. Selvfølgelig hadde det vært greit å vite hvorfor spørsmålet ble stilt. Var det for å stille noen i det slags dårlig lys fordi læreren er kristen, så var det jo ikke bra. Men da er jo dette noe som må tas opp med skolen.

Det er forresten også religiøse som ikke døper barna sine.

Skrevet

Det spørs jo litt hvilken setting det var i. Underviste han i religion, så må det jo være greit å forhøre seg om elevenes trosretninger. Jeg ville ikke krisemaksimert om det var snakk om noe sånt, men det er klart at man ikke skal få et trossyn man er uenig i trukket ned over hodet i noen settinger, så om dette ikke var i forbindelse med noe faglig, var det ikke på sin plass. Ikke noe jeg ville laget en sak av dog.

Skrevet

Jeg ser på nettsiden til Den Norske Kirke nå. Barnedåp er det foreldrene som bestemmer, voksendåp må man være 15 for å få. Med andre ord; en 12-åring kan ikke kreve dåp uavhengig av foreldrene.

Skrevet

Er du mot at politikk og grunnskole blandes også?

er tråden om meg og politikk? Nei

• Liker 3
Skrevet

Okei, ser nå at læreren har kommet med en slags oppfordring til å døpe seg. Det synes jeg IKKE var noe bra.

Skrevet

Det er vel ikke noe negativt i at skolen informerer om hvilke rettigheter enkeltindivid har og ved hvilken alder? Utviklingen fra barn til voksen er en gradvis prossess. Det er heller ikke sånn at foreldre kan bestemme over hva avkommet bruker pengene sine til helt til de fyller atten.

Skolen driver med opplæring. Noen ganger innebærer det at de lærer ting du finner upassende. Er sikker på at læreren gjør en utmerket jobb. Det gjorde mine, selv om de med god hjelp fra lærebøkene prøvde å frelse oss til å bli stemmekveg for SV eller til nød AP.

• Liker 1
Gjest Linda sofie
Skrevet

Jeg synes ikke det er så ille om en lærer stiller elvene et slikt spørsmål. Det bare et spørsmål. Men jeg skjønner godt at han synes det var litt ubehagelig at alle rakk opp hånden utenom han da.

Skrevet

er tråden om meg og politikk? Nei

Tråden handlet heller ikke om ditt syn på religion.

Dobbeltmoral er ikke dobbelt så bra som bare moral.

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes ikke noe om måten dette tydeligvis ble vinklet på fra lærerens side, og jeg forstår det veldig godt om sønnen din følte det ekkelt eller stigmatiserende.

Da det var snakk om dåp/ikke dåp i klassen til sønnen min, og det kom fram at ikke var døpt ble han etterpå fortalt av medelever at han var djevelens sønn og at han kom til helvete når han døde. De gikk i 4. klasse.

Livssyn er en privatsak, og jeg synes læreren skal holde seg til pensum i stedet for å trekke inn personlige anliggender.

• Liker 8
Skrevet

Hæ?

• Liker 1
Skrevet

Hæ sier jeg også. Jeg svarte på MIN mening om saken. Så jo det hadde noe med tråden å gjøre .

Skrevet

Jeg synes at dette er litt på kanten. Hvorfor trenger læreren vite hvem som er døpt? I en slik setting hvor alle andre rekker opp hånden, er det lett å føle seg utenfor.

jeg synes dessuten det var merkelig at han informerte om voksendåp - det er vanskelig å ikke tolke det som en slags oppfordring. Når informasjonen i tillegg er feilaktig, blir det enda merkeligere. :klø:

• Liker 2
Skrevet

Hæ sier jeg også. Jeg svarte på MIN mening om saken. Så jo det hadde noe med tråden å gjøre .

Nei. Du svarte ikke på din mening om hva læreren gjorde.

Du slengte ut en bemerkning om hvilke holdninger du har til religion.

Skrevet

Nei. Du svarte ikke på din mening om hva læreren gjorde.

Du slengte ut en bemerkning om hvilke holdninger du har til religion.

Så søtt at du trykker pluss på dine egene innlegg :) Foreslår du slutter å kverulere jeg.

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes at dette er litt på kanten. Hvorfor trenger læreren vite hvem som er døpt? I en slik setting hvor alle andre rekker opp hånden, er det lett å føle seg utenfor.

jeg synes dessuten det var merkelig at han informerte om voksendåp - det er vanskelig å ikke tolke det som en slags oppfordring. Når informasjonen i tillegg er feilaktig, blir det enda merkeligere. :klø:

Faktum er at vi vet ikke hva som ble sagt. Vi vet bare at gutten følte seg utenfor fordi han ikke var døpt.

Spekulasjoner basert på rykter fører oss ingen steds hen...

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...