AnonymBruker Skrevet 24. januar 2011 #1 Skrevet 24. januar 2011 Hei! Lurer på om noen kan gi meg tips om hvordan jeg skal begynne og hva som kan dyrkes i Norge og slikt? Kanskje noen bokanbefalinger for en nybegynner? Har så lyst til å dyrke mine egne grønnsaker og urter, og tenkte å bygge et bedd i hagen til våren. Hvordan holder man gnagere og fugler unna hvis de liker slikt? Jeg er helt grønn bokstavlig talt!
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2011 #2 Skrevet 24. januar 2011 Kan anbefale: Den grønne hageboka (økologisk, kan være litt vanskelig å få gode avlinger i starten, kanskje, hvis man skal følge boka helt, men har fine beskrivelser av ulike vekster) Den nyttigste hageboka (Hageselskapet, ofte å få tak i i bruktbutikk, eller kan bestilles fra selskapet. regner jeg med) Dreyers hagebok er også bra, men jeg har bare en gammel utgave hvor det er mye uaktuell sprøyting og sånt Hva du kan dyrke kommer an på hvor i landet du bor og hvor god og hva slags jord du har. Generelt synes jeg f eks oregano, mynte, timian, persille, dill, rosmarin og kjørvel er greie urter, ikke alle overlever vinteren, men klarer seg fint en sommer. Oregano og mynte har lett for å spre seg, så de bør stå for seg selv eller i potte hvis du ikke vil ha dem overalt. Basilikum og koriander går også an, men vokser sakte hvis du bor et kjølig sted. Av grønnsaker er reddiker, salat, ruccola og sukkererter blant de enkle Bladbete er morsomt, men kan gå i stokk om den ikke er fornøyd med forholdene (og jeg tror pga for lange dager i nord). Mindre sorter nepe, rødbeter... gulrøtter hvis du har egnet jord (trenger endel næring og lett jord), løkvekster... kålvekster er fint, men de krever høy pH i jorda. Generelt bør du ikke dyrke de samme vekstene på samme sted hvert år, da vil du etter hvert få sykdomsproblemer. I bøkene står det endel om hvilke vekstskifter som kan være aktuelle. Det er lurt å dekke bedet med fiberduk om våren etter såing, for å hindre insektangrep og gi bedre temperatur og fuktighet. Etter hvert som plantene blir større kan du fjerne duken. Min (lille!) erfaring er at fugler og gnagere ikke er noe stort problem, men jordrotter kan imidlertid ta jordskokkrøtter og sikkert andre rotgrønnsaker også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå