Gå til innhold

"Skadelig" for håret å bruke butikkshampo?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Hvor skadelig er det egentlig å bruke vanlig butikkshampo for håret? Har alltid brukt den typen man kjøper på vita/matbutikken, og aldri slik dyr fra frisør. Har ikke merket noe negativ effekt på håret heller, det har alltid vært sunt og friskt.

Har derimot hørt at sulfater/silikoner visstnok legger seg som et lokk utenpå håret, og gjør at andre pleiende stofer ikke trenger inn i håret? Stemmer dette?

Hvis jeg kjøper shampoo i butikk, hvilke stoffer er verstingene på ingredienslista? Elvital eller Gliss eller herbal essences, er de fyfy?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge håret ditt er sunt og friskt gir vel svaret seg selv ;)

• Liker 3
Skrevet (endret)

Butikksjampo og frisørsjampo har blitt testet opp mot hverandre, de inneholder så og si identiske stoffer. Den største forskjellen er at frisørsjampo kan være drøyere. Det veier fremdeles ikke opp mot at en frisørsjampo kan koste 250 kr og en fra kiwi koster 25.

Det er sikkert lurt å unngå silikon da dette legger seg som en hinne på håret og kan gjøre det tungt. Sulfatfri sjampo er mildere og fjerner ikke de naturlige fettstoffene som skal være i hodebunnen. Har en fra bedhead. Den skulle gi volum, men jeg føler ikke den vasker håret mitt helt rent og har heller ikke merket noe til mer volum.

Endret av Vinnie
  • Liker 1
Skrevet

Sist jeg investerte i frisørsjampo ble håret mitt uregjerlig og mistet glansen. Aldri mer.

Skrevet

Butikksjampo og frisørsjampo har blitt testet opp mot hverandre, de inneholder så og si identiske stoffer. Den største forskjellen er at frisørsjampo kan være drøyere. Det veier fremdeles ikke opp mot at en frisørsjampo kan koste 250 kr og en fra kiwi koster 25.

Det er sikkert lurt å unngå silikon da dette legger seg som en hinne på håret og kan gjøre det tungt. Sulfatfri sjampo er mildere og fjerner ikke de naturlige fettstoffene som skal være i hodebunnen. Har en fra bedhead. Den skulle gi volum, men jeg føler ikke den vasker håret mitt helt rent og har heller ikke merket noe til mer volum.

Har også en fra Tigi Bedhead, den rosa som skal gi superstar volum:P Kan ikke si jeg er så begeistret for lukten, og noe volum gir den heller ikke. Men ellers gjør den håret mykt og fint.

Men på innholdsfortegnelsen, står det da silikon og sulfat, eller brukes det andre betegnelser?

Skrevet (endret)

Håret mitt ble mye bedre etter at jeg fant riktig frisørshampo. Jeg måtte prøve meg litt frem før jeg fant en shampo som passet for meg.

Endret av Sunshine
Skrevet

Har også en fra Tigi Bedhead, den rosa som skal gi superstar volum:P Kan ikke si jeg er så begeistret for lukten, og noe volum gir den heller ikke. Men ellers gjør den håret mykt og fint.

Men på innholdsfortegnelsen, står det da silikon og sulfat, eller brukes det andre betegnelser?

I USA er ikke Tigi frisør shampo,der selges den i dagligvare!

• Liker 1
Skrevet

Både hår og hodebunn hos meg trives best med butikkshampoo fremfor frisørshampoo.

• Liker 1
Skrevet

Ja, mange "frisør"-merker som selges på dagligvaren i USA. Og det var jo store oppstandelser fra frisør-Norge når Nille solgte en eller annen frisørshampo til latterlig lav pris.

Jeg ville holdt meg unna produkter med silikoner og SLS. Silikoner fordi at det som du sier legger seg som en hinne og forhindrer f.eks. effekten fra en hårmaske til å trenge godt nok inn i håret. SLS fordi det er irriterende for hodebunnen.

Det er med håret som med huden. Den kan virke helt fantastisk mens man bruker ulike dårlige produkter, men i det lange løp er det ikke bra. Dårlige produkter, det være seg fra dagligvare eller frisør, burde man jo ikke bruke og med god grunn.

Gjest BabyBlue
Skrevet

Synes det viktigste er å finne en shampo som er godt for håret. Men frisørprodukter har som regel bedre sammensatte ingredienser, og er mer drøye og mindre utvannet.

Gjest AnneShirley
Skrevet

Jeg har også kun dårlige erfaringer med "frisørshampo". Nå har jeg heldigvis funnet meg en hyggelig frisør som ikke forsøker å prakke på meg noen produkter hver gang jeg er innom. Og vips har de fått en lojal kunde som heller bruker ekstra penger på behandling av håret i salongen.

• Liker 1
Skrevet

Både hår og hodebunn hos meg trives best med butikkshampoo fremfor frisørshampoo.

ditto

Jeg har også kun dårlige erfaringer med "frisørshampo". Nå har jeg heldigvis funnet meg en hyggelig frisør som ikke forsøker å prakke på meg noen produkter hver gang jeg er innom. Og vips har de fått en lojal kunde som heller bruker ekstra penger på behandling av håret i salongen.

samme her, har aldri hatt så flatt/dødt/glansløst hår og kløende/flassende hodebunn som i perioden jeg testet frisørshampoer. gikk tilbake til gode gamle butikkshampoen og har nå fått betegnelsen "stålhår" av frisøren min... det tåler visst alt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg personlig bruker vanlig Sunlight såpe og balsam i tillegg. Sunlight er helt fritt for rare kjemikalier og balsam i tillegg gir håret glans i tillegg til å forhindre at hodebunnen "tørker ut" (altså forhindrer flass).

Skrevet

Sjampoen er ikke bra for håret så lenge du velger sjampo for feil hårtype/behov. Det nytter ikke med en frisørsjampo til 300,- for tørt hår hvis man har fett hår. Jeg har enda ikke funnet en butikksjampo jeg er fornøyd med. Heller ikke frisørsjampo. Derimot fant jeg en som passet mitt behov på helsekosten. Den er uten sulfater (det gjør en STOR forskjell!!). Den inneholder silikoner, men så lenge jeg skyller godt så har jeg ikke hatt noe ulemper med det. Så da nyter jeg fordelene med det; mindre frizz/babyhår, og blankere hår!

• Liker 1
Skrevet

Sjampoen er ikke bra for håret så lenge du velger sjampo for feil hårtype/behov. Det nytter ikke med en frisørsjampo til 300,- for tørt hår hvis man har fett hår. Jeg har enda ikke funnet en butikksjampo jeg er fornøyd med. Heller ikke frisørsjampo. Derimot fant jeg en som passet mitt behov på helsekosten. Den er uten sulfater (det gjør en STOR forskjell!!). Den inneholder silikoner, men så lenge jeg skyller godt så har jeg ikke hatt noe ulemper med det. Så da nyter jeg fordelene med det; mindre frizz/babyhår, og blankere hår!

Veldig godt poeng. Jeg brukte redken for blondt hår men likte den ikke noe særlig,men all soft derimot!

Gjest Consensio
Skrevet

Jeg har langt og tykt hår som blir klippet kanskje 1 gang i året dersom jeg husker det.

Jeg bruker shampoo og balsam som kjøpes i butikken, og har alltid gjort dette.

Jeg vasker håret mitt ca 3 ganger i uka.

Har ei venninne som er frisør og har prakket på meg en del ting som visstnok skal være så utrolig bra for håret mitt...vel...det er de eneste gangene jeg har hatt problemer med håret, når jeg har testet ut det som skal være så bra.

Til vanlig har jeg ikke problemer, aldri splittede tupper, alltid friskt hår.

Så her brukes det butikkshampoo :Nikke:

• Liker 1
Skrevet

Den eneste butikkshampoen jeg kan bruke uten å få fett hår er FP sin shampo, men den gjør at hodebunnen min blir irritert.

Jeg bruker kun volumshampo og -balsam, og bruker heller en god hårkur en gang iblant. Er veldig glad i Joico sine volumprodukter, men nå har jeg også forelsket meg i Burt's Bees sin volumshampo og -balsam. De er sulfatfrie og gjør ikke hodebunnen min kløende og irritert. I tillegg til at det kan gå noen dager mellom hver vask. Det kunne det ikke når jeg brukte butikkshampo (unntaket var som sagt FP).

Skrevet

Husk at det kan ta noen dager før håret venner seg til den nye shampoen. De første dagene med ny shampo synes jeg alltid er håpløs, men etter en uke eller to fungerer de mye bedre.

• Liker 1
Gjest Consensio
Skrevet

Husk at det kan ta noen dager før håret venner seg til den nye shampoen. De første dagene med ny shampo synes jeg alltid er håpløs, men etter en uke eller to fungerer de mye bedre.

Og hvor mange dager mener du at man burde bruke før det blir et vidunderprodukt?

Min venninne sa ca en uke. Jeg brukte produktene hun ga meg i to uker siden det ble så ille, men at jeg likevel ville gi det en sjans.

Skrevet

Takk for innspill! Tror jeg skal satse på en vanlig "butikkeshampo", som lukter godt! Og som forhåpentligvis er fri for sulfater og slikt;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...