AnonymBruker Skrevet 25. januar 2011 #1 Skrevet 25. januar 2011 Går siste året på videregående nå, og må skrive særemne i norskfaget. Altså må jeg velge en norsk forfatter, og lese/analysere 3-5 verk av denne personen. (Ja, litt sent å begynne i slutten av januar, men...) Tenkte det var lurt å spørre her! Hvilken forfatter ville dere valgt? Jeg liker bøker som er litt "dypere", som jeg føler at jeg får utbytte av (altså bryr jeg meg ikke om at boken skal være veldig "underholdende"). I 9. klasse valgte jeg å ha om Gunnar Staalesen, og skjønte at jeg valgte helt feil. Krim er ikke min greie i det hele tatt. I fjor leste jeg Jonas av Jens Bjørneboe, og den likte jeg veldig godt. Vurderer å velge Jensemann, men tenkte jeg kunne høre litt her. Har dere noen forslag?
Gjest B.B. Skrevet 25. januar 2011 #2 Skrevet 25. januar 2011 Selv hadde jeg om Hans Jæger, noe som forsåvidt var ganske kult, men skulle egentlig ønske at jeg hadde valgt Knut Hamsun. Det er mye å hente der, både fra bøkene og livet hans som drittsekk. Ellers tenker jeg at Bjørneboe kanskje er en god idé om du er ute etter noe dypt.
Nurke Skrevet 25. januar 2011 #3 Skrevet 25. januar 2011 jeg valgte Elling bøkene av Ingvar Ambjørnsen da jeg skrev mitt særemne. For det første er de morsom og for det andre så er det sinnssykt mye du kan analysere, for som du sikkert vet så er det nok av spesielle personligheter i serien. lykke til
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2011 #4 Skrevet 25. januar 2011 Hans Jæger kjenner jeg ikke så mye til, men Hamsun er en av de jeg har vurdert. Interessant type, men har hørt en del negativt om ham ja... så jeg vet ikke helt. Var han en oppegående kar (verdt å lese)? Har en venninne som skriver om Ambjørnsen, så da ville jeg hvertfall hatt fordelen med å få litt "inspirasjon" fra henne
Gjest B.B. Skrevet 25. januar 2011 #5 Skrevet 25. januar 2011 Jeg vil absolutt si at han var oppegående som forfatter, ja, men vet jo ikke om du vil synes det samme. Personligheten hans var et kapittel for seg selv, da. Sult er den beste boka jeg har lest. Jeg vil anbefale deg å lese den, Pan og Markens Grøde om du velger Hamsun. Det skal dog sies at noen synes bøkene hans er tunge å lese på grunn av det gamle skriftspråket som ble brukt (veldig høytidelig og danskpreget). Dersom det ikke gjør deg noe er han virkelig verdt å lese. :happy:
Gjest WendyClear Skrevet 25. januar 2011 #6 Skrevet 25. januar 2011 Hva med Jostein Gaarders kabalmysteriet, sofies verden og julemysteriet? Disse henger jo sammen og har en HAUG med referanser til annen litteratur som kan trekkes inn.
sauen87 Skrevet 25. januar 2011 #7 Skrevet 25. januar 2011 Bestialitetens historie av Jens Bjørneboe? Tre frittstående verk, og masse å skrive om. Du er vel ikke nødt å velge en forfatter - du kan vel også sammenligne 3 bøker med likt tema, f.eks -forbudte bøker -kvinnesyn (finn bøker fra forskjellige tidsepoker) osv...
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2011 #8 Skrevet 25. januar 2011 Du er vel ikke nødt å velge en forfatter - du kan vel også sammenligne 3 bøker med likt tema, f.eks -forbudte bøker -kvinnesyn (finn bøker fra forskjellige tidsepoker) Ja, det stemmer. Vet det går an å velge for eksempel folkeeventyr. Man skal egentlig bare lage en problemstilling som man vil utforske... Men eksemplene fra boken var for det meste forfattere, med 3-5 verk. Ikke lyst å være for utradisjonell heller, tar faget som privatisk, så liker å være litt på den "sikre" siden. Men hvis du har noen gode forslag til et slikt tema/problemstilling tar jeg gjerne imot!
Gundel Gaukeley Skrevet 25. januar 2011 #9 Skrevet 25. januar 2011 Selv om Hamsun er en av mine yndlingsforfattere vil jeg kanskje heller anbefale deg å ta en nærmere kikk på Aksel Sandemose. (Du vet han som er mannen bak Janteloven.) http://snl.no/.nbl_biografi/Aksel_Sandemose/utdypning
intellekt Skrevet 26. januar 2011 #10 Skrevet 26. januar 2011 (endret) Bestialitetens historie av Jens Bjørneboe? Tre frittstående verk, og masse å skrive om. Jeg skrev om Bjørneboe og valgte da disse bøkene. Lærte utrolig mye, veldig spennende og gode bøker! I tillegg til de tre bøkene leste jeg biografien om ham: Jens Bjørneboe: mannen, myten og kunsten - av Fredrik Wandrup Vil anbefale Bjørneboe og Bestialitetens historie på det sterkeste! Endret 26. januar 2011 av intellekt
Gjest Raindrops Skrevet 26. januar 2011 #11 Skrevet 26. januar 2011 På mitt særemne gjorde jeg det latterlig enkelt og valgte Erlend Loe - likheter mellom karakterene i et utvalg av bøkene hans.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2011 #12 Skrevet 26. januar 2011 På mitt særemne gjorde jeg det latterlig enkelt og valgte Erlend Loe - likheter mellom karakterene i et utvalg av bøkene hans. Hvilke bøker valgte du? Har bare lest Doppler av ham (likte den veldig godt), har tenkt å lese Naiv.Super og kanskje Tatt av Kvinnen. Han er jo betydelig mye mer lettlest enn de fleste forfatterene nevnt her, så det ville kanskje vært mer "praktisk" å skrive om ham.
