Gjest Abelone Skrevet 22. oktober 2003 #1 Skrevet 22. oktober 2003 Jeg har fått "kjeft" av ei allvitende kjerring fordi jeg ikke brukte salt i vannet når jeg kokte egg........ "Det blir så dau smak på dem...!" Jeg har aldri lært at man skal ha salt i eggvatnet, og jeg har liten tro på at det innvirker på smaken! Ærlig talt...!!! Hva tror dere?? *søker støtte* 8)
'Lilly' Skrevet 22. oktober 2003 #2 Skrevet 22. oktober 2003 Har aldri brukt salt i vannet..... har heller aldri hørt om det.... :-?
xeyes Skrevet 22. oktober 2003 #3 Skrevet 22. oktober 2003 Har aldri brukt salt i vannet..... har heller aldri hørt om det.... :-? Samme her :-?
Gjest Starya Skrevet 22. oktober 2003 #5 Skrevet 22. oktober 2003 :o Nå har jo jeg for vane å pelle av skallet etter kokinga, men det er kanskje bare meg?
Gjest Madam Felle Skrevet 22. oktober 2003 #6 Skrevet 22. oktober 2003 saltet gjør ingen annen virkning enn at de ikke sprekker like lett. Smaken er som uten, for saltet trenger ikke igjennom skallet
Fakse Skrevet 22. oktober 2003 #7 Skrevet 22. oktober 2003 Man bør ha salt i vannet når man koker egg, men det har ingenting med smaken å gjøre. Dersom man stikker hull i toppen(må passe på å stikke i rette enden) og har salt i vannet er sjansen minimal for at eggene sprekker.
Gjest agurk Skrevet 23. oktober 2003 #8 Skrevet 23. oktober 2003 Jepp den eneste grunnen er at eggene ikke skal sprekke. Skal det ha noe på smaken å si må hun ete skallet
Nøste Skrevet 23. oktober 2003 #9 Skrevet 23. oktober 2003 Det jeg vet er at salt i vanet hjelper så ikke eggene sprekker men ikke på smaken, jeg pleier å bruke eggkoker nor jeg koker egg .
jordbær Skrevet 24. oktober 2003 #10 Skrevet 24. oktober 2003 :o Jeg bruker salt i vannet for at det ikke skal sprikke.. Tror jeg? Noen bruker eddik i stedet
Marianne Skrevet 24. oktober 2003 #11 Skrevet 24. oktober 2003 Jeg har heller aldri brukt salt i vannet når jeg koker egg.
Lula Skrevet 24. oktober 2003 #12 Skrevet 24. oktober 2003 Egg tar faktisk til seg veldig mye smak, også gjennom skallet!!! I Frankrike lager man feks. "trøffelegg". Kokte egg (ja, MED skall) legges i et glass sammen med en liten bit trøffel. Skru på lokket og la det stå noen dager. Jeg kan love dere at eggen smaker trøffel, ja :-) MEN, når man koker egg så er de ikke så lang tid i vannet, at jeg tror det gjør noen særlig forskjell på smaken om man har salt i vannet eller ikke.
Gjest 1111 Skrevet 24. oktober 2003 #13 Skrevet 24. oktober 2003 Hvis det er redselen for at egget skal sprekke, er det bare å ta et lite nålestikk i den ene enden av egget. Så sprekker de ikke
Rufus Skrevet 24. oktober 2003 #14 Skrevet 24. oktober 2003 Egg tar faktisk til seg veldig mye smak' date=' også gjennom skallet!!![/quote'] Det er riktig, det - trenger ikke ligge så lenge heller!! Det kan være greit og tenke på når man skal lagre egg generelt...(f eks om man skal male, har løk i nærheten eller lagrer egg i helt nye skap (som ofte lukter litt spesielt!)) Jeg har heller aldri hørt at salt i vannet skal sette smak på eggene!!Enig med resten her som sier eggene er for kort tid i vannet! (Tenk også på at man koker egg med løkskall til påske - de smaker jo ikke løk...)
Fakse Skrevet 24. oktober 2003 #15 Skrevet 24. oktober 2003 Hvis det er redselen for at egget skal sprekke' date=' er det bare å ta et lite nålestikk i den ene enden av egget. Så sprekker de ikke [/quote'] Noen ganger sprekker egg, selv med nålestikk i. Det kan f.eks skje dersom nålestikket er i feil ende, eller eggene har stått opp ned i kjøleskapet (spisse enden skal stå opp, og stikket skal i den spisse enden). Å ha salt i tilleg til et lite hull er helgardering. Har aldri opplevd at egg sprekker da.
Gjest Anonymous Skrevet 24. oktober 2003 #16 Skrevet 24. oktober 2003 Jaja, jeg pleier å ha hull i begge ender og salt i vannet, men jeg har da klart å sprekke eggen fordet! Noen har jo så dårlige skall at de ikke tåler å sees på en gang :-?
Rufus Skrevet 24. oktober 2003 #17 Skrevet 24. oktober 2003 Noen har jo så dårlige skall at de ikke tåler å sees på en gang :-? Det er bakdelen med vannlige "butikk-egg", det! Mitt råd er og kjøpe enten økologiske eller egg fra frittgående høner....de har vanligvis noe tykkere skall. Men aller best er det om du "finner" en bonde som har høner til "eget bruk" - altså ikke driver produksjon og som lar fuglene spise frukt/grønnsaker i tillegg til/istede for kraftfor....da vil du merke stor forskjell både på skallet og fargen på plommen(den er vanligvis mye gulere!)...
Sandra Skrevet 24. oktober 2003 #18 Skrevet 24. oktober 2003 du ser hvor mye egget er kokt etter hvor fort vannet fordamper vekk fra overflaten når du holder det pp en ss. Husker ikke for øyeblikket hvor mange sekunder faren min lærte meg var passe, men tror det var rundt en 6 s.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå