Gå til innhold

Småbarnsforeldre og trening

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Innholdet er slettet, og tråden er stengt.

Det er ikke lov å bruke forumet til datainnsamling i jobb- eller studiesammenheng eller verving av intervjuobjekter osv. Å bruke forumet til hjelp for å finne kilder og liknende er ok.

Iah, mod

Endret av Iah
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Elixia har barnepass, mens foreldrene trener.

Skrevet

Elixia har barnepass, mens foreldrene trener.

De aller fleste (hvertfall kjedene) har da barnepass.

Gjest mamma_til_2
Skrevet

Har to barn, 1 på 3 år og 1 på 1 år. Begge barna går i bhg. Har samboer. Jobber 100 % begge to.

1. Nei, vil absolutt ikke si at far har bedre tid til trening enn meg, men tror heller det ligger hvor vi prioriterer f.eks når barna er i bhg eller er lagt seg for natten. Jeg bruker "fritiden" uten barna til å handle, møte venninner, vaske klær og hus - og på kveldene når barna er lagt, synes jeg det er veldig greit å rydde leiligheten (tømme oppvaskmaskin,rydde leker,støvsuge,legge klart til morgenen alt av klær/utstyr som man må huske på når man er småbarnsmamma,osv) slik at når familien står opp neste dag, kan vi slippe å stresse med mer enn det som er nødvendig og heller kose oss med stell og frokost.

Mannen kjører avgårde på trening så fort barna sovner, kommer hjem etter 1-2 timer, dusjer ,spiser og legger seg. Han ser ikke støvet og rotet på nivået hvor jeg ser det, men vil nok si at jeg er helt normal når det gjelder dette, og han er litt for giddesløs..

Vi er begge enige om at når barna sover eller er i bhg, er det beste tidspunktet for trening eller andre ting som må/bør gjøres,osv- for i en travel hverdag hvor begge jobber turnus,får man lite familietid hvis man skal stikke på trening rett etter bhg og middag før barna skal legge seg.

2. Det kan jeg ikke svare på, men er veldig spent på svar fra aleneforeldre. Synes de er dyktige som klarer å få hverdagene opp i en kabal :)

3. der hvor både jeg og samboer trener, har de barnepass. litt vriene åpningstider av og til,samt tungvindt at man må bestille 1 dag i forveien da treningslysten kommer og går i løpet av en uke når man er småbarnsmamma.

4. Er veldig fornøyd med treningsenterets småbarns-barnepass, også åpningstidene på selve treningssenteret som er blitt slik at man kan trene fra 05.00 om morgenen til 00.00 på kvelden. Er ikke bemannet etter kl 20,men man har eget adgangskort.

Skrevet

De aller fleste (hvertfall kjedene) har da barnepass.

Her er det Elixia og Sats. Sats har ikke barnepass, Elixia har.

Skrevet

Jeg skal være med og utvikle en en ny treningssenter-kjede som en del av en fiktiv oppgave på skolen. Hovedfokus for denne kjeden skal blant annet være på småbarnsforeldre som ikke trener, eventuelt som har trent før. Jeg har ikke barn selv, og skulle derfor hatt synspunkter og meninger fra dere som er midt i det :)

Her er tre spørsmål jeg skulle hatt svar på:

Er det et større problem for mødre enn for fedre å få tid til trening i hverdagen?

Hva med alenemødre og alenefedre?

Kan treningssenteret bidra på noen måte for at du skal kunne trene selv om du har småbarn?

Hvordan skulle det perfekte treningssenteret for deg som småbarnsforelder vært?

Håper noen gidder å skrive en liten setning om dette.

Tusen takk til dere som gidder :)

Når jeg ble alene måtte jeg melde meg ut av treningssenteret. Rakk rett og slett ikke treninga før barnepasset stengte, og barnepass var jeg nødt til å ha den gang. I stedet kjøpte jeg meg utstyr hjemme.

Når jeg var gift hadde jeg ikke problemer med å få til trening. Da gikk jeg 1 time tidligere om morgenen og trente da, eller trente rett etter jobb.

Det jeg savner på treningssenteret er barnepass for oss med litt større barn. Det er ikke morsomt for de som begynner å bli litt større kun med småunger rundt seg. Ha aktiviteter som barna kan drive med. F.eks. hinderløype, klatrevegg, etc. Eller redd dagen for mange - ha leksehjelp ;) Kan også gjerne sette opp noen tv-spill, ungene elsker det jo.

Ha barnevennlig mat i resepsjonen slik at det går an å ta med seg ungene rett fra skole/barnehage.

Skrevet

Barnepass med gode åpningstider er det aller viktigste. Der hvor jeg trener åpner barnepassen 9, men jeg skulle gjerne sett att den åpnet tidligere.

Aktiviteter for større barn, som noen her nevner er også bra, og kanskje noe mat.

Jeg tror ikke det er så stor forskjell på kjønnene, heller på hva og hvordan man trener. Mannen min liker å sykle og gå på ski, og det kan han ta med barna på f.eks. Ellers løfter han mye vekter her hjemme, og da er det også lettere å finne tid og være litt spontan. Jeg trener på senter, og da må jeg planlegge slik at jeg er der når barnepassen er åpen, eller har barnevakt hjemme.

Noen sentre har timer som er spesielt myntet mot mor og barn. Det skulle jeg ønske vi hadde her også, for det virker veldig koselig.

Skrevet

Vi er et par med en 1 år gammel baby i barnehage. Jeg skulle gjerne begynt å trene, men synes dørstokkmila er litt for lang. :)

Når vi kommer hjem fra jobb ca 4 og ungen legger seg kl seks, sier det seg selv at vi ikke har tid til trening el l. Da må det lages mat og koses masse med ungen, som har vært i barnehagen hele dagen.

Evt kunne jeg fått til å trene på kveldstid når ungen sover (og mannen er hjemme). Har googlet litt, men får litt angst når jeg leser på nettsiden til treningsstudio. Muslekbunter og topptrente folk, timeplaner med trendy engelske betegnelser og forkortelser som jeg ikke aner hva betyr.

Jeg skulle ønsket meg en helt vanlig sal med aerobics to kvelder i uken. Sånn "trim" for hverdagsmennesker som det var i gymsalen på skolen i gamle dager... Så kunne man betale for de timene, og ikke noe årsavgifter og månedlig medlemsskap med personlig trener og lignende.

Hvorfor er det ingen som tilbyr det lenger? :)

Lykke til med nytt treningsstudio. Flott at du tenker på foreldre med småbarn! Sorry at jeg ikke hadde noen konkrete tips...

Gjest Hønemor
Skrevet

Er det et større problem for mødre enn for fedre å få tid til trening i hverdagen?

Ja, det vil jeg si. Ihvertfall for meg. Etter jobb og barnehage vil jeg bare være sammen med barna. Når de er i seng kl 20 skal ting til neste dag legges frem, vaskemaskinen tømmes osv. Dette gjør ikke mannen og som en tidligere sa her så ser han ikke rot og støv. Han kan også dra å trene før ungene har lagt seg uten at det virker som om samvittigheten hans tar skade av det. Når som sagt alt er gjort er jeg trøtt og kommer meg ingen steder. I tillegg skal mannen ha oppmerksomhet.

Lite erfaring her, men de jeg kjenner som er alenemødre har stort sett samme problem som meg.

Kan treningssenteret bidra på noen måte for at du skal kunne trene selv om du har småbarn? Barnepass finnes det, men på tidspunkter jeg ikke kan benytte meg av og sjelden i helgene. Tidspunktene er kl 10 og litt senere på ettermiddagen. Kl 10 er jeg på jobb og ungene i bhg, og ettermiddagen vil jeg tilbringe sammen med ungene og jeg vil ikke sette de til noen andre når de har vært i bhg hele dagen. Disse barnepasserne er ofte veldig unge og jeg vil for eksempel latt de passe babyer eller veldig små barn. Noen er sikkert veldig flinke, men det er ikke alle etter mine observasjoner. Mine barn har alltid hylt og vært hysteriske når jeg drar fra de så det gjør det hele ekstra vanskelig.

Jeg skulle gjerne hatt barna med meg når jeg trenet. Evt. at det var et rom i nærheten de kunne være å leke og spille spill osv men, jeg hadde likevel kontroll på dem. For mindre barn må det jo være en voksen der da...

Skrevet

Jag försöke mig på att träna på ett gym som hade barnpassning men det fungerade aldrig riktigt bra. Öppningstiderna var sämre än gymmets, vissa tider var det fullt på barnpassningen så vi fick vända utan att träna, och vissa dagar var det helt stängt. Det var också ganska ofta olika folk där, inte så mycket personalen utan mer barnen. Det var svårt för mina barn att hitta kompisar de kände igen från förra gången.

Jag har hittat en träning i dag som fungerar. Jag tränar kampsport i en klubb som är barnvänlig, det är ofta andra barn där, och det finns utrymme för barnen att leka självständigt. Så klart, det kräver barn som inte behöver ständig tillsyn, alltså över 3 år ca?

Jag kan idag träna, ha med mig mina barn och se att de springer omkring i ett rum med mjuka mattor, leker från fantasin, eller sitter och ritar, leker med små gubbar eller lyssnar på ljudböcker medan jag tränar.

För mig är det viktigt att barnen är välkomna. Att det finns ett rum eller en yta där de kan leka, stoja lite lagom, rita lite och där det kanske finns andra barn. Min dotter på 4 år "passade" en av mina träningskamraters flickvän en gång. FLickvännen på 25 var jätteglad över att ha fått sitta och hjälpa min dotter att rita i en målarbok :)

Förra veckan fick JAG tjata på mina barn att det var dags att gå hem efter träningen, de hade fortfarande roligt med sina kompisar som de träffat på träningsklubben, och som de också själva tränar med.

Klubben har inte gjort i ordning något särskilt för barnen i form av leksaker, rum, kritor eller liknande - bara sett till att alla vuxna och barn är välkomna och det finns en soffa + bord att sitta i + utrymma att vara i.

Skrevet

Jeg vil tippe at for de aller fleste kommer det også an på antall barn.

Vi har fire, og det kommer ikke på frågan for min del å begynne og trene, samme hva de gjør som aktivitet (og jeg synes at leksehjelp på treningssenteret blir litt trist, men meg om det). Grunnen er at med flere barn, og større barn, går ikke logistikken i hop, vi har de fleste ettermiddager og kvelder fulle av barnas aktiviteter. Jeg vurderte en stund å trene på et senter som ligger på samme sted som to av barnas fotballtreninger, der er vi jo fire ganger i uka uansett. Men så fant jeg ut at det hadde blitt et press til å trene (koster jo 500 i måneden), og hvis jeg aldri kan se på gutta fordi mor skal gjøre sin greie blir det bare stress allikevel... noe vi har nok av. Så (for de fleste, det finnes alltid unntak!), ville jeg droppet å prøve å få med foreldre med mange barn, det er dessverre et tapsprosjekt, hehe...)

Trening veldig viktig for mannen min- han har "alltid" trent. Men han har også måttet ha en pause på to år fordi det ikke er tid til det. Når han nå begynner igjen, velger han et lavprissenter (ingen dårlig samvittighet hvis han ikke trener) med veldig lang åpningstid (trening klokka halv elleve fredag kveld? No problem!).

Skrevet

Ja, just det... ett annat gym jag tränade på ett tag var ett 24/7-gym. Alltså dygnet runt öppet med tider som passar en småbarnsfamilj. Ett vanligt gym är sällan öppet kl 7-8 en söndagsmorgon - en tid som passade mig väldigt bra. Jag gick upp med barnen, åt frukost, väckte maken och smet och tränade. KL 9-10 hade jag tränat och familjen var färdig för en ny dag.

Gymmet hade passerkort och fingeravtryck i en sluss för att komma in, plus separat behörighet in till damernas omklädningsrum. Perfekt.

Skrevet

Tredemølle, trimsykkel og vekter i kjelleren. Det gjør susen :)

Jeg og mannen går ned sammen (med babycall) etter at barna er i seng. Da får vi trent OG vært sammen -skikkelig vinn-vinn.

Gjest white tiger
Skrevet

Jeg tror mange mødre har dårlig samvittighet dersom de er borte fra barna på ettermiddagen. Når jeg og ekssamboeren min var sammen kunne han lett dra å trene/gjøre andre ting på ettermiddagene uten at han fikk dårlig samvittighet. Jeg derimot la alltid treningen til 8-9 tiden på kvelden når barna var i seng for å få mest mulig tid sammen med barna.

Nå er vi ikke sammen, så nå er jeg avhengig av barnepass for å få trent. Trener derfor de dagene barna er hos eksen. Det er barnepass på treningssenteret mitt, men jeg liker ikke å overlate barna til noen verken de eller jeg kjenner..

Mor og barn trening finnes også på senteret mitt, men merker at treningen blir langt mindre effektiv når barna er tilstede.

Skrevet

Jeg er ikke i målgruppen, men har vært.

Først i nokså voksen alder at jeg begynte å trene, og da hadde jeg lite barn og var alene. løsningen var delvis barnepass på senteret der jeg gikk, og delvis trening når ungen var hos far.

På barnepassen savnet jeg at det var litt ordentlige aktivieter for barna, som klatrevegg, matter, ballgbinge etc. Det ble fryktelig mye tv-titting, og jeg tenker at på et treningssenter så kan man vel tilrettelegge for at også barna får bevege seg....

Åpningstider er klart et poeng, jo lengre jo mer tilgjengelig, dette gjelder både barnepassen og selve senteret.

En annen ting jeg hadde likt (og det gjelder nå og) er at det ikke er så himla dyrt å gå på enkelttimer. Når ejg er bundet til et senter, som jeg betaler flerfoldige 100-lapper for å være pr mnd, da bruker jeg ikke ekstrapenger på å gå et annet sted, fordi det, akkurat den dagen passer bedre.

jeg skjønner at sentrene vil tjene penger = folk MÅ binde seg, men merker at det irriterer meg mer og mer.

Skrevet

En annen ting jeg hadde likt (og det gjelder nå og) er at det ikke er så himla dyrt å gå på enkelttimer. Når ejg er bundet til et senter, som jeg betaler flerfoldige 100-lapper for å være pr mnd, da bruker jeg ikke ekstrapenger på å gå et annet sted, fordi det, akkurat den dagen passer bedre.

jeg skjønner at sentrene vil tjene penger = folk MÅ binde seg, men merker at det irriterer meg mer og mer.

En løsning her hadde jo vært å kunne betale for de spesifikke timene, men at dette var litt dyrere enn om du kjøpte ett "alt inkludert" medlemskap med bindingstid. Litt som busser. Det er praktisk når brukerene har månedskort, men man tjener mer på de som betaler hver gang.

Skrevet

[font="Verdana

Kan treningssenteret bidra på noen måte for at du skal kunne trene selv om du har småbarn?

Håper noen gidder å skrive en liten setning om dette.

Tusen takk til dere som gidder :)

Her trener både jeg og samboeren to-tre ganger per uke. vi har hver vår treningsdag, og en dag sammen med barnepass ila uka, og som regel en trening i helgen. Vi legger treningen til etter at ungene er i seng. Vi har funnet ut at dersom vi ønsker å trene, så må man gripe sjansen når den byr seg, og ikke somle en halvtimes tid for da er plutselig sjansen forbi.

Har ingen erfaring som aleneforelder, så det kan jeg ikke svare på.

Det perfekte treningsenteret er et sted med timer ganske sent på kveldene (etter sju), og gjerne drop-in timer som ikke koster skjorta. Det har vi faktisk i bygda her jeg bor, både spinning og sal-timer koster en 50-lapp som drop-in. Jeg synes det er helt supert, for hvis været tillater det, så trener jeg heller ute (ski/løping). Tror det blir mange flere brukere av treningsenteret dersom det er rimelig med drop-in. Skulle jo tro det var litt kjekt for eierne dersom 'medlemmene' faktisk bruker senteret, enn å bare være støttemedlemmer.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...