AnonymBruker Skrevet 25. januar 2011 #1 Skrevet 25. januar 2011 Vi går inn i en periode med litt trang økonomi, og jeg prøver å gjøre noen grep for å redusere utgiftene våre litt. Har gått gjennom strøm-, bredbånd- og mobilabb og funnet ut at vi ikke ligger så verst an der. Barnehage, husleie og lånet får vi ikke gjort så mye med, så der skjer ingen endringer heller. Jeg har sagt opp abb på magasinene/avisene vi abbonerer på, og er mer bevisst på mathandlingen. Så kom jeg til forsikringer. Gjennom fagforening får vi veldig gode priser på forsikring i Gjensidige. Har enda ikke sett noen som kan matche det. Men jeg føler at vi er litt overforsikret i grunnen, kan dere hjelpe meg å tenke så jeg ikke gjør noe dumt. Vi har disse forsikringene, og det koster litt tilsammen (årlige priser): Barneforsikring på sønn 18 mnd, 2 139,00 Innbo 1 023,00 Reise 1 056,00 Delkasko Bil verdi 100 000, 4 312,00 Død og uføre for mann 31 år 1 594,00 Død og uføre inkl familieulykke for kvinne 28 år 2 132,00 Grunnpris 148,00 Samlet årspremie: 12 404,00 Saken er at min mann har arvet en %-del av aksjene i et unotert familieselskap til en verdi 5,5 mill, i løpet av dette året kommer han til å arve ytterligere aksjer dvs til en samlet verdi på 11 mill. Dette er jo ikke penger som er lett tilgjengelige, og vi merker ikke noe særlig til de utover at vi har fått h... mye i formuesskatt (derav vi har det litt trangere økonomisk nå). Men om det virkelig skulle knipe vet vi at vi kan selge oss ut av selskapet, evt at det betales ut ekstraordinært utbytte sånn at vi klarer oss. Jeg ser på vilkårene i barneforsikringen og de fleste utbetalinger der er på 1 og 2 G, ved arbeidsuførhet, påbygging av hu, osv. . Det er kun ved 100% medinsinsk invaliditet at det kan utbetales 10 G og etter hva jeg har lest er det uhyre sjelden at barn blir erklært 100% invalid fordi de er i vekst og utvikling og man vet aldri hvordan det blir i fremtiden. Det betyr at om det skulle skje noe vil vi sannsynligvis få opp til 150 000 kr bare. Det er jo ikke store summen. Derfor vurderer jeg rett og slett å avbestille hele forsikringen. Videre har vi delkasko på bilen som er verdt ca 10 000. Vi har kjøpt den først i høst og har derfor ikke opparbeidet oss noe bonus. Vurderer å gjøre om til bare ansvarsforsikring. Innboforsikringen kan vi ikke gjøre noe med, den må vi ha. Skal undersøke om vi har god pris iforhodl til andre. Forsikringssum opptil 1 000 000. Reiseforsikring, helårs. Det er jo kjekt å ha, men akkurat dette året kommer vi ikke til å reise på noen ferie. Jeg har et barn i magen og det blir kanskje bare en tur på hytta til svigers i sommer, ellers blir vi hjemme. Vurderer derfor å kutte denne i år, hva synes dere? Er helårs-greia mye verdt? Ellers tenker vi å avbestille dødsforsikringen min, og uføreforsikringen til mannen min. Siden jeg er student har ikke jeg inntekt, så vi vet allerede at mannen min klarer seg uten meg økonomisk. Selv er jeg selvsagt helt avhengig av ham nå, og vi kan derfor ikke avbestille hans dødsforsikring eller min uføre. Familieselskapet til mannen blir på en måte forsikringen hans, hvis jeg skulle falle fra kan han i verste fall hente kapital derfra. Er det fullstendig uansvarlig av oss å tenke slik? Hva ville dere gjort i tilsvarende situasjon? Jeg føler litt at vi betaler dyrt for noe vi mest sannsynlig aldri kommer til å få bruk for, og at dersom det verste skulle skje har vi faktisk mulighet til å få kapital fra et sted. Det sies vel at man skal forsikre meg mot katastrofene, men ikke noe mer. Kommenter gjerne om det er noen forsikringer vi absolutt ikke bør si opp..
SmallTalk Skrevet 25. januar 2011 #2 Skrevet 25. januar 2011 Vi går inn i en periode med litt trang økonomi, og jeg prøver å gjøre noen grep for å redusere utgiftene våre litt. Har gått gjennom strøm-, bredbånd- og mobilabb og funnet ut at vi ikke ligger så verst an der. Barnehage, husleie og lånet får vi ikke gjort så mye med, så der skjer ingen endringer heller. Jeg har sagt opp abb på magasinene/avisene vi abbonerer på, og er mer bevisst på mathandlingen. Så kom jeg til forsikringer. Gjennom fagforening får vi veldig gode priser på forsikring i Gjensidige. Har enda ikke sett noen som kan matche det. Men jeg føler at vi er litt overforsikret i grunnen, kan dere hjelpe meg å tenke så jeg ikke gjør noe dumt. Vi har disse forsikringene, og det koster litt tilsammen (årlige priser): Barneforsikring på sønn 18 mnd, 2 139,00 Innbo 1 023,00 Reise 1 056,00 Delkasko Bil verdi 100 000, 4 312,00 Død og uføre for mann 31 år 1 594,00 Død og uføre inkl familieulykke for kvinne 28 år 2 132,00 Grunnpris 148,00 Samlet årspremie: 12 404,00 Saken er at min mann har arvet en %-del av aksjene i et unotert familieselskap til en verdi 5,5 mill, i løpet av dette året kommer han til å arve ytterligere aksjer dvs til en samlet verdi på 11 mill. Dette er jo ikke penger som er lett tilgjengelige, og vi merker ikke noe særlig til de utover at vi har fått h... mye i formuesskatt (derav vi har det litt trangere økonomisk nå). Men om det virkelig skulle knipe vet vi at vi kan selge oss ut av selskapet, evt at det betales ut ekstraordinært utbytte sånn at vi klarer oss. Jeg ser på vilkårene i barneforsikringen og de fleste utbetalinger der er på 1 og 2 G, ved arbeidsuførhet, påbygging av hu, osv. . Det er kun ved 100% medinsinsk invaliditet at det kan utbetales 10 G og etter hva jeg har lest er det uhyre sjelden at barn blir erklært 100% invalid fordi de er i vekst og utvikling og man vet aldri hvordan det blir i fremtiden. Det betyr at om det skulle skje noe vil vi sannsynligvis få opp til 150 000 kr bare. Det er jo ikke store summen. Derfor vurderer jeg rett og slett å avbestille hele forsikringen. Videre har vi delkasko på bilen som er verdt ca 10 000. Vi har kjøpt den først i høst og har derfor ikke opparbeidet oss noe bonus. Vurderer å gjøre om til bare ansvarsforsikring. Er verdien på bilen bare 10.000? I såfall hadde jeg sagt opp delkaskoen. Innboforsikringen kan vi ikke gjøre noe med, den må vi ha. Skal undersøke om vi har god pris iforhodl til andre. Forsikringssum opptil 1 000 000. Høres ikke ut til å være så ille priset. Reiseforsikring, helårs. Det er jo kjekt å ha, men akkurat dette året kommer vi ikke til å reise på noen ferie. Jeg har et barn i magen og det blir kanskje bare en tur på hytta til svigers i sommer, ellers blir vi hjemme. Vurderer derfor å kutte denne i år, hva synes dere? Er helårs-greia mye verdt? Dekker denne dere fra dere går ut døra hjemme til dere går inn igjen, eller krever den en flytur eller overnatting for å være gjeldende? Dersom den dekker fra dør til dør, så er den lønnsom å ha dersom dere f.eks skulle ende opp med å få ødelagt en pc på vei til/fra skolen etc, men dersom den krever en flytur/overnatting og dere ikke skal utenlands, så kan dere klare dere uten. Ellers tenker vi å avbestille dødsforsikringen min, og uføreforsikringen til mannen min. Siden jeg er student har ikke jeg inntekt, så vi vet allerede at mannen min klarer seg uten meg økonomisk. Selv er jeg selvsagt helt avhengig av ham nå, og vi kan derfor ikke avbestille hans dødsforsikring eller min uføre. Familieselskapet til mannen blir på en måte forsikringen hans, hvis jeg skulle falle fra kan han i verste fall hente kapital derfra. Nei! Ikke avbestill dødsforsikring, og ei heller uføreforsikring. Detter vel de to forsikringene som virkelig er listet som må-ha forsikringer. Er det fullstendig uansvarlig av oss å tenke slik? Hva ville dere gjort i tilsvarende situasjon? Jeg føler litt at vi betaler dyrt for noe vi mest sannsynlig aldri kommer til å få bruk for, og at dersom det verste skulle skje har vi faktisk mulighet til å få kapital fra et sted. Det sies vel at man skal forsikre meg mot katastrofene, men ikke noe mer. Kommenter gjerne om det er noen forsikringer vi absolutt ikke bør si opp.. Vi er to voksne og betaler godt over 20.000 i året i forsikringer. Har riktig nok forsikring på et hus på over 300 kvm i tillegg, og vi har en del andre personforsikringer som dere ikke har. Vi har også to biler, og ingen barn. Kunne ikke sagt opp noen av forsikringene våre uten å løpe en viss økonomisk risiko. Jeg hadde faktisk ikke tatt sjansen på å redusere noe annet enn bil, og eventuelt reise dersom denne kun gjelder med overnatting/flytur. Og jeg ville sjekket opp om jeg fant en bedre barneforsikring. Jeg hadde ikke tatt sjansen på å ikke forsikre barnet, med tanke på hvor elendig økonomi det vil ende opp med ved en alder av 18 år dersom noe skulle skje.
flickan Skrevet 25. januar 2011 #3 Skrevet 25. januar 2011 Jeg hadde faktisk ikke tatt sjansen på å redusere noe annet enn bil, og eventuelt reise dersom denne kun gjelder med overnatting/flytur. Og jeg ville sjekket opp om jeg fant en bedre barneforsikring. Jeg hadde ikke tatt sjansen på å ikke forsikre barnet, med tanke på hvor elendig økonomi det vil ende opp med ved en alder av 18 år dersom noe skulle skje. Takk for innspill, det setter jeg pris på. Når det gjelder verdien på bilen skulle det stå 100 000 og ikke 10 000, en glipp der. Hva tenker du da? Bortsett fra at det er j... kjipe penger om den skulle begynne å brenne eller bli stjålet, vil det ikke ruinere oss heller. Reise gjelder fra man går ut døra. Jeg tenker og at den er kjekk, men samtidig at nå som det kniper litt kan det være et alternativ å kutte den ut. Jeg får tenke litt mer på det. Er bare ikke så mange andre steder vi kan kutte heller, så jeg får virkelig vurdere hva vi trenger.
flickan Skrevet 25. januar 2011 #4 Skrevet 25. januar 2011 Fader, og der avslørte jeg nicket mitt også.. jaja..
litle_my Skrevet 26. januar 2011 #5 Skrevet 26. januar 2011 Barneforsikring på sønn 18 mnd, 2 139,00 Jeg er kunde i postbanken og får gratis barneforsikring gjennom barnas trygghetskonto: https://www.postbanken.no/no/sikre/barneforsikring/
lillemia Skrevet 26. januar 2011 #6 Skrevet 26. januar 2011 Jeg syns ikke du bør si opp noen av forsikringene, men du kan jo prøve å få et bedre tilbud. Personforsikringer (uføre, dødsfall og ulykke) er et must, ikke noe å gjøre med disse. Delkasko på en bil bør man ha, hvertfall for en bil verdt 100.000. Reiseforsikring er også nyttig, husk at denne (som oftest) også gjelder innenlands, det vil si nesten alle steder utenfor hjemmet. Mye som kan skje på vei til jobb etc. Generelt mener jeg at forsikringer er viktige å ha uansett, men kanskje spesielt om man sliter økonomisk.
flickan Skrevet 26. januar 2011 #7 Skrevet 26. januar 2011 Takk for flere innspill. Jeg er for så vidt enig i at forsikringer er et must, men føler samtidig at familieselskapet er en stor forsikring i seg selv og at vi kanskje derfor er litt "overforsikret". Det at vi har det trangt nå er et resultat av at vi ikke vil tappe selskapet for penger gjennom å ta ut store overskudd, og at vi ikke vil selge fordi vi har lyst å drive selskapet videre. Men OM katastrofeulykken virkelig skulle inntreffe har vi nettopp disse mulighetene og kan hente ut opp til 11 mill. Er det ikke da dumt å forsikre en bil til 100 000 når vi mest sannsynlig ikke får bruk for forsikringen (delkasko dekker kun brann og tyveri), og heller ikke går konk om vi må kjøpe ny. Det samme føler jeg gjelder litt med dødsforsikring på meg f eks. Vi har lån på litt over 1 mill på huset, og sjansen for at noe skal skje meg er jo egentlig mikroskopisk. HVIS noe likevel skulle skje, har mannen mulighet til å hente kapital fra selskapet til å redusere gjelden og han vil dessuten klare å betjene den selv slik den er nå.( Dette vet vi fordi jeg i dag er uten inntekt.) Om mannen skulle dø har ikke jeg samme mulighet, da selskapet er hans særeie og barna vil arve det, så jeg er fullstendig avhengig av livsforsikring på han, det er helt klart. Økonomen i meg sier faktisk at det er fornuftig å si opp forsikringene, resten av meg skriker i mot.
Mermaid Blues Skrevet 29. januar 2011 #8 Skrevet 29. januar 2011 Hva dere enn gjør, ikke si opp personforsikringene. Og ikke flytt dem til noe annet selskap, vilkårmessig er det ingen som dekker bedre enn Gjensidige når det gjelder personforsikring. Bilen...tja, den er verre. Nå er jeg usikker på hva slags rabattavtale dere har med selskapet - er det via YS/NITO/Tekna, feks, eller en totalkunde-avtale? Totalkunderabatten krever tre hovedprodukt, dvs hus, bil, person, så den rabatten vil kunne falle vekk om dere flytter bilen til et annet selskap. Men igjen gir de fleste selskapene bonusopprykk på bil ved skifte minimum et halvt år etter hovedforfall(som da var siste bonusopprykk). Så ved lav bonus lønner det seg absolutt å flytte frem og tilbake hvert halvår til man når 75%. Ansvar er jo en annen mulig vurdering, men dette må dere nesten få en forsikringsrådgiver til å regne på. Men vær oppmerksom på at andre selskaper vil være ivrige på å overta hele forsikringavtalen, og jeg kan ikke understreke tydelig nok hvor gode personforsikringene dere har faktisk er. Har jobbet i flere selskaper, og ville aldri i verden ha valgt noe annet enn Gjensidige på person. Bil kanskje ja, men ikke person. Reiseforsikringen dekker jo ting man blir frastjålet/mister så snart man går ut døra hjemme, så den ville jeg beholdt. Mobiler er dyre, og en 1000-lapp i året for hele familien er billig. Innboen er også svært rimelig. Så ja. Ta en runde på bilen. Men når dere ringer selskaper - gjør dere selv en tjeneste og ikke fortell selgeren der hvor mye dere betaler fra før.
Lissi Skrevet 30. januar 2011 #9 Skrevet 30. januar 2011 (endret) Hva dere enn gjør, ikke si opp personforsikringene. Og ikke flytt dem til noe annet selskap, vilkårmessig er det ingen som dekker bedre enn Gjensidige når det gjelder personforsikring. Bilen...tja, den er verre. Nå er jeg usikker på hva slags rabattavtale dere har med selskapet - er det via YS/NITO/Tekna, feks, eller en totalkunde-avtale? Totalkunderabatten krever tre hovedprodukt, dvs hus, bil, person, så den rabatten vil kunne falle vekk om dere flytter bilen til et annet selskap. Men igjen gir de fleste selskapene bonusopprykk på bil ved skifte minimum et halvt år etter hovedforfall(som da var siste bonusopprykk). Så ved lav bonus lønner det seg absolutt å flytte frem og tilbake hvert halvår til man når 75%. Ansvar er jo en annen mulig vurdering, men dette må dere nesten få en forsikringsrådgiver til å regne på. Men vær oppmerksom på at andre selskaper vil være ivrige på å overta hele forsikringavtalen, og jeg kan ikke understreke tydelig nok hvor gode personforsikringene dere har faktisk er. Har jobbet i flere selskaper, og ville aldri i verden ha valgt noe annet enn Gjensidige på person. Bil kanskje ja, men ikke person. Reiseforsikringen dekker jo ting man blir frastjålet/mister så snart man går ut døra hjemme, så den ville jeg beholdt. Mobiler er dyre, og en 1000-lapp i året for hele familien er billig. Innboen er også svært rimelig. Så ja. Ta en runde på bilen. Men når dere ringer selskaper - gjør dere selv en tjeneste og ikke fortell selgeren der hvor mye dere betaler fra før. Ingen tvil om at du er ansatt hos Gjensidige! Dere taper ingenting på å sjekke hva andre selskaper skal ha. Vet at Tryg tar kun 1000 kr pr barneforsikring, og du får gratis første året til den du har i magen. Jeg betaler 4000 for full kasko for min bil hos Unison! Ville sjekket prisene hos dem, syns det var mye å betale for delkasko, men det spørs hvilken type bil dette er, om det er veldig sprek motor. Reiseforsikring er kjekt å ha, men skal mye til for at du får dekket noe på den. Da må det være tyveri, og hvem stjeler noe på vei til hytta? Ring en runde, så er jeg sikker på at du kan få redusert kostnadene med et par tusen Reiseforsikringen dekker IKKE ting du mister selv. Det må være tyveri! Har du reise ekstra eller uflaks forsikring så kan man få det dekket. Endret 30. januar 2011 av Lissi
Mermaid Blues Skrevet 30. januar 2011 #10 Skrevet 30. januar 2011 Ingen tvil om at du er ansatt hos Gjensidige! Nei, det er jeg ikke. Som jeg skrev har jeg jobbet i flere selskaper, men nå er det flere år siden jeg slutta som selger. Det jeg har erfart selv er at Gjensidige er best på person og jeg ville ikke hatt personsforsikringer i andre selskap, selv om jeg godt kunne hatt bil, hus og reise et annet sted. Fagforeningsavtaler er vanskelige å matche riktignok, og en såpass lav årspris på delkasko på en bil uten bonus...vel, som jeg sa kan det være lurt å flytte bilen mellom selskaper som gir bonusopprykk hvert halvår til bonusen er høyere. Da går prisen dramatisk ned, så lenge man kjører skadefritt. Hvilket jeg vil påstå er en fordel uansett
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2011 #11 Skrevet 30. januar 2011 Har dere sjekket om innbo er dekket gjennom fagforeningen. For det er nemlig veldig vanlig og da kan dere si opp forsikringen hos Gensidige.
Cata Skrevet 30. januar 2011 #12 Skrevet 30. januar 2011 Si i allfall ikke opp uføreforsikringer, når dere allerede har tegnet dem. De kan være vanskelige å få tegnet (i allfall uten restriksjoner) hvis dere har et "medisinsk rulleblad". Ser da for meg at hvis dere går en periode uten forsikringen og må behandles for noe, så kan det bli litt trøblete å tegne ny når økonomien har bedret seg. Ville vurdert å kutte reiseforsikringen dette året, siden dere likevel ikke skal ut å reise. Og så ville jeg vurdert delkaskoen på bilen, evt. om et annet selskap kan matche bilforsikring og innboforsikring. Er enig med AB #11 at det er lurt å sjekke hva forsikring gjennom arbeidsgiver dekker.
flickan Skrevet 30. januar 2011 #13 Skrevet 30. januar 2011 Hei, jeg ser alle er enige om at vi ikke bør si opp personforsikringene på mannen. Betyr det ingenting at vi har 11 mill i bakhånd? Det er jo mer enn de fleste andre har selv om det evt er forsikret? Jeg kommer til å tenke meg godt om i tiden fremover nå og se hva vi gjør. Takk for tips om å flytte bilforsikring ofte for å oppnå høyere bonus, det skal jeg sjekke opp. Har ikke tid til å svare mer nå, men skal se nøyere på innleggene i kveld. Takk til alle som har svart
SmallTalk Skrevet 30. januar 2011 #14 Skrevet 30. januar 2011 Dersom de 11 millionene sitter fast i en bedrift, så kan det ta tid å få dem ut, og det er heller ikke garantert at dere kan få dem ut når dere virkelig trenger dem. En annen ting er at dere ikke er garantert at firmaet ikke vil gå konk eller noe i fremtiden, og da er det ikke lurt å gamble med forsikringen på mannen din.
Frøken Mitzi Skrevet 30. januar 2011 #15 Skrevet 30. januar 2011 Som Cata skriv, det kan vere vansklig å teikne uføreforsikringar utan restriksjonar, og til eldre man blir, til vanskligare kan det bli. Får sjølv ikkje teikna uføreforsikring grunna ei ryggskade i ung alder, så ville absolutt vore skeptisk til å seie opp den, uavhengig av sikkerheit i firma. Ingen veit kva som skjer fram i tid, ei heller med eit firma...
flickan Skrevet 30. januar 2011 #16 Skrevet 30. januar 2011 Takk for flere svar. Jeg er enig med dere at det er dumt å legge fremtiden i hendene på firmaet, jeg hadde ikke tatt stor nok høyde for at det kan faktisk gå galt der og, selv om jeg ikke ser for meg det akkurat nå, men man vet jo aldri. Men jeg tror jeg har bestemt meg for å kutte reiseforsikringen dette året, siden vi ikke skal på større reiser. Kan sikkert være kjekt om noe skulle skje på vei til skolen, med tanke på tyveri, osv, men det er en sjanse vi er villig til å ta. Vi fant også ut at det bare er så lite som skiller mellom delkasko og ansvar i pris at vi beholder delkasko.
PepsiMax Skrevet 30. januar 2011 #17 Skrevet 30. januar 2011 Har dere sjekket om innbo er dekket gjennom fagforeningen. For det er nemlig veldig vanlig og da kan dere si opp forsikringen hos Gensidige. Dette tenkte jeg på også! Og om ikke så sjekk ut hvilke pris de forlanger. De er ofte VELDIG gunstige ifht andre..
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2011 #18 Skrevet 30. januar 2011 Reiseforsikringen dekker IKKE ting du mister selv. Det må være tyveri! Har du reise ekstra eller uflaks forsikring så kan man få det dekket. Jeg glemte brillene mine på en flyreise, men fikk likevel igjen en del for det på forsikringen. Jeg fikk igjen det de kostet minus en sum (%-sats) de trakk fra pga av at det var selvforskyldt. Og dette var en helt ordinær reiseforsikring via Gjensidige.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2011 #19 Skrevet 30. januar 2011 Har dere sjekket om dere har personforsikringer via jobben? Vi har ingen egne personforsikringer pga at begge har både uføreforsikring og livsforsikring gjennom jobben, den ene i offentlig sektor og den andre i privat sektor.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2011 #20 Skrevet 30. januar 2011 Har dere sjekket om innbo er dekket gjennom fagforeningen. For det er nemlig veldig vanlig og da kan dere si opp forsikringen hos Gensidige. Gjennom fagforening får vi veldig gode priser på forsikring i Gjensidige. Har enda ikke sett noen som kan matche det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå