Gå til innhold

Har dere sett tilbud på peisovner eller har anbefalinger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi MÅ ha en peisovn.

En helt enkel "firkantet" sak.

Vi vil ha en med glassdør for å se flammen og få "peisfølelsen" og den må gi god og effektiv varme.

Hos Byggmakker har de tilbud på en peisovn til 2990,- Billig.. ja, men er den bra nok?

Thor Peisovn

Denne peisovnen har "riktig" utseende egentlig, men jeg er usikker på om den er bra nok.

Dette er ovner jeg liker godt, men som jeg ikke vet prisen på:

Astroline (Dovre)

Dovre 360 CB

Dovre 350 CB

Noen som vet noe om disse ovnene og hva se evt. koster (sånn cirka).

Vi vil gjerne har en ovn som vi kan sette på en plate oppå parketten.

Vet noen om krav o.l. for å få til dette?

Hva kan vi gjøre selv? Alt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har denne fra Rais, men vi har uttaket bak + at den er i svart. Er strålende fornøyd. Prisen var vel litt over 10000

Skrevet

Pappa satt den inn for oss, skulle nok klart det selv også..

Skrevet

Den var flott!

Men prisen var kanskje litt flottere enn vi hadde tenkt oss også :wink:

Var steinplatene inkludert i den prisen eller var det 10000 for bare ovnen.

Lekker var den uansett...

*ringer banken og ber om enda høyere lån*

Skrevet

10 000 var kun for ovnen, og da fikk vi litt avslag. Ganske dyr ja. :-? jeg kunne klart meg med en billigere, men sambo insisterte.. :roll:

Skrevet

Har diskutert litt med sambo og vi har nesten bestemt oss for å kjøpe ovnen på Byggmakker. Vi må ha noe NÅ og kan flytte den enten ned i kjelleren eller opp på soverommet hvis vi finner noe annet neste år (eller om 10 år :blunke: ).

Jeg kunne tenke meg en skikkelig PEIS i stua, men lommeboka sier visst nei til denslags akkurat nå.

Skrevet

Jeg har en Rais 60 - er kanskje ikke det du er ute etter - men må bare nevne at jeg er kjempefornøyd med valget, den er fin og varmer utrolig bra.

Skrevet

Istedenfor peis kan dere jo kjøpe peisinnsats og mure opp rundt.

http://www.peisselskabet.no/produkt.asp?s=...er&id=42&page=1

Kjøpte selv en innsats og fikk murt opp rundt - kom vel på i overkant av 30 000. Fordelen med innsats er jo at det er mye lettere - man kan bruke den både som ovn og peis - mye mer miljøvennlig OG billigere.

Rais ovner er fine , også scan

http://www.rais.dk/dk/default.asp?framemod...eid=0&menuid=10

http://www.warmfurniture.com/page.php?emne_id=246

Skrevet

Det blir for dyrt å mure opp peis akkurat nå.

Masse grunnarbeid og vi har ikke tid.

Men kanskje neste år.

Alle disse peisovnene er ganske lekre, ja. Men jeg tror kanskje at vi bør tenke økonomi i år og få en ovn i hus fortest mulig.

Skrevet
Det blir for dyrt å mure opp peis akkurat nå.

Masse grunnarbeid og vi har ikke tid.

Men kanskje neste år.

Alle disse peisovnene er ganske lekre, ja. Men jeg tror kanskje at vi bør tenke økonomi i år og få en ovn i hus fortest mulig.

Må bare presisere litt - selv om det ikke er aktuelt for dere nå. Bruker dere peisinnsats så kan dere bare mure opp lecablokker rundt - evnt. det finnes ferdige byggesett. Skal du ha en 'ekte' peis så er det mye mer jobb - litt avhengig av hvor sterkt gulvet er så må dere kanskje ha et fundament som peisen skal stå på.

Jeg synes den første ovnen du linket til så bra ut jeg.

Skrevet

Jeg vet ikke hvilken type peis vi velger. Men fundamenter MÅ vi ha. Har flytende gulv, så det kan til nød bære en litt stor peisovn.

Har egentlig mest lyst på en skikkelig peis, men vi velger muligens innsats likevel. Har en murer i familien som kanskje skal få bytte til seg litt jobb etter hvert.

Satser på å tjene fett med penger det neste året. (Særlig ettersom jeg egentlig ikke har jobb fra desember :-? )

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei Lea!

Den peisovnen fra Byggmakker bør være god nok. En effekt på 7kW er ganske bra og et innkast på 40 cm gjør det mulig å få inn vedkubber av en viss størrelse.

Vi har akkurat byttet ut ovnen vi hadde i gangen til en Jøtul 100 for å få bedre effekt og større innkast. Dette gjorde vi selv, men det var jo snakk om å bytte ut på stedet. Er det ny ovn tror jeg fortsatt dere kan montere den selv så sant dere følger reglene om plasserin, brannmur osv., men at brannvesenet/feieren må komme å kontrollere. Spør i kommunen.

Når det gjelder reglene så står de i NBI-blad 552.135, men jeg regner med at du ikke har tilgang til det :blunke: så jeg skal gjengi noe her. Står ovnen nærmere brennbart materiale enn 600mm må du ha brannmur. (Vår består av to element av lettbetong festet til veggen med akrylmasse). Brannmuren må være så stor at korteste avstand fra ovnen til brennbart materiale er min. 300mm (husk også i høyden), og avstanden mellom brannmur og ovn må være minst 100mm. Brannmuren må være minst 100mm tykk og bestå av teglstein, betong, betongstein eller lettbetong.

Gulvet under ovnen må tåle belastningen og brennbart materiale må beskyttes med f.eks. plate av stål, kobber, messing, steinhelle eller keramiske fliser. Vi har glassplate oppå parketten. Billigere å kjøpe på Obs enn på Byggmakker. Platen må gå inn til brannmuren og min. 300mm lenger frem enn ovnen. Bredden må være lik bredden av innkastet.

Dette av "kort" fortalt det som står i NBI-bladet. Håper du får nytte av dette. Lykke til med ovnen. Det er deilig med vedfyring!

Hilsen Lille meg

Skrevet

Vi har denne ovnen fra Jøtul og er virkelig strålende fornøyd:

http://www.jotul.no/archive/F220GP_prod.jpg

Vi satte inn den i sommer, og gjorde alt selv. Ikke noe problem. Vi har laminat på gulvet, men det var bare å lime fast en plate oppå.

Ellers er vel det viktigste å få kontrollert peisen/ovnen av feiren før dere begynner å bruke den, slik at dere får den godkjent. Også er det jo egentlig sånn da at om man ikke har noen ovn fra før, så må man søke om det...

Skrevet
Nytt ildsted er ikke søknaspliktig dersom det blir kontrollert av rette vedkommende.

Hmm....det var nesten litt rart. Feieren så nemlig til oss at det var søknadspliktig, men at han synes det var bortkastet slik at vi slapp å gjøre det... :forvirra:

Gjest Anonymous
Skrevet

Tjorven; gikk du inn på linken jeg la ved? Den er til veiledningen til forskrift om saksbehandling som kommunen jobber etter. § 7 omhandler tiltak som verken krever søknad eller melding og punkt 2 d gjelder ildsteder. Først står det at vedlikehold og reinstallasjon ikke er søknadspliktig, men ildsted som del av nytt bygg er det, men da som en del av hele søknaden. Og så står det "Installasjon av nytt ildsted og øvrige tiltak som gjelder ildsted er unntatt fra søknadsplikten dersom de er sikret en kvalifisert kontroll." De som kan utføre kontroll er bl.a. feiervesenet, så da er det jo det som gjelder i deres tilfelle.

Hjalp det? :wink:

Hilsen Lille meg

Skrevet

Litt avhengig av hvordan man bor så er det også restriksjoner på om man får ha åpen peis eller ikke. Dvs. avhengig av hvor mange som er knyttet til pipeløpet er det restriksjoner. Så lenge det er en ovn med innsats så er det ikke noe problem.

Vil tro det firmaet som selger ovnen kan ordne papirene - de har som regel en feier de bruker til slike saker.

Skrevet
Tjorven; gikk du inn på linken jeg la ved? Den er til veiledningen til forskrift om saksbehandling som kommunen jobber etter. § 7 omhandler tiltak som verken krever søknad eller melding og punkt 2 d gjelder ildsteder. Først står det at vedlikehold og reinstallasjon ikke er søknadspliktig, men ildsted som del av nytt bygg er det, men da som en del av hele søknaden. Og så står det "Installasjon av nytt ildsted og øvrige tiltak som gjelder ildsted er unntatt fra søknadsplikten dersom de er  sikret en kvalifisert kontroll." De som kan utføre kontroll er bl.a. feiervesenet, så da er det jo det som gjelder i deres tilfelle.

Hjalp det? :wink:  

Hilsen Lille meg

Nei, jeg må innrømme at jeg ikke kikket på linken... Men feieren sa altså at vi skulle ha søkt på forhånd (han kontrollere når ovnen var satt inn), og vi har allerede peis fra før og bor i et "gammelt" hus.

Men for oss spiller det ingen rolle, for vi har papir på at det er godkjent og alt i orden. Men kjekk link for folk som skal sette inn peis i fremtiden!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...