*Bumblebee* Skrevet 24. januar 2011 #1 Skrevet 24. januar 2011 jeg har litt "ekstra" på lår og mage,og vil stramme opp stumpen litt. jeg er ca 173-4 høy,og veier et sted mlm 60-62 kg.har slank benbygning,ikke kraftig bygget.men har som sagt ekstra polstring spes.på mage/lår som jeg vil ha bort! nå trener jeg enkel styrketrening på treningsapparater ca 3 ganger i uken(man-ons-fre),hvertfall man og ons. da trener jeg korsrygg,overarmer,mage,lår(innside og fremme),dvs ca 5 forskjellige apparater med 3x10 reps,hver på 15-20 kg. +litt kondisjon på elipsemaskin for å varme opp.(dette er satt opp av en trener på senteret) trener også zumba en gang i uken,og har lyst å begynne på mrl klasser igjen som eg gikk på før.(aerobiktime) mulig jeg bytter ut zumbaen med det.' går også tur med barnevogn,prøver å få det til hver dag,men ikke altid eg kommer meg ut.spørs litt på været o.l. 1:er det noe do`s og dont`s eg må vite om? 2:kan man trene styrke og kondisjon samme dag? 3:hva passer best for mitt behov,hovedvekt på styrke eller på kondisjon/aerobikstrening..? 4:når kan man forvente å se resultater? jeg spiser for det meste knekkebrød med ost og skinke,og drikker en del juice.varierer hva jeg spiser til middag..alt fra pizza til fiskekaker spiser som regel det jeg har lyst på,for å unngå å bli helt "fanatisk"..men prøver å passe på mengden da,spiser meg skjeldent dårlig mett for å si det sklik. har dessverre et veldig svakt forhold til snop og sjokolade..vil vel si jeg er sukkeravhengig MÅ ha litt hver dag,ellers er jeg ikke til å ha i hus..men passer på mengden her også. blir glad om noen som har litt mer peiling på trening o.l. enn meg kan svare
Wiggins Skrevet 24. januar 2011 #2 Skrevet 24. januar 2011 jeg har litt "ekstra" på lår og mage,og vil stramme opp stumpen litt. jeg er ca 173-4 høy,og veier et sted mlm 60-62 kg.har slank benbygning,ikke kraftig bygget.men har som sagt ekstra polstring spes.på mage/lår som jeg vil ha bort! Du kan altså ikke under noen omstendighet kalles overvektig, du er i den nedre delen av det som helsemyndighetene definerer som normalvekt. Det gjør at jeg er sterkt tvilende til at du virkelig kan ha så mye ekstra på mage og lår. De fleste kvinner har en del fett på lårene, det er kvinnekroppens ammelager. For de fleste kvinner er det unaturlig å ha helt flat mage og ikke noe lår. Hvis du sammenligner deg selv med bilder i moteblader så husk på at de er manipulert i Photoshop. Når det er sagt så er det selvsagt sunt å trene. Du kan ikke punktslanke deg; det er ikke sånn som enkelte tror at fettceller blir omdannet til muskelceller. For å bli kvitt fett der du vil bli kvitt det så må du gå ned i fettprosent over hele kroppen. Du må altså forbrenne mer enn du spiser. Det er vanskelig å få til med styrketrening, det må nok en del kondisjonstrening til. Styrketrening er derimot bra i den forstand at det styrker skjelettet og gjør at du får mindre sjanse for diverse belastningsskader. Hva slags utholdenhetstrening du velger å drive med er ikke så viktig, så lenge du får opp pulsen til et sted noe under syreterskelen. Da forbrenner du mye fett og ikke så mye glykogen. Det viktigste er at du synes treningen er gøy. Hvis du trener først og fremst for å gå ned i vekt er det mye mindre sjanse for at du klarer å opprettholde treningsdisiplinen enn hvis du trener noe fordi du synes det er gøy. 1:er det noe do`s og dont`s eg må vite om? Selvsagt. Mange trener utholdenhet med enten for hard eller for lav intensitet. Skaff deg en pulsklokke og les om pulssoner f. eks. her. Husk på at syreterskelen (forhåpentligvis) vil flytte seg oppover etterhvert som du blir i bedre form, så ikke tvihold på de verdiene du finner at gjelder for deg til å begynne med hvis det kjennes lettere ut etterhvert. Det meste av utholdenhetstrening bør bedrives i sone 3. Sone 3 er der du klarer å ligge en god stund uten å stivne. I linken står både Olympiatoppens grenser og Polar sine grenser, det er ikke nødvendigvis dette som gjelder for deg. Etterhvert som du får trent en del vil du lære kroppen din å kjenne, og du får en god følelse for hvor du ligger på skalaen. 2:kan man trene styrke og kondisjon samme dag? Ingenting i veien for det, det er litt avhengig av hvor intenst og omfattende styrkeprogram du utfører. Mitt program tar ca. 40-45 minutter, hvis det da fremdeles er en stund til det stenger pleier jeg å sitte 30-60 minutter på spinningsykkelen etterpå. 3:hva passer best for mitt behov,hovedvekt på styrke eller på kondisjon/aerobikstrening..? Det som gir deg flest og best helsemessige virkninger er å kombinere begge. Hvis målet ditt er å bli tynn er det utholdenhetstrening som gjelder, du kan jo se på dette bildet av Grete Waitz da hun var aktiv maratonløper. 4:når kan man forvente å se resultater? Hvis du var rimelig utrent før du begynte nå, så vil du ganske raskt merke at kondisjonen blir bedre, du vil nok merke stor forskjell på to-tre uker. Det er jo med det meste av slikt at det er størst fremgang til å begynne med, etterhvert som man blir god går det langsommere fordi man nærmer seg kroppens grenser. Hvis du tenker på vekt så avhenger det veldig av hvor disiplinert du klarer å være med kostholdet, og ikke dynge på med for mye snacks og søtsaker. Etter at man har trent en lang økt kjenner man seg gjerne sulten, da er det bra å spise så fort som mulig etterpå, fordi kroppens evne til å omdanne mat til glykogenlager er størst det første kvarteret etter trening. Det vil si at maten går med til å danne glykogenlager, ikke fett. Hvis du lurer på hva glykogen er for noe, så er det kroppens høyoktan energilager, som brukes når intensiteten blir for høy til at energien kan hentes fra fettforbrenning. har dessverre et veldig svakt forhold til snop og sjokolade..vil vel si jeg er sukkeravhengig MÅ ha litt hver dag,ellers er jeg ikke til å ha i hus..men passer på mengden her også. Nei, du bare tror du MÅ ha det. Hvis du klarer å tvinge deg selv til å gå uten en uke så skal du se at du er slett ikke så avhengig som du trodde. Jeg vil si til deg som jeg har sagt til mange andre: Tren fordi det er gøy, ikke primært for å gå ned i vekt. Så sant du ikke spiser anorektiske mengder mat eller har en sjelden sykdom så er trening bare bra. 1
bergans Skrevet 24. januar 2011 #3 Skrevet 24. januar 2011 Ok. først litt "kjeft" og skarpe meningsytringer fra min side. Med en KMI på knapt 20 så skal det svært, svært godt gjøres å ha så mye å ta av. Kanskje øreflippene? Eller hva med kvapsete lilletå? Neida, fra spøk til revolver nå. Du er i nedre grense av normalvektig, og er det noe jenter generelt bør hive godt ned i do så er det alle disse tvangstankene om perfeksjon, alt må være strammere enn botox, silikon og ansiktsløft på en gang, og at kosten skal være sunn men sukkernarkosen vedlikeholdes. At du vil satse på helse, overskudd og styrke i kvardagen er derimot helt kanon, og her ligger nøkkelen i å finne veier som du kan følge resten av livet. Med økt styrke, overskudd og trening kommer selvtillit, mestringsfølelse og motivasjon. Det er elementer som ikke vedvarer hvis de er basert på klesstørrelser, strandsprading eller manifestasjoner av usikkerhet som bunner i umodenhet, media og flåsete rosabloggere. Greit med delmål og tidsperioder, men det betyr mer hvordan kroppen din har det de neste 50 åra, kontra at du skvises inn i en altfor tynn og senete utgave av deg selv til sommeren. Det er selvsagt din kropp, men jeg har aldri fattet hvorfor unge jenter så ofte mishandler sitt eget sinn, og sin kropp, ved å strebe etter noe fysisk som aldri har gjort noen kjempelykkelige. Og så til noe håndfast. Hvs du er stabil på ca 62 kg (du er høy, husk det!), så betyr det at energiinntaket ditt per dag nok kvantitativt. Skal du trene mer, så må du øke på, spesielt må du øke hvis du satser på tung styrke eller utholdenhet. Kvaliteten derimot kan forbedres, og det er null problem å være slank men feilernært. Når du bytter ut veldig energirike varer med sunnere alternativer, så må du passe på at energien in fortsatt er den samme. Se for deg at du skal spise 2500 kcal/10 000 kJ kvar dag. KOmmer energien fra masse frukt og grønt, bær, kvitt kjøtt/vilt/fisk og grove, komplekse karbohydrater, så kan du volummessig spise mye mer enn du gjør på smågodt, fløtesauser, baconpølser, pizza og sjokkis. Bare det at du kan spise mer, og gir magen masse å jobbe med, vil gjøre sitt til at Freia taper penger. Hva du velger å trene er opp til deg, og om zumba får deg til å møte opp på timene fordi det er gøy så er det flott. Det hjelper lite med verdens mest avanserte og gjennomtenkte treningsregime hvis du hater det og ikke gjennomfører en halv økt. De er ikke dermed sagt at trening alltid er artig og inspirerende, noe må man gi og satse når været er dass og kroppen dras mot sofakroken. Kle på deg godt med klær, og begynn å gå kjapt opp bratte, lange bakker med barnevogna (dårlig vær ingen unnskyldning ), og øk innsatsen på de timene du går på. Det er et hav av forskjell på treningseffekten du får ut av en time hvis du husker at armene alltid skal heves godt over hjertehøyde, alle steg utføres med sprett og hopp (såfremt ledd tillater det), gå så dypt du kan i alle knebøysituasjoner og stram kjernemuskulatur slik at holdningen alltid er på plass. Er du fullstendig utrent, så start forsiktig og bygg opp toleransen. Gjerne spør om hjelp på trenigssenteret, eller benytt deg av kjente som trener en del. Det samme gjelder kosthold; endre på ting etterkvart, og lek på kjøkkenet. Bli nysjerrig på ny mat, og se om du kan erstatte ris og pasta med f.eks byggryn, quinoa og spelt. Lag smudies av bær og frukt, og ha med nøtter/tørka frukt (gjerne med litt hakka mørk sjokolade) som snacks. Lykke til!
Gjest kml Skrevet 26. januar 2011 #4 Skrevet 26. januar 2011 Syntes du fikk kjempegode svar her. Lurte på om jeg kunne fortelle min historie i håp om like gode råd for min situasjon? Jeg er 172 og veier 70 kilo. Jeg vil gå ned til hvertfall under 65 kilo. Jeg trener tre ganger i uken, begynte i begynnelsen av januar. Da trener jeg spinning i 45 minutter og styrke i 15-30 minutter. Nå den siste uken har jeg blitt en fan av tredemøllen som utholdenhetstrening, og har intervaller i ca en time ala gå i fem minutter, og løpe i to minutter. Så går jeg gjerne fort den siste halvtimen. Når det gjelder kosthold så har jeg kuttet ut brus med fun light. Har også klart å kutte ut alt av sjokolade o.l. (unner meg en sjokolade på lørdager). Har også byttet ut loff med grovbrød og usunne middager med salater, kylling, biff og sushi. Jeg har hatt dette i en måned nå (mine problemområder er magen min som tyter over buksene mine nå) og hofter og lår. Men selv om jeg har holdt på med dette i ca en måned nå, så ser jeg ærlig talt ingen forskjell ennå. Jeg veide meg også for noen dager isden og vekten holdt seg det samme som på julaften. Noe jeg gjør galt eller KAN ha gjort galt? Noe med kroppen min? For jeg er utålmodig og jeg skjønner ikke...
attegløyma Skrevet 26. januar 2011 #5 Skrevet 26. januar 2011 Eg er 174 cm og 62 kg, og har absolutt ei lita pølse rundt magen. Tynn ellers, men litt mage. Og eg er 35 år. Så joa, det er fullt mulig. (Berre som eit forsvar for ts ) 1
gravid med nr 2 Skrevet 26. januar 2011 #6 Skrevet 26. januar 2011 (endret) jeg har litt "ekstra" på lår og mage,og vil stramme opp stumpen litt. jeg er ca 173-4 høy,og veier et sted mlm 60-62 kg.har slank benbygning,ikke kraftig bygget.men har som sagt ekstra polstring spes.på mage/lår som jeg vil ha bort! nå trener jeg enkel styrketrening på treningsapparater ca 3 ganger i uken(man-ons-fre),hvertfall man og ons. da trener jeg korsrygg,overarmer,mage,lår(innside og fremme),dvs ca 5 forskjellige apparater med 3x10 reps,hver på 15-20 kg. +litt kondisjon på elipsemaskin for å varme opp.(dette er satt opp av en trener på senteret) trener også zumba en gang i uken,og har lyst å begynne på mrl klasser igjen som eg gikk på før.(aerobiktime) mulig jeg bytter ut zumbaen med det.' går også tur med barnevogn,prøver å få det til hver dag,men ikke altid eg kommer meg ut.spørs litt på været o.l. 1:er det noe do`s og dont`s eg må vite om? 2:kan man trene styrke og kondisjon samme dag? 3:hva passer best for mitt behov,hovedvekt på styrke eller på kondisjon/aerobikstrening..? 4:når kan man forvente å se resultater? Hei hei, kan fortelle litt om hva jeg gjør . jeg veide 72 kilo i fjord sommer og veier 55 nå og er ca 167-8 høy, Jeg trener ikke styrke så ofte som du gjør, fått beskjed om att litt tyngre vekter og ferre rep. Er bedre, og att det ikke er nødvenig med så mye kondisjon, att du blir litt varm og svett er bra men ikke slit deg helt ut på dette, ca 20 min på mølla er bra også vidre på styrke trening, push deg selv litt mer enn nå og kjenn att du blir støl når du ikke blir støl lengre så er det på tide og øke vekten, Styrke trening forbrenner fedt og øker forbennings systemet, dette met at du drikker mye juice tror jeg du burde bytte ut med melk og sitronnvann, melk er det proteiner i og sitronen inneholder ett stoff som er slankende for deg, spis egg til frokost dette hjelper også, proteiner bygger muskler som kjent. Prøv og spis litt saktere kansje drikk et stort glass vann føre mat, dett gir en metthets følelse og gjør att du kansje merker litt raskere når du er mett, Du er nok avhengig av snop, dette er jo også bevist att sukker blir man avhengig av så det er ikke bare noe du tror, men det kan ødelegge mye for deg nettop fordi blodsukkeret synker og stiger ofte og dette gjør jo noe med forbrenningen din så prøv og hold ett stabilt blodsukker, ikke lett men etter Max 3 uker så er suget så og si borte om du holder deg borte ifra det, Spis mye fiber og drikk mye vann, fiberrik er ett knekkebrød som er veldig effektivt for slanking, 4 sånne til ett måltid og en yoghurt uten sukker til med ett glass lett melk er bra, men ikke spis bare dette, spisbsunn vanelig husmanns kost til middag og lunsj, men fiberrik til frokost og kvelds, dette renser systemet godt og du individ språket ( bæsjer ) av deg kiloene men litt mosjon hver dag med riktig kosthold er bra lykketil jeg spiser for det meste knekkebrød med ost og skinke,og drikker en del juice.varierer hva jeg spiser til middag..alt fra pizza til fiskekaker spiser som regel det jeg har lyst på,for å unngå å bli helt "fanatisk"..men prøver å passe på mengden da,spiser meg skjeldent dårlig mett for å si det sklik. har dessverre et veldig svakt forhold til snop og sjokolade..vil vel si jeg er sukkeravhengig MÅ ha litt hver dag,ellers er jeg ikke til å ha i hus..men passer på mengden her også. blir glad om noen som har litt mer peiling på trening o.l. enn meg kan svare Endret 26. januar 2011 av gravid med nr 2
*Bumblebee* Skrevet 26. januar 2011 Forfatter #7 Skrevet 26. januar 2011 Eg er 174 cm og 62 kg, og har absolutt ei lita pølse rundt magen. Tynn ellers, men litt mage. Og eg er 35 år. Så joa, det er fullt mulig. (Berre som eit forsvar for ts ) takk for det,er slik her også!ekstra på lår og mage,ingen TVIL om det.selv om bmi`en er lav! ellers takk for utfyllende svar dere andre men har lurt litt på en ting,dette med å spise ofte o.l...er det slik at om man spiser skjeldent så stopper forbrenningen veldig..?har altid hatt høy forbrenning,blir fort sulten igjen og slik.men nå med to små barn å ta meg av,så rekker jeg rett og slett ikke å spise altid!(er altid noen andre som skal ha mat før meg,vi er mye ute osv ) spiser altid frokost,men så kan jeg gå fra kl 10-15/16 uten noe mer,og da er jeg selvsagt ulvsulten. så spiser jeg litt middag,og så knekkebrød senere,gjerne i 21 tiden hvis ikke jeg rekker det før. (passer på å spise en time før hver treningsøkt,forøvrig.det er jeg nøye på så jeg har noe å gå på) er juice "usunt"dvs bad når jeg vil gå ned i vekt..?jeg er ikke så glad i melk..drikker vel en 3 glass eple/appelsinjuice for dagen ca. og er lange turer ok trening og?hvis jeg har gått tur med vogn i 2 timer,så føler jeg ikke for å gå på zumba den dagen,noen timer senere..hadde ikke overskudd til det rett og slett. var god og sliten etter den lange turen.. takk igjen for gode svar! -TS-
bergans Skrevet 26. januar 2011 #8 Skrevet 26. januar 2011 Med mindre du har fått testet og påvist en forhøyet metabolsk rate (inkl hormonnivå), så er du nok forbrenningen din innen normalen. Folk som vil ha noe å "skylde" på, putter merkelappen lav/høy forbrenning (men kan ikke forklare det), og de tar dermed ansvaret bort fra ens egne handlinger. Selvbedrageri? Ja. Klinisk korrekt? Nei. Det har egentlig ikke noe å si om du spiser to eller seks måltider, såframt energiinntaket er det samme. Det som er nøkkelen for mange, er at de småspiser mer, og tar til takke med usunne alternativer fordi de blir sultne mellom måltidene når det er få av dem. Klere du å beholde blodsukkeret mer stabilt ved å spise mindre, hyppigere måltider, så er det bedre enn å stappe seg totalt og over evne med bare frokost og sein middag. Men igjen, det er individeult hva som fungerer, og noen foretrekker færre måltider. Det er energi inn vs energi brukt som alltid teller, og som alltid vil gi svar på om du over tid vil gå opp i vekt, ned, eller holde deg stabil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå