babord Skrevet 24. januar 2011 #1 Del Skrevet 24. januar 2011 Ja, jeg har ryddet som dere kanskje gjetter... I hyllene der jeg oppbevarer tørrvarer fant jeg en del som hadde gått ut på dato. Jeg er usikker på om denne datostemplingen er noe å rette seg etter, og derfor spør jeg dere kloke KG'ere Det gjelder: Mel, forskjellige grovheter, også en uåpnet pakke sammalt grov hvete Tørrgjær Maizena Grøtris Kakao til baking Solsikke- og linfrø Div. posesauser Er det noen som vet hva jeg burde kaste og hva jeg burde ta vare på? Det er forresten ingen fare for at noe av dette blir brukt opp med det første dersom jeg beholder det, så det må tåle å stå en stund til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nuith Skrevet 24. januar 2011 #2 Del Skrevet 24. januar 2011 Utifra personlig erfaring, holder det meste av dette helt greit i 3-5 år, og noe (som kakao og posesauser) greit i 10, dersom det er tørt oppbevart og holdt fritt for smådyr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2011 #3 Del Skrevet 24. januar 2011 Vi har det så godt i Norge at ingenting av det der er noe du trenger å spare på hvis du føler deg usikker, det koster så lite å kjøpe nytt likevel. Men i tilfelle: Mel holder seg lenge. Tørrgjær holder seg ikke så lenge. Maizena går under mel. Grøtris holder seg veldig lenge (så lenge det oppbevares tørt) kakao holder seg også veldig lenge (velge lenge betyr år) frø ville jeg vært skeptisk til, beroende på hvor gamle de er, men som sagt, billig å kjøpe nytt posesauser holder seg også lenge Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest navnelapp Skrevet 24. januar 2011 #4 Del Skrevet 24. januar 2011 Som alminneleg hovudregel held ting med mindre feitt seg lenger enn ting med feitt. Ingenting av det du listar opp innheld særleg mykje av det, så det meste burde klare seg fint. Det einaste er frøa, dei kan ha blitt harske, eg ville nok ha kasta dei. Eg ville også brukt opp sausane relativt raskt. Resten held seg lenge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 24. januar 2011 #5 Del Skrevet 24. januar 2011 (endret) Beholde! Enig med hun over. "Best før" er noe helt annet enn "holdbar til". Når tørrvarer har utløpsdato, så er det stort sett ikke fordi de blir dårligere etter den datoen, men bare at de kan miste litt smak, eller lignende. Endret 24. januar 2011 av Ludovie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 24. januar 2011 #6 Del Skrevet 24. januar 2011 Jeg mente altså hun før det igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
babord Skrevet 24. januar 2011 Forfatter #7 Del Skrevet 24. januar 2011 Takk for mange gode svar Jeg var nesten mest bekymret for melet jeg, har hørt at det kan komme små bugs i det? Det er oppbevart mørkt og tørt, men bare med sammenbrettet papirpose, ikke lukket med plastpose eller noe sånt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2011 #8 Del Skrevet 24. januar 2011 Takk for mange gode svar Jeg var nesten mest bekymret for melet jeg, har hørt at det kan komme små bugs i det? Det er oppbevart mørkt og tørt, men bare med sammenbrettet papirpose, ikke lukket med plastpose eller noe sånt... Bugs? Mmmm... Proteiner... Jo da. Det kan det. Jeg åpnet selv en pose mel i høst jeg hadde hatt stående siden vinteren. Der lå det skall etter noe mark. Så den gikk rett i søpla. Men nå bor jeg ikke i byen da men langt ute på bygda. Så det er nesten uunngåelig at bugs og kryp fyker rundt her sommerstid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
babord Skrevet 24. januar 2011 Forfatter #9 Del Skrevet 24. januar 2011 Bugs? Mmmm... Proteiner... Jo da. Det kan det. Jeg åpnet selv en pose mel i høst jeg hadde hatt stående siden vinteren. Der lå det skall etter noe mark. Så den gikk rett i søpla. Men nå bor jeg ikke i byen da men langt ute på bygda. Så det er nesten uunngåelig at bugs og kryp fyker rundt her sommerstid. Men er de såpass store at du er sikker på å se de da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nuith Skrevet 24. januar 2011 #10 Del Skrevet 24. januar 2011 Om det kommer udyr eller ikke i melet, har lite med tiden det er oppbevart å gjøre, og desto mer å gjøre med hvor renslig det er oppbevart og hvor godt innpakket det er. Hadde en hybel der det alltid var biller i melet etter en uke, fant etter hvert ut av skapet ikke var skikkelig tett så de krøp rett inn... andre steder har jeg oppbevart åpnede melposer i månedsvis og tilogmed flere år uten tegn til biller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2011 #11 Del Skrevet 24. januar 2011 Hadde en hybel der det alltid var biller i melet etter en uke, fant etter hvert ut av skapet ikke var skikkelig tett så de krøp rett inn... Ja. Jeg har også tenkt på det. Den dagen jeg kjøper meg et eget hus skal jeg ha matskap i metall med sånn magnetlås på døren som man har på kjøleskapet. Så er jeg garantert sikker for insekter i matskapet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 24. januar 2011 #12 Del Skrevet 24. januar 2011 Jeg har aldri opplevd å få biller eller annet utøy i melet, uansett hvor lenge jeg har oppbevart det. Jeg vil tro at sånne ting avhenger veldig sterkt av hvordan man bor (ie. landlig vs urbant, og enebolig med hage vs leilighet), og mye mindre av hvor lenge man oppbevarer melet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
babord Skrevet 25. januar 2011 Forfatter #13 Del Skrevet 25. januar 2011 Jeg har aldri fått dyr i mel jeg heller, og jeg bor i leilighet i byen...men jeg har fått dyr i havregryn her, og de var veldig små og brune, kan ikke garantere at jeg hadde oppdaget de i grovmel... Jeg endte med å kaste de åpnede pakkene og beholde de uåpnede foreløpig...så for jeg ha i bakhodet at de allerede er gamle hvis de blir stående lenge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sulosi Skrevet 25. januar 2011 #14 Del Skrevet 25. januar 2011 Meldyr ser man med en gang. Jeg fant det i en melpose som jeg hadde kjøpt samme dagen. Fikk bytta i en ny men det var dyr i den og så da rydda de butikken for alt av mel med en gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
matentusiasten Skrevet 25. januar 2011 #15 Del Skrevet 25. januar 2011 (endret) Ja, melbiller kan være vanskelig. Etter å ha kokt havregrøt en gang la jeg merke til at det hadde havnet noen linfrø i grøten. Da jeg fikk sett nærmere på linfrøene la jeg merke til at de hadde bittesmå ben. Men tilbake til saken: Jeg brukte mel som var gått ut på dato - jeg prøvde to deiger til og med, og begge ble mislykket i form av at de var utrolig "svake", det vil si null elastisitet (gluten?). Uansett, jeg tenkte ikke på å sjekke datoen før andre deigen hadde blitt mislykket, men det var altså utgått med 1-2 år. Melet var lagret uåpnet, på et tørt og mørkt sted. Endret 25. januar 2011 av matentusiasten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå