AnonymBruker Skrevet 24. januar 2011 #1 Skrevet 24. januar 2011 Som tittelen sier så skriver jeg på masteroppgaven min. Begynte på den høsten 2010, men startet ikke for fullt før i slutten av høstsemesteret. Nå er jeg på siste semesteret og oppgaven skal inn den 1. Mai. Jeg er på 20 sider totalt (finskrevet, ikke kladd) og det skal være 100 sider totalt. Oppgaven er fortsatt ganske "tynn", har på en måte enda ikke den beste analysen og drøftingen så langt. Føler at jeg kan lett fylle ut et titalls sider til, men føler ikke at argumentene mine er så solide helt enda. Det jeg lurer på, dere som har skrevet masteroppgave tidligre, eller holder på med en nå, hvor langt var dere kommet i oppgaven frem til begynnelsen av vårsemesteret (antall sider, noen ferdige kapitler)? Har dere noen tips til hvordan man skal jobbe med masteroppgaven? F.eks hvor mange timer per dag brukte dere på den?
Havbris Skrevet 24. januar 2011 #2 Skrevet 24. januar 2011 Jeg regner jo med at du har en veileder på oppgaven - og dette bør du diskutere med han/henne. Du bør få hjelp til å lage en tidsplan der du prioriterer på en måte som gjør at kapitlene henger ihop. Jeg synes ikke du har god tid på dette - den siste tiden går ofte med på å sjekke tekniske ting som referanser etc. Du beregner å skrive en masteroppgave på rundt 5 mnd - det er sikkert mulig men da skal mye være på plass idemessig før du får det ned på papiret. Her er det snakk om fulltidsjobbing frem til 1 mai. Du må bruke veilederen!
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2011 #3 Skrevet 24. januar 2011 Holder på med masterutdanning, men skal ikke begynne å skrive på den før til neste år. Har du andre fag i tillegg eller skal du bare skrive på oppgaven frem til mai? Det hørtes litt tynt ut å ha 20 sider hittil, for så å skulle skrive 80 til i løpet av de neste 3 månedene. Om du bare skal skrive oppgave så må du vel minst jobbe 8-9 timer hver dag med den. Og når det nærmer seg må du nok bruke enda flere timer. Går ut i fra du skriver alene, men har du noen som skriver om noe av det samme som du kan diskutere med kanskje? Har ikke så mange tips siden jeg ikke har skrevet master selv.
Havbris Skrevet 24. januar 2011 #4 Skrevet 24. januar 2011 Du bør iallefall ha en disposisjon for oppgaven allerede - den gir retning til resten av skriveprosessen. Selv om du skriver ett og ett kapittel ferdig så vil skrive/tenkeprosesse gjøre at du vil komme til å gjøre endringer underveis for å få teori og metode til å henge godt på problemstillingen din. Metodedel tar ofte tid - avhengig av design og type data.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2011 #5 Skrevet 24. januar 2011 Jeg har ikke skrevet masteroppgave ennå, men lurer også på hvordan du jobber utfra disposisjonen. Ofte vil det vel være nyttig å jobbe mye med teori- og metodedel tidlig, selv om noe av dette må redigeres etter hvert sikkert. Og bare de delene er vel noen sider... Ellers kommer det nok litt an på hva slags fag man driver med, hva slags metoder man bruker osv. Noen ganger kan man ha mye klart for seg etter at undersøkelser/feltarbeid etc er foretatt, men ikke ha kommet så godt i gang med skrivingen, og så kan man komme til et punkt hvor det løsner med skrivinga. Det viktigste er nok at du setter av tilstrekkelig med timer å jobbe med oppgaven hver dag, ikke først og fremst tenker at du har god eller dårlig tid. Og snakk med veileder og medstudenter, få kanskje noen til å lese gjennom det du har så langt.
Kirby Skrevet 25. januar 2011 #6 Skrevet 25. januar 2011 Jeg skal levere samtidig som deg og har nesten 30 sider, et kapittel hvor jeg presenterer materialet mitt/data, og metodekapittelet. Begynner på teorikap. når jeg skal tilbake på skolen. Jeg føler ikke at jeg henger etter fordi 1) Jeg SKAL bli ferdig til 1 mai, og 2) jeg føler foreløpig at jeg har nok av ting å ta tak i for å gjøre oppgaven ferdig. Du bør ta deg en prat med veileder, for du har iallefall ikke med alle delene du skal ha med foreløpig - og da kan du jo gjøre ferdig disse - men jeg tror du trenger en ny innfallsvinkel til oppgaven din om du føler at du er "tom" allerede etter 20 sider. Hvilket fakultet er du på?
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2011 #7 Skrevet 25. januar 2011 Jeg føler ikke at jeg er tom for ideer til hva jeg skal skrive, jeg får til å skrive ned et titalls sider uten problem når jeg først er i 'flyten'. Teorikapittelet mitt er oppe i nesten 15 sider nå, og mer skal det bli for det føler jeg at jeg har god oversikt over. Analysen dog er kun på 10 sider, og veldig kladd-aktig enda. Metoden er på 5 sider. Det er bare at hittil har ikke jeg produsert mer enn 20 sider der jeg på en måte argumenterer godt og drøfter det jeg skal. Jeg har litt problemer med å kun holde meg til det jeg skal, selv om jeg har klare retningslinjer for hva jeg skal gjøre, for plutselig finner jeg meg i at jeg gaper over mer enn det jeg egentlig skal fokusere om. Derfor har ikke jeg skrevet mer enn det jeg har gjort siden jeg har måttet redigere vekk en del. Har ny time med veileder i morgen og er litt redd for at det utkastet jeg har levert nå er litt for "tynt" enda. Hun har tidligere gitt uttrykk for at hun er litt bekymret om jeg kommer klare å gjøre ferdig alt innen fristen (selv om jeg har troen på at jeg kommer klare det). Gruer meg litt. Har også sett for meg at innen januar så har de fleste kommet mye lengre i masteroppgaven sin en det jeg har. I tillegg så jobber jeg ikke så mye som jeg burde, og jeg blir overveldet med angst og dårlig samvittighet. Noen tips til hvordan man burde jobbe med masteroppgaven? Pleier dere å fokusere på et kapittel om gangen, tenker dere på sidetall når dere skriver (f.eks at dere setter av 30 sider til et kapittel, 20 sider til et annet og så videre) eller skriver dere bare i vei? Kirby: er du helt ferdig med noen kapittel enda?
Kirby Skrevet 25. januar 2011 #8 Skrevet 25. januar 2011 Er ferdig med kapittelet om dataene, metodekapittelet er inne til vurdering :gjeiper: Jeg jobber forøvrig ca. annenhver dag fra 9-15 med oppgaven, har fokusert på å få ferdig kapitlene, men man må jo gå litt fram og tilbake og redigere etterhvert.
lillemia Skrevet 26. januar 2011 #9 Skrevet 26. januar 2011 Velkommen i klubben! Til nå har jeg aldri møtt noen som følte de hadde full kontroll og som var helt etter tidsskjema når det gjaldt masteroppgaven. Er det bare skriving som gjenstår? I så fall har du ikke dårlig tid! Siste semesteret av masteroppgaven min hadde jeg mye labarbeid knyttet til masteren (så de endelige resultatene hadde jeg ikke før helt mot slutten) i tillegg til at jeg hadde eksamen i et annet fag. Og jeg hadde kommet omtrent like langt som deg med skrivingen... Det går alltid tregere i starten, og man klarer ikke helt å se hvordan man skal komme opp i minimum antall sider innen fristen, men det går seg til.
lillemia Skrevet 26. januar 2011 #10 Skrevet 26. januar 2011 Pleier dere å fokusere på et kapittel om gangen, tenker dere på sidetall når dere skriver (f.eks at dere setter av 30 sider til et kapittel, 20 sider til et annet og så videre) eller skriver dere bare i vei? Det er nok lurt å bestemme seg for et omtrentlig antall sider for hvert kapittel, slik at man får en balansert oppgave (man ønsker ikke en oppgave med nesten bare teori, og så litt diskusjon på slutten). Vil likevel råde deg til å ikke henge deg for mye opp i antall sider. Det blir fort til at man har bestemt seg for å skrive minst så og så mange sider per dag, noe som ikke alltid er like lett å oppnå.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2011 #11 Skrevet 26. januar 2011 Ja som de over her sier, sett opp en plan, men ikke brenn deg ut.
FruLuna Skrevet 26. januar 2011 #12 Skrevet 26. januar 2011 Jeg har ikke skrevet masteroppgave, men har skrevet noen forskningsartikler og en større oppgave på studiet. Jeg har også innimellom tendens til å skrive meg bort fra oppgaven, slik at en del tid går vekk på å skrive noe som egentlig er irrelevant. Derfor har jeg funnet ut at det hjelper å starte hver "arbeisdag" med å lese gjennom problemstillingen. I tillegg skriver jeg ned konkrete spørsmål jeg skal finne svar på, og så krysser jeg av etter hvert som jeg føler jeg har funnet svar på det. For min del går det ikke å skrive en artikkel fra A til Å, som regel heller ikke et underkapittel fra A til Å. Jeg skriver heller litt her og der og klipper og limer etter hvert slik det passer best. Det er nok vanskelig å sette noen mål for hvor mange sider man skal skrive per dag/uke, men du bør kanskje sette opp en ca. oversikt slik at du vet at du kommer i mål. Husk å sette av god tid til redigering/fiksing på oppgaven din til slutt. Har du mulighet, kan du jo ta en økt i helgene også. Og for all del: bruk veilederen din! Lykke til:) Det er fortsatt lenge til 1.mai!
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2011 #13 Skrevet 26. januar 2011 Hei TS! Jeg har det nøyaktig som deg. Jeg startet på masteroppgaven i fjor høst, men pga. mye rot og styr ellers i livet ble den dessverre nedprioritert og jeg sitter per i dag med 20 ferdige sider. Jeg skal skrive 80 totalt, og levere i midten av mai. Jeg har en veldig optimistisk veileder som mener at dette kommer til å gå veldig fint, så jeg stoler på henne. Jeg er dessverre fan av skippertak og syns det er vanskelig å ha selvdisiplin nok til å jobbe med oppgaven 8 timer om dagen, så det blir kanskje ikke mer enn 3-4, men til gjengjeld er jeg veldig effektiv når jeg først setter i gang og kan fort skrive ned 10 mer eller mindre gode sider i løpet av en dag. Jeg prøver også å tenke at jo lenger ut i masteroppgaven man kommer, jo mer spennende blir det, og dermed går det også lettere. Innledningen var nesten håpløs å få på plass, teorien var vanskelig, men nå som jeg har kommet meg til analysedelen går det mye kjappere! Og sammenligning og avslutning ser jeg NESTEN på som en formalitet Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2011 #14 Skrevet 26. januar 2011 Tusen takk for gode råd Er litt mer positivt innstilt til oppgaven min nå, og skal forbedre lesevanene mine den god del. Lykke til alle dere som også holder på med masteroppgave
Havbris Skrevet 26. januar 2011 #15 Skrevet 26. januar 2011 Det viktigste er at du ser for deg en viss "helhet" over oppgaven, og at du hele tiden sjekker at det du tar med er relevant i forhold til problemstillingen. Da kan du hoppe mellom kapitelene i skriveprosessen - og hele tiden vurdere om ting står i forhold til hverandre. Innledningen kan sluttskrives når det meste andre er i boks - det samme med avslutningen. Men ikke tenk at du skal skrive fra A til Å. Det er helt vanlig å være frustrert underveis. Noe av det du skal lære i denne skrive prosessen er å holde et fokus - og det innebærer at du må velge vekk masse stoff som er interessant - men som ikke er relevant og nødvendig i din oppgave. Du bør ha sånn nogenlunde oversikt over hvilket teoretiske materiale du skal bruke - og ikke bruk masse tid på å finne nytt stoff hele tiden nå. Mange roter seg helt bort i akkurat det og bruker masse tid på å skrive på stoff som må tas vekk etterpå. Vær klar over at de siste rundene som går på redigering og teknisk sjekk kan være mer tidkrevende enn du tror. Og - sjekk at du har opptil flere backup!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå