Audry76 Skrevet 24. januar 2011 #1 Skrevet 24. januar 2011 Hei Hunden vår på 2,5 år ødelegger ofte ting når vi er på jobb. Særlig bøkene mine har det gått hardt utover i det siste... Det er i utgangspunktet kjæresten min sin hund, så jeg har vært i livet til bikkja i et år - og vet at når han var valp var det enda værre. Jeg innbiller meg at det er et eller annet i oppdragelsen som har feilet - og er det noe vi kan gjøre noe med nå?? eller er det for sent?? Jeg har aldri hatt hund før, og det er den første hunden til kjæresten min også. Tar gjerne imot innspill og triks fra mere garvede eiere:-)
L. Kennedy Skrevet 24. januar 2011 #2 Skrevet 24. januar 2011 Hvordan har hjemme-alene-treningen vært fra starten av, har hunden separasjonsangst? Kan være at hunden har alt for mye energi, er understimulert, kjeder seg og må få utløp for det her på en eller annen måte.
loppekasse Skrevet 24. januar 2011 #3 Skrevet 24. januar 2011 Det finnes en bitter-spray som kan sprayes på sko, møbler osv for å unngå at ting ødelegges. Ellers er jeg enig med det som er skrevet over her.. Slit ut hunden med en times tur før dere skal ut, og kanskje avgrense området hvor hunden oppholder seg når dere er borte?
Audry76 Skrevet 24. januar 2011 Forfatter #4 Skrevet 24. januar 2011 Mulig et dumt spørsmål, men hvordan vet man om en hund har seperasjonsangst??? Er det noen spesiell måte den oppfører seg på? Vi har noen leker til han liggende i stuen - stort sett sånne kraftige tau fra dyrebutikken. Han liker å bite de fra hverandre, mindre solid leketøy (pipedyr osv) funker ikke for han fordi han bare ødelegger de. Innbiller meg at han kanskje kjeder seg når han er hjemme - er det et poeng å ha masse forskjellige leker??? Gjemme godbiter? Ha på radioen? Har lest i andre tråder at noen bruker bur, men jeg tenker sånn umiddelbart at det er synd for bikkja. Men jeg er som sagt laaangt fra en hundeekspert
Audry76 Skrevet 24. januar 2011 Forfatter #5 Skrevet 24. januar 2011 Det finnes en bitter-spray som kan sprayes på sko, møbler osv for å unngå at ting ødelegges. Ellers er jeg enig med det som er skrevet over her.. Slit ut hunden med en times tur før dere skal ut, og kanskje avgrense området hvor hunden oppholder seg når dere er borte? Vi lukker alle soverommene, så han har sånn sett bare tilgang til kjøkken, stue og gang. Og er i stua alle bøkene mine er "snufs". Men jo, vi er nok kanskje litt for late om morgenen til å ta den lange turen - men er jo verdt det for å ikke komme hjem til bok-bonanza i stua. :gjeiper:
L. Kennedy Skrevet 24. januar 2011 #6 Skrevet 24. januar 2011 (endret) Hvis det aldri har vært noen hjemme-alene-trening og man bare har gått fra hunden og blitt borte en arbeidsdag, er det ikke utenkelig at hunden har separasjonsangst. Vet dere ikke om hunden bjeffer og er veldig urolig? Jeg ville prøvd å slite ut hunden før jeg dro på jobb, slik at hunden slapper av og henter seg inn mens dere er borte. Kanskje dere kunne avgrenset området enda mer også, f.eks. bare kjøkkenet? Dere kan prøve noe som ligner på dette, hvis dere vil se om det hjelper å la hunden være sysselsatt med noe. Endret 24. januar 2011 av L. Kennedy
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2011 #7 Skrevet 24. januar 2011 hos meg har problemet blitt helt borte med begge hundene mine etter de skjønte hva de hadde lov å bite i. ene hunden fikk jeg som voksen som egentlig skulle bli avlive pga at hun beit i stykker alt. her hos meg har de en STOR leikekasse med 20-30 leker, max 10 kjøpte, resten hjemmelagte. etter de skjønte hva som er lov er det kun en enkelt regning(..hehe...) som er blitt istykkertygget. hvilken rase har dere å hva gjør dere for mentaltrening forresten?
Audry76 Skrevet 24. januar 2011 Forfatter #8 Skrevet 24. januar 2011 hos meg har problemet blitt helt borte med begge hundene mine etter de skjønte hva de hadde lov å bite i. ene hunden fikk jeg som voksen som egentlig skulle bli avlive pga at hun beit i stykker alt. her hos meg har de en STOR leikekasse med 20-30 leker, max 10 kjøpte, resten hjemmelagte. etter de skjønte hva som er lov er det kun en enkelt regning(..hehe...) som er blitt istykkertygget. hvilken rase har dere å hva gjør dere for mentaltrening forresten? Det er en blanding av engelsk stafford og fransk bulldog. Hva gjorde du sånn konkret for å lære hundene hva som er lov å bite i?? Hørtes lurt ut med den kassen, takk for tipset:-)
Audry76 Skrevet 24. januar 2011 Forfatter #9 Skrevet 24. januar 2011 Hvis det aldri har vært noen hjemme-alene-trening og man bare har gått fra hunden og blitt borte en arbeidsdag, er det ikke utenkelig at hunden har separasjonsangst. Vet dere ikke om hunden bjeffer og er veldig urolig? Jeg ville prøvd å slite ut hunden før jeg dro på jobb, slik at hunden slapper av og henter seg inn mens dere er borte. Kanskje dere kunne avgrenset området enda mer også, f.eks. bare kjøkkenet? Dere kan prøve noe som ligner på dette, hvis dere vil se om det hjelper å la hunden være sysselsatt med noe. Vi bodde i blokk før, og vi har ikke inntrykk av at han bjeffer eller er veldig urolig hjemme. Kjæresten min hadde hatt gradvis hjemme-alene trening med han når han var valp, han sa det var først etter en stund at han begynte med å ødelegge ting.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2011 #10 Skrevet 24. januar 2011 Det er en blanding av engelsk stafford og fransk bulldog. Hva gjorde du sånn konkret for å lære hundene hva som er lov å bite i?? Hørtes lurt ut med den kassen, takk for tipset:-) jeg har introdusert alt å sakt "leke" når jeg har gitt den til de, hvis de har tatt imot har jeg gitt masse ros, det gir jeg hver gang jeg ser de med en leke. hvis jeg noen gang ser de tygge på noe annet, sier jeg klart nei bare å gir de en leke å begynner å rose med en gang. ja lekekasse er gull verdt!!! ok, de rasene har jeg lite erfaring med.
Katana Skrevet 24. januar 2011 #11 Skrevet 24. januar 2011 Jeg ville gitt ham en skikkelig luftetur før jeg dro, avgrenset plassen (tilstrekkelig med gang og kjøkken), og latt ham ha noen egne leker han kunne holde på med. Det er tydelig at han kjeder seg mye og har veldig overskudd, så det han først og fremst trenger, er bra med mosjon. Han er ganske ung, så han roer seg nok litt med alder også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå