AnonymBruker Skrevet 24. januar 2011 #1 Skrevet 24. januar 2011 Har en katt som til tross for at hun har fått kvalitetsför hele veien i forige uke ble forstoppet og sluttet å spise og astet opp i et kjør. Hun ble skikkelig dårlig og måtte være hos dyrlegen i 5 dager før de fant ut hva det var og fikk ordnet henne. Herligheten kostet nesten 10.000 kroner og kontoen er tom. Nå en uke etter hun har kommet hjem tror jeg hun har blitt smittet med katteinfluensa i tiden hun var hos dyrlegen. Hun nyser konstant og det renner fra øyne og nese. Men jeg har ikke penger til å ta henne til dyrlegen. Jeg brukte opp alt jeg hadde til forige dyrlegeregning og har selv ikke penger til mat engang. Ikke engang til drosjen for å få henne dit... Så jeg lurer på er, kan katter dø av influensa? Hun spiser og drikker og går på do, og virker plaget og er varm. Men er oppegående. Pleier influensa/slike ting å gå over av seg selv, eller må jeg regne med å miste henne? Jeg har ingen jeg kan låne penger av, og fordi jeg er trygdet får jeg heller ikke lån... Kanskje en tankevekker for de som ønsker seg katt og tror det er gratis. Det er langtifra gratis å ha katt. På to måneder har det kostet meg over 13.000, og nå føler jeg at jeg er ansvarlig for å påføre henne ekstra lidelser og i verste fall er ansvarlig for det hvis hun dør. Jeg skaffet meg ikke katt selv. Fant hun skadet, fikk henne på bena igjen og når man tar seg av en katt sli, så blir man ifølge dyrevernsloven ansvarlig for den.
mellers Skrevet 24. januar 2011 #2 Skrevet 24. januar 2011 Først må jeg si at det er kjempebra at du har hjulpet en katt i nøden :rødme: , de er det mange og tett i mellom! Katteinfluensa, som ofte forårsakes av herpes eller calicivirus, kan være veldig alvorlig og dødelig. Katten er særlig utsatt dersom den er sykelig fra før av, noe jeg antar at katten din er ut i fra det du har skrevet. Jeg antar også at katten ikke har blitt vaksinert mot katteinfluensa mens den har vært i din varetekt da vaksiner bare skal gis til friske katter, og din nylig har vært/er skadet. Det finnes ingen mirakelkur mot katteinfluensa, men det gis antibiotika, smertestillende og febernedsettende - og det vil derfor være viktig at du tar kontakt med veterinær. Jeg forstår at du ikke har økonomiske midler slik situasjonen har blitt, men dersom du tar en prat med klinikken du har brukt tidligere er det godt mulig de kan fakturere deg senere eller gi deg avbetaling da de allerede er kjent med deg og katten. Hvis ikke ville jeg ringt rundt til andre veterinærer og forhørt meg med en gang. Det går også an å ta kontakt med dyrebeskyttelsen eller andre hjelpeorganisasjoner, i og med at dette i utgangspunktet var en tilsynelatende hjemløs, skadet katt som du har hjulpet og brukt all din tilgjengelige kapital på. Det skader ikke å prøve! Ønsker deg lykke til!
Aurora M. Skrevet 24. januar 2011 #3 Skrevet 24. januar 2011 Så lenge hun spiser og drikker, så er det ingen umiddelbar fare, men det kan fort bli verre. Siden hun har feber, ville jeg ha ringt veterinæren og forklart situasjonen og hørt om du kan få en resept på antibiotika pr. tlf. Det koster ikke mye, og ofte er det ikke mer som skal til. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå