Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten skal mekke en stasjonær pc til meg, jeg skulle bare si en pris, så skulle han gjøre resten. Jeg har lite peiling på pris og pc, så det er litt vanskelig. PCen skal brukes hovedsakelig til spill og underholdning.

Jeg lurer på hva slags prisklasse som er mulig å få til en god pc? Er 6-8.000 en fin pris, eller må jeg gå enda høyere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Brukte selv 6000 da jeg bygde stasjonær for halvannet år siden, ikke inkludert skjerm. Fikk for den prisen en god pc som er stillegående men samtidig sterk nok for spill (har ikke prøvd noe mer krevende enn WoW på de høyeste innstillingene, men det funker fint), samt en del litt mer krevende beregninger i forbindelse med skolearbeid.

Så ja, du kan få deg noe fint hjemmemekka for 6000-8000, er veldig fornøyd med den jeg selv fikk for den prisen. :)

Skrevet

Til 6.000-8.000 får du en veldig god pc!

Har du skjerm fra før?

Skrevet

Skjerm skal være inkludert. Må kvitte meg med den skjermen jeg har nå.

Skrevet

Okie. Du får en god PC med skjerm til den prisen. :)

Hadde du hatt skjerm fra før så kunne du ha kjøpt et ekstra skjermkort, det ville ha gitt litt bedre oppløsning (grafikk) i spill. Men det er ikke noe du må ha.

Den PCen du får kjøpt til den prisen kan du godt ha i 3-4 år fremover.

Skrevet

Ok. Tror det blir litt høyere pris enn den som er sagt nå. Takk for innspill. :)

Skrevet

Hva med 10-12 tusen, uten skjerm og tastatur?

Skrevet

o.0 Unødvendig mye. Høres ut som en mac...

Eller også får du en maskin med SLI-grafikkort, superstor skjerm, 8GB ram eller mer, SSD-harddisker i fleng...

Det du trenger er:

8GB RAM - 4GB er nok i dag, men det kan hende du trenger mer etter hvert. 8GB er bra.

Grafikkort med PhysX. PhysX er det som gjør at partikler som feks i røyk ser ekte ut og regnes ut av grafikkortet heller enn av CPU (maskinen) selv.

Skjerm på minimum 21 tom. Gjerne mer.

Harddisk på minimum 1TB og 7200RPM. 10.000 RPM er raskere. Hybrid koster litt mer, men er enda litt raskere. SSD er superraskt, men koster til gjengjeld mer enn det smaker foreløpig.

Det er vel det... Blueray? kanskje? Det vet du best selv.

Skrevet

Må også si at det er inkludert kabinett, det blir jo nesten tusen bare det.

Skrevet

Du burde komme langt med 6-8000, selv med skjerm.

Unntaket er dersom du er haftig gamer, driver med tung grafikkprogrammering eller jobber med flere tunge programmer samtidig (f.eks Abobe Photoshop og Flash samtidig).

Skrevet

stiller veldig store krav til gaming, og pleier å kjøre en god del tunge programmer sammen.

Skrevet

Store krav til gaming krever dyrt skjermkort, prosessor, strømforsyning osv. Dermed må du nok opp i nærmere 10.000 ja...

Normal web, tekst, musikk osv hadde du klart deg lenge med 3-5000,-

Skrevet

Store krav til gaming krever dyrt skjermkort, prosessor, strømforsyning osv. Dermed må du nok opp i nærmere 10.000 ja...

Og ikke minst kjøling!

Skrevet

Og ikke minst kjøling!

Ja, skal vi si at det gå inn under "osv"

:-)

Skrevet

Og ikke minst kjøling!

Tror man like godt kan fleske til med vannkjøling først som sist. Hvis man ikke er komfortabel med å jobbe inni en flymotor da.

Skrevet

Tror man like godt kan fleske til med vannkjøling først som sist. Hvis man ikke er komfortabel med å jobbe inni en flymotor da.

Er det ikke litt risikabelt å bruke vannkjøling?

Skrevet

Trenger ikke nødvendigvis vannkjøling om man er litt bevisst på hvilke komponenter man kjøper.

http://www.hardware.no/artikler/nvidia_geforce_gtx_580/79286

Det står om støynivået nederst på side 3 i den testen.

Vannkjøling trenger ikke å være risikabelt, men det er noe skikkelig griseri for det meste, og noe som krever en god del vedlikehold.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...