Gå til innhold

Rosen (betennelse)

Anbefalte innlegg

Gjest vilværeanonym
Skrevet

Hei.

Jeg har noen stygge blåmerkeaktige flekker på leggene som også er ømme, og dro til legen idag. Legen mente jeg hadde Rosen (betennelse under huden) og ga meg penicillin.

Er det noen som har hatt Rosen? Hvor fort spredte betennelsen seg og hvor dårlig ble du? Hvor fort funket medisinen?

Jeg blir litt skremt over hvor ille Rosen kan utvikle seg til å bli, så selv om jeg ikke har hatt feber og nedsatt almenntilstand, er jeg litt redd for at jeg ventet for lenge med å gå til legen. Først nå kjenner jeg at jeg blir litt redd...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke selv hatt det, men har sett pasienter med det på jobben.

De fleste hos oss har hatt feber og dårlig almenntilstand, men de er eldre da.

Et godt råd for å sjekke at det går riktig vei er å tegne en strek på hvor utslettet går og sjekke hver dag at det blir mindre. Blir det mer så ring lege med en gang.

De pasientene som har hatt det hos oss har blitt bedre etter et par dager, men betennelsen er vært der i opptil to uker, men det går sakte ned da.

Skrevet

Takk for tips! Har merket av hvor utslettet er pr nå, og skal følge med fremover.

Skrevet

Min familie har en tendens til å få rosen i unormalt lav alder (mamma fikk f.eks rosen i kneet når hun var ca 45), og man blir rimelig dårlig av infeksjonen. Det er en streptokokkinfeksjon i huden, og gir jo da en rimelig kraftig infeksjon. Heldigvis er den lett å behandle. :)

Mamma fikk infeksjon i kneet, og det var illrødt, kokvarmt og dobbelt så stort som normalt, pluss at hun hadde feber på nærmere 40. Hun fikk penicillin og betennelsen roet seg ganske raskt. :)

Blåmerkelignende flekker hadde hun ikke.

Skrevet

Min familie har en tendens til å få rosen i unormalt lav alder (mamma fikk f.eks rosen i kneet når hun var ca 45), og man blir rimelig dårlig av infeksjonen. Det er en streptokokkinfeksjon i huden, og gir jo da en rimelig kraftig infeksjon. Heldigvis er den lett å behandle. :)

Mamma fikk infeksjon i kneet, og det var illrødt, kokvarmt og dobbelt så stort som normalt, pluss at hun hadde feber på nærmere 40. Hun fikk penicillin og betennelsen roet seg ganske raskt. :)

Blåmerkelignende flekker hadde hun ikke.

Jeg er 33 år, så utenfor den mest vanlige aldersgruppa jeg også. De er ikke direkte blåmerke-aktig, men dyprøde og nesten litt blåaktig i enkelte lys. Betent og varmt er det, men jeg er ikke særlig hoven i selve leggene og har heller ikke hatt feber (ikke som jeg har merket ihvertfall). Det som er rart er at jeg har det på begge beina og at jeg ikke er mer sjuk med tanke på at jeg hadde flekkene i ei uke før jeg gikk til lege.

Men nå var jo ikke legen helt sikker på at det var Rosen, så jeg får spise penicillin og se om det hjelper.

Skrevet

Det ble ikke tatt CRP eller noe sånn for å sjekke om det er betennelse? Er det Rosen så skal nemlig CRP bli ganske høy pga at det er bakterieinfeksjon.

Skrevet

Det ble ikke tatt CRP eller noe sånn for å sjekke om det er betennelse? Er det Rosen så skal nemlig CRP bli ganske høy pga at det er bakterieinfeksjon.

Den behøver ikke å bli så veldig høy. De jeg har testet for det (er ikke så ofte noen får det), så har CRP ligget rundt 23-30.

Skrevet

Joda, legen tok masse blodprøver, bl.a. CRP. Men hun mente det var mest sannsynlig rosen. Tror betennelsen har begynt så smått å gi på seg nå (har tatt penicillin i snart to døgn). Synes flekkene begynner å bli mindre hissig. Krysser fingrene for at det blir bra.

Men fatter fremdeles ikke hvordan jeg pådro meg dette "gammelgubbe"-syndromet... Min eneste teori er at jeg har klødd for mye bakpå leggene i vinter pga tørr og kløende hud. Da kan jeg jo i teorien ha klort hull på huden og smittet med bakterier fra fingrene. Sannelig ikke godt å vite, men blir jo litt nervøs av å få rosen i såpass ung alder.

Skrevet

Ja, og det er altså TS som har logget seg inn og skriver som AB over her :)

Skrevet

Venninna mi hadde rosen på armene i en alder av noenogtjue, så det er vel ikke umulig å få det i ung alder heller. Tror ikke hun hadde noen særlig nedsatt allmenntilstand som jeg kan huske, men hun gikk nok tidlig til lege.

Skrevet

Og nå har jeg fått henvisning til lungerøntgen, antakelig fordi legen var usikker på om det var Rosen eller Knuterosen... Men nå blir jeg sannelig nervøs av det også. Hva om det viser seg å være knuterosen og at jeg har noe annet skummelt i kroppen (sarkoidose eller kreft)? Argh, så mye rart man skal pådra seg og bekymre seg for! :trist:

Skrevet

De pasientene som har hatt det hos oss har blitt bedre etter et par dager, men betennelsen er vært der i opptil to uker, men det går sakte ned da.

Hva mener du her, forresten? Ble alt bedre etter etpar dager, eller var det bare almenntilstanden som ble bedre så fort og utslettet varte i opptil to uker? Mine flekker er der ennå etter fire dager på penicillin, like store og med like mye farge etter som jeg kan se. Jeg tror det er mindre betent enkelte steder og mindre ømt enn før, men jeg hadde forventet raskere og mer bedring av penicillin. Er det normalt at ting tar tid mht utslettet eller tar det lang tid?

Ja jeg bekymrer meg veldig, og finner lite info om hvor lang tid behandling for rosen vanligvis tar. Dessuten begynner jeg jo også å lure på om det er knuterosen jeg har og at penicillinen derfor ikke har noen virkning...

Skrevet

Hva mener du her, forresten? Ble alt bedre etter etpar dager, eller var det bare almenntilstanden som ble bedre så fort og utslettet varte i opptil to uker? Mine flekker er der ennå etter fire dager på penicillin, like store og med like mye farge etter som jeg kan se. Jeg tror det er mindre betent enkelte steder og mindre ømt enn før, men jeg hadde forventet raskere og mer bedring av penicillin. Er det normalt at ting tar tid mht utslettet eller tar det lang tid?

Ja jeg bekymrer meg veldig, og finner lite info om hvor lang tid behandling for rosen vanligvis tar. Dessuten begynner jeg jo også å lure på om det er knuterosen jeg har og at penicillinen derfor ikke har noen virkning...

Litt klønete forklart ser jeg, men ja det var det jeg mente. Almenntilstanden ble ganske fin etter et par dager, men benet var fortsatt like rødt og hovent. Det tok et par uker før det var helt borte.

Skrevet

Litt klønete forklart ser jeg, men ja det var det jeg mente. Almenntilstanden ble ganske fin etter et par dager, men benet var fortsatt like rødt og hovent. Det tok et par uker før det var helt borte.

Takk for svar :)

Igår følte jeg meg så ekstra våken og opplagt og syntes utslettet var mindre rødt og mye mindre ømt, og tenkte positivt. Så våkner jeg imorges og oppdager at jeg har fått noen små flekker foran på leggen som er røde og ømme... Tydeligvis har det blusset litt opp eller noe, så nå blir det vel tilbake til legen og syte igjen. Grrr, nå ble jeg bare deprimert. Jeg vil bli frisk!!! :kjefte:

Skrevet

En liten oppdatering for å tømme meg litt... Jeg har nå fått fastslått at jeg ikke hadde Rosen likevel, men Knuterosen. Med andre ord har jeg ingen bakterieinfeksjon, men mest sannsynlig noe underliggende i kroppen. Prøvene viste ekstremt lavt jernlager og legen snakket om noe "forstyrrelser i blodplatene" som hun ikke ville si noe mer om fordi "det ikke sa meg så mye uansett". Så nå blir det utredning på sykehus og masse ekle og nervøse tanker frem til da. Akkurat nå skulle jeg nesten ønske at det "bare" hadde vært Rosen slik at penicillin hadde fikset problemet og jeg hadde blitt frisk som en fisk.

• 3 uker senere...
Skrevet

I tilfelle noen søker opp rosen eller knuterosen, velger jeg å oppdatere litt her. Det er jo ikke veldig vanlig, og jeg vet at jeg ville ha satt pris på litt info fra noen med erfaring med det rare utslettet hvis jeg hadde søkt rundt på nett etter svar.

Jeg har nå vært til utredning hos blodspesialist. Blodplatene mine var bare lett forhøyet (uten betydning sa spesialisten) og jernlagrene nesten bunnskrapt. Hemoglobin var på ca 11,2 og ikke direkte sjokkerende lavt, men likefullt anemi pga jernmangel. Ellers ingenting rart med blodprøvene mine. Resultatet fra lungerøntgen var fint, ingenting å se i eller rundt lungene mine.

Spesialisten stilte masse spørsmål, undersøkte utslettet (som nå har bleknet en del og ikke gjør vondt lenger) og klemte på buken og lymfeknutene mine. Hun hadde liten erfaring med knuterosen og hva som kan ligge bak, og ante ikke hva som kunne ligge bak utslettet i mitt tilfelle. Hun var klar over at det i mange tilfeller er idiopatisk (uten underliggende årsak), men mente også at det var en ørliten mulighet for at jeg hadde begynt å reagere på p-pillene mine.

Hun syntes å kunne kjenne antydning til noe rett under ribbeina på høyre side (whææ), og det var også litt ømt å bli trykket der, så jeg blir henvist til CT-røntgen for sikkerhets skyld. Utover det venter hun på de siste prøveresultatene (reuma-prøver og noe proteingreier for å sjekke autoimmun/allergisk aktivitet i kroppen) og ga meg beskjed om å ta jerntabletter og sjekke blodprosenten etter ca 3 uker.

Hjelp, så mye greier det blir av et forbaska utslett...

• 1 måned senere...
Skrevet

Hei igjen (dette blir jo rene dagboka). En liten oppdatering om tilstanden i en merkelig kropp. Nå er CT-røntgen og kontroll hos blodspesialist gjennomført, og både jeg og legen er fremdeles like forvirret over hva som utløste knuterosen-utslettet. Utslettet har enda ikke gått helt bort, men det har bleknet temmelig mye og jeg har ikke fått noe tilbakefall eller nye flekker. Det eneste de fant ut av på CT-røntgenbildene var at jeg antakelig har muskelknuter i livmora. Den klumpen legen kjente på forrige undersøkelse fant de ikke ut hva var, da de ikke fant noen klump e.l. på bildene. Alle blodprøver er også fine, og nå har også jernlagrene og blodprosenten begynt å rette på seg etter ivrig jernpillespising.

Så sånn er ståa nå, de finner ingen bakenforliggende årsak til knuterosen-utslettet mitt, men fant tilfeldigvis noe annet som antakelig ikke har med utslettet å gjøre. Med mindre begge deler kommer av hormonforstyrrelse (for mye østrogen) da, og det kan jo hende. Som spesialisten sa: kroppen kan reagere på så mye på så mange måter, og det er ikke alltid man finner årsaken til knuterosen.

Tips til dem med knuterosen er å uansett alltid gå til lege for å utelukke underliggende årsaker i kroppen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...