Gjest Raindrops Skrevet 26. januar 2011 #13 Skrevet 26. januar 2011 Hvilke bøker valgte du? Har bare lest Doppler av ham (likte den veldig godt), har tenkt å lese Naiv.Super og kanskje Tatt av Kvinnen. Han er jo betydelig mye mer lettlest enn de fleste forfatterene nevnt her, så det ville kanskje vært mer "praktisk" å skrive om ham. Det var faktisk akkurat de tre bøkene jeg tok
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2011 #14 Skrevet 26. januar 2011 Du bør ta noe som det er lett å finne gode særemner på internett om, eller så bør du ta en hvor det er lett å sammenlikne med en utenlandsk bok som du enkelt og greit kan bøffe en analyse fra internett for. Cluet er å nyttemaksimere. Du vil virkelig ikke bruke mer tid enn nødvendig på særemne. Det blir da heller ikke bra. Det beste er å kopiere fra et par-tre særemner som alle er bra, og så sette sammen selv. Du trenger heller ikke ha lest bøkene for å gjøre det. In Fact, å lese bøkene vil jeg kalle for bortkastet tid.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2011 #15 Skrevet 26. januar 2011 Bestialitetens historie av Jens Bjørneboe? Tre frittstående verk, og masse å skrive om. Du er vel ikke nødt å velge en forfatter - du kan vel også sammenligne 3 bøker med likt tema, f.eks -forbudte bøker -kvinnesyn (finn bøker fra forskjellige tidsepoker) osv... Hvis du skal ha en bok om kvinnesyn, så ville jeg tatt en bok av Michel Houllebecq: Tilbake til Krigssonen. Sett den opp mot noe feministisk litteratur, så har du et perfekt utgangspunkt for å stjele materiale fra hissige og illeluktende kvinneguiden-menn vs kvinner diskusjoner.
Gjest WendyClear Skrevet 27. januar 2011 #16 Skrevet 27. januar 2011 Hvilke bøker valgte du? Har bare lest Doppler av ham (likte den veldig godt), har tenkt å lese Naiv.Super og kanskje Tatt av Kvinnen. Han er jo betydelig mye mer lettlest enn de fleste forfatterene nevnt her, så det ville kanskje vært mer "praktisk" å skrive om ham. Anbefaler disse bøkene på det sterkeste! :D
sauen87 Skrevet 27. januar 2011 #17 Skrevet 27. januar 2011 Jeg skrev også, pga tidspress, mitt særemne om Erlend Loes bøker. Skulle gjerne valgt noe mer originalt, sensorer har en tendens til å like at man gjør noe litt annerledes og velger bøker som viser at man virkelig har interesse for god litteratur. Jeg valgte bøkene Doppler, Fakta om Finland (finurlig bok!) og Naiv.Super, som er mine tre favorittbøker av Loe.
Gjest Mikako Skrevet 27. januar 2011 #18 Skrevet 27. januar 2011 Om du er musikkinteressert og glad i å lese nynorsk, kan du for eksempel sammenligne bruken av musikk som virkemiddel i Frode Gryttens "Popsongar" og Lars Amund Vaages "Rubato". To bøker som tar i bruk musikken på veldig ulike måter Om du kunne tenke deg å lese drama, kan du jo skrive om Ibsen, og kanskje se nærmere på samfunnskritikken i noen av stykkene? Bjørneboe er også et godt forslag I mitt kull var det veeeldig mange som skreiv om Ingvar Ambjørnsen og Erlend Loe. Så dette er kanskje litt lite originalt? Man finner kanskje en del om det på nettet, om man vil bruke den metoden, men man sitter igjen med et arbeid som ikke skiller seg ut fra mengden. Sjangsen for god karakter er større om man skriver et særemne sensorene ikke har sett og hørt 100 ganger tidligere. Originalitet og utfordringer blir sett positivt på.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2011 #19 Skrevet 27. januar 2011 Jeg skrev om Arnulf Øverland på mitt særemene og fikk pluss for å ha valgt noe annet enn Ambjørnsen og Loe, som omtrent halvparten av de som tok emnet samtidig med meg gjorde (tok det også som privatist). Bjørneboe er også er gjenganger
Wildy Skrevet 27. januar 2011 #20 Skrevet 27. januar 2011 Nå er det mange år siden jeg skrev særemne på videregående... Jeg tok for meg Amalie Skrams ekteskapsromaner. Lettleste bøke, men mye å ta tak i. Også forfatterens liv er interesant. Kvinnerolle, kjønnsroller, kjærlighet, samfunn, psyksisk helse, seksualitet osv osv JEg kom opp i norsk muntlig, og ble da selvfølgelig spurt om særemnet, fikk seks og masse skryt fra sensor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå