Gå til innhold

50% samværsrett, singel og utdanning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i flere år gått og drømt om å utdanne meg. Men har aldri turt å gjøre noe med det, siden jeg har fast 100% stilling, sikker inntekt, dele 50-50 samværsrett og er singel og bor alene. Lite familie og venner rundt meg har jeg også, så kan ikke lene meg på noen der når det gjelder støtte osv.. Grunn til at jeg nå vurderer utdanning, er fordi bedriften kanskje skal legges ned til sommeren. Alt skal avvikles. Så da blir jeg uten jobb uansett med mindre noe dukker opp. Og siden jeg har tenkt på dette flere ganger likevel, har jeg jo en gylden mulighet nå :)

Så er det da jo slik dessverre, at når du har 50% samværsrett, så har du jo krav på ingenting, sant? Jeg får litt i bidrag, men det er ikke verdt å nevne engang, så lite er det. Men jeg vet jeg kan søke lån hos Lånekassen evt. Men finns det nå annet man kan søke på når det gjelder stønad? Utdanningen vil skje i Trondheim i såfall, men bor såpass langt unna at det vil lønne seg med buss.

Det er det økonomiske som har holdt meg tilbake tidligere, og slik kan det bli denne gangen også. Selv om jeg får arbeidsl.trygd, vil det være mer enn et lite stipend i mnd uansett. Søren, jo mer jeg skriver, jo mer går det opp for meg at dette vil være helt umlig likevel :( Jeg har ikke sjangs til å gå 3 år på skole hvor vi skal overleve kun på stipend i mnd. Faan, som jeg angrer for delt samvær nå. Jeg vedder på at det hadde vært mye bedre om jeg hadde 60-40 i det minste. Hvorfor skal det være så vanskelig? Jeg kommer aldri til å få utdanna meg til det jeg vil bli. Om ingen av dere kloke KG`ere har noen skikkelige tips og råd, og kanskje snakke av egne erfaringer? :) Noen av dere som har vært alene og klart det? hvordan var det økonomisk og hvilke økonomisk støtte fikk dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo ta deg ekstrajobb om du ikke får det til å gå rundt. Du har jo tross alt fri fra ungene annenhver uke og annenhver helg. Plenty av tid til å jobbe ved siden av studiene.

Skrevet

Studielån.

Enklet og greit.

Det får du, på lik linje med andre som ønsker å utdanne seg.

at forbruket må den og du må regne med noen år med smalhans, det er klart, men det er fullt mulig. Det er også mulig at du da vil motta noe mer i bidrag, fordi din inntekt reduseres.

Som en annen også skrev, å jobbe litt ved siden av vil heller ikke være uoverkommelig (hvis man ikke er for kresen!)

Så- hvis du virkelig vil ta en utdannelse, så har du alle muligheter for å få det til.

Skrevet

Skjønner at du vrir hjernen din nå, for det er ikke lett å få en sånn ligning til å gå opp når man er enslig og har forsørgeransvar.

Om du makser studeilån og stipend blir det en utbetaling på ca 8500 per måned i 10 måneder. Du trenger vel endel mer enn det for å leve, så om du får deg en ekstrajobb som kan innbringe 10-12 000 brutto månedlig burde du klare deg greit (alt etter hvilke utgifter du har).

Siden du har annehver uke uten barn så stiller du egentlig endel friere enn om du hadde hatt f.eks kun helger eller sporadiske dager. Du har større frihet til å velge arbeide, og kan om det kniper også arbeide kveld og natt.

Det blir sikkert tøft den tiden det står på, men det er vel 3 år vi snakker om nå? Det klarer du :jepp:

Gjest En mann
Skrevet

Jeg har i flere år gått og drømt om å utdanne meg. Men har aldri turt å gjøre noe med det, siden jeg har fast 100% stilling, sikker inntekt, dele 50-50 samværsrett og er singel og bor alene. Lite familie og venner rundt meg har jeg også, så kan ikke lene meg på noen der når det gjelder støtte osv.. Grunn til at jeg nå vurderer utdanning, er fordi bedriften kanskje skal legges ned til sommeren. Alt skal avvikles. Så da blir jeg uten jobb uansett med mindre noe dukker opp. Og siden jeg har tenkt på dette flere ganger likevel, har jeg jo en gylden mulighet nå :)

Så er det da jo slik dessverre, at når du har 50% samværsrett, så har du jo krav på ingenting, sant? Jeg får litt i bidrag, men det er ikke verdt å nevne engang, så lite er det. Men jeg vet jeg kan søke lån hos Lånekassen evt. Men finns det nå annet man kan søke på når det gjelder stønad? Utdanningen vil skje i Trondheim i såfall, men bor såpass langt unna at det vil lønne seg med buss.

Det er det økonomiske som har holdt meg tilbake tidligere, og slik kan det bli denne gangen også. Selv om jeg får arbeidsl.trygd, vil det være mer enn et lite stipend i mnd uansett. Søren, jo mer jeg skriver, jo mer går det opp for meg at dette vil være helt umlig likevel :( Jeg har ikke sjangs til å gå 3 år på skole hvor vi skal overleve kun på stipend i mnd. Faan, som jeg angrer for delt samvær nå. Jeg vedder på at det hadde vært mye bedre om jeg hadde 60-40 i det minste. Hvorfor skal det være så vanskelig? Jeg kommer aldri til å få utdanna meg til det jeg vil bli. Om ingen av dere kloke KG`ere har noen skikkelige tips og råd, og kanskje snakke av egne erfaringer? :) Noen av dere som har vært alene og klart det? hvordan var det økonomisk og hvilke økonomisk støtte fikk dere?

Du skriver du får litt bidrag,er du bostedsforlder? Om du er er det du som har rettigheter som gies, du er da ikke samværs forelder.

Det er samværsforelder som ikke får støtter.

MEN du blander da her inn barna ang.din utdannelse, du blander inn det den andre forelder har av samvær med barna.

Skulle jeg si FY.......... for dine tanker.

Dere har barn sammen som dere skal i varteta, du skriver hadde jeg abre hatt 60/40 ovs, gremmes over dine tanker opp mot barn og manglende respekt den andre forelder.

Skjekk med nav og statens lånekasse hva du kan få av studiestøtte.

Skrevet

Ta kontakt med nav, det er godt mulig at du kan få overg.stønad. Jeg finner ikke noe på nav sine sider som sier noe om at mottaker av overgangsstønad ikke kan ha 50/50 ordning med den andre foreldren men barnet må ha folkeregistrert adresse hos deg.

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg kan love deg at du får ikke noen overgangsstønad, nei. Jeg har ungen 60%, er bostedsforelder og far har 40% samvær.

Men du får dobbel barnetrygd, bidrag (som du allerede får) og du kan søke om bostøtte. I tillegg til lån fra lånekassen.

Jeg jobber en del ved siden av studier - som er et krevende et - så det kan gå, er jo bare for en kortere periode, men skal innrømme at det kan være slitsomt. Jeg var midt i utdannelsen da det ble slutt mellom faren og meg, så det var aldri aktuelt å avbryte (får ikke noen grad før jeg er helt ferdig).

Skrevet

Jeg fikk ovegangsstønad med 60/40 ordning, naboen får overgangsstønad, studerer og har barna 50%.

Skrevet

Går du på skole mister du retten til ledighetstrygd så det kan du ikke regne som noen mulighet.

Med mindre du går lenge arbeidsledig og nav vil ha deg på tiltak, men 3 årig pleier de ikke å dekke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...