Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det varierer litt hva lærerne like å lese om, men generelt er det greit å unngå det samme som alle andre. Tenk deg selv, etter tjue år som lærer blir det litt gjesp å lese det 138. særemnet om Ibsen, Ambjørnsen, Bjørneboe eller Loe, i tillegg til at dette oppfattes som plankeoppgaver. Det er også lettere å gjøre det bra dersom du velger en forfatter eller ett tema du er interessert i. Da jeg gikk på vgs valgte jeg en forfatter læreren aldri hadde hørt om, og fikk god respons og toppkarakter.

Tenk gjennom hva du liker å lese, og dersom du vil ha en forfatter som er ny for deg kan du ta en tur på biblioteket og kikke i hyllene der. Har du liten tid på deg kan du være litt sleip, og velge barne- eller ungdomsbøker, siden disse ofte er kortere og mer lettleste, dersom den eneste begrensningen din er en norsk forfatter.

Dersom du har mulighet til å velge ulike forfattere innenfor ett tema er dette en ok måte å generere mere stoff på, siden du kan bruke mange sider på å sammenligne hvordan de behandler temaet ditt. Må du velge en forfatter kan du oppnå det samme med å velge en forfatter som skriver innenfor ulike sjangre og aldersgrupper, og finne forskjeller og likheter når den samme forfatteren skriver ofr ulike målgrupper.

Å kopiere rett ut av andre oppgaver er dumt i denne digitale tidsalderen, da de fleste lærere er ops på dette, og greier å google.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg trenger også litt hjelp med særemnet; ønsker å ha ungdomslitteratur som temaet og se på hvordan innholdet i disse bøkene har forandre seg siden 70-tallet. Noen som har noen gode, typiske ungdomsbøker fra 70-tallet?

Skrevet

Hva med Amalie Skrams Hellemyrfolket...?

Virkelig klassikere, tror det var 4 bøker (men noen år siden jeg skrev særemne).

Tok meg godt under ei uke å lese bøkene og skrive særemne.. var lettlest og spennende.

Knalgod karakter fikk jeg også... Lærere elsker at man går for personer man faktisk har som pensum ;) Også lærer man pensum mens man skriver... veldig praktisk!

Anbefales på det sterkeste som særemne.

Lykke til, og du har da god tid... Det ordner seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